Ponašanje pri jelu i piću
IslamBosna.ba – Svaki narod pripada određenoj kulturi i religiji koja je ostavila trag u svim domenima života, pa i u ishrani. Musliman nije ni jednog trenutka u svom životu prepušten da luta i istražuje kako će se ponašati u različitim situacijama. Bogata zapisana baština, koja se naziva hadis, je vjerno zabilježena i sačuvana.
U zbirkama hadisa nalazimo i Poslanikovo, s.a.v.s., ponašanje prije i za vrijeme obavljanja radnji vezanih za održavanje tijela u životu koje mi, ljudi, nazivamo uzimanje hrane, jelo. Naši preci, Bošnjaci, su daleko bolje znali postaviti stvari na svoje mjesto u svemu pa i u toj ljudskoj potrebi. Naši preci, pradjedovi, nisu se nikuda žurili kada su jeli, kahvendisali, pili vodu. U svemu tome su imali neki ritual, a on je kako sam uspio dokučiti, izvirao i crpio se iz sunneta našega Poslanika Muhammeda, s.a.v.s.
Zato sam našao za potrebno da u ovom svom skromnom istraživanju ponašanja muslimana pri jelu i piću, osvijetlim i tu važnu dimenziju insanskog života na ovom prolaznom svijetu, dunjaluku. Potreba vraćanja starim adetima i vrijednostima je sve prisutnija kod mnogih ljudi, a u nas, Bošnjaka, se naročito osjeća poslije preživljavanja “velike katastrofe” En-nakbe (ovaj termin koriste naša braća Palestinci, za dan kada je protjerano više od 700.000 ljudi, žena i djece sa svojih vjekovnih ognjišta). Njihovo stradanje i potucanje od nemila do nedraga, kojeg neki zovu izbjeglištvo, a mi muhadžirluk, traje već 50 godina, (nas Bošnjaka u izbjeglištvu ima više od milion), znači i nama se desila “En-nakba”.
Želio sam ovim prilogom pomoći sebi pa i drugim muslimanima da dobro razmisle o svojim korijenima, svojoj vjeri islamu, svojim precima i našoj bogatoj, islamskoj kulturi. Brate muslimane i sestro muslimanko, gdje god da se nalazili, poštujte svoje domaćine i njihovu kulturu, ali u isto vrijeme budite zaljubljeni u svoje islamske svetinje i te svetinje (vjeru islam, i sve što je vezano uz taj termin), volite više od zjenice oka svoga.
Na jelo i piće musliman gleda kao na sredstvo, a ne kao na cilj koji se želi postići. Musliman jede i pije radi očuvanja zdravlja i života koji mu omogućava da Uzvišenom Allahu čini ibadet, dakle pokornost, koja ga čini dostojnim počasti i sreće na budućem svijetu, a ne jede samo da bi jeo, zbog prohtjeva za jelom i pićem.
Zato musliman ne treba da jede dok ne ogladni i ne treba da pije dok ne ožedni. U tom smislu su riječi Muhammeda s.a.v.s.: “Mi smo narod koji ne jede, dok ne ogladni, a i kad jedemo, ne prejedamo se.”
Ponašanje prije jela:
1. Voditi računa da pripremljena hrana i piće budu lijepog i halal porijekla, bez ikakvih primjesa harama i sumnjivih stvari, jer Uzvišeni veli:
Jaaa ejjuhelleziine aamenu kulluu min tajjibati maa rezak’naakum../O vjernici,jedite lijepa jela koja smo vam podarili! (El Bekare,172.)
Pod izrazom lijepa misli se na halal jela u kojima nema ništa što je nečisto i pogano.
2. Musliman mora da zna da će biti nagrađen za ono što pojede i popije, prije jela treba odlučiti da jede radi jačanja tijela, radi činjenja ibadeta Uzvišenom Allahu, imajući na umu da mubah (uobičajeno dozvoljena) djela s valjanim nijjetom, prelaze u dobra djela za koja će musliman biti nagrađen.
3. Prije jela obavezno oprati ruke.
4. Preporučeno je jelo staviti na sofru na podu (bošči), a ne na sto, jer je to skromnije. U tom smislu od Enesa, r.a., se prenosi da je rekao: ” Allahov Poslanik, s.a.v.s., nikada nije viđen da je jeo za stolom, niti iz posebnog tanjira.” (Buharija)
5. Za sofrom sjediti skromno, podavijenih nogu, na ispupčenom dijelu stopala, ili s uspravljenom desnom nogom, podbacivši podase lijevu nogu, kao što je sjedio Allahov Poslanik, s.a.v.s. U tom smislu, Poslanik, s.a.v.s je rekao: “Ja sam Allahov rob koji jede kao što jede rob i sjedi kao što sjedi rob.” (Buharija)
6. Biti zadovoljan onim što se od hrane zateklo i ne tražiti joj mahane, nego ako mu se sviđa jesti, ako ne sviđa ostaviti, postupajući po hadisu Muhammeda, s.a.v.s., od Ebu Hurejre, r.a., u kome stoji : “Allahov Poslanik, s.a.v.s., nikada nije spominjao mahanu hrani, nego bi je, ako bi mu se svidjela, jeo, a ako ne onda bi je ostavio.” (Ebu Davud)
7. Ne jesti sam, nego zajedno s gostom, ženom, djecom ili poslugom, jer u jednoj predaji stoji: “Okupite se svi za jelom, pa će vam se u njemu dati sreća i blagoslov (bereket)!”
Pravila ponašanja za jelom:
1. Početi jelo s bismillom, jer Omer b. Ebi Seleme, r.a, prenosi, da je još kao dječak jeo s Vjerovjesnikom, s.a.v.s, kada mu je napomenuo: “Dječače, prouči Bismillu, jedi desnom rukom i jedi ispred sebe!” Imam Nevevi kaže da je samo izgovaranje: bismillahi dovoljno i da se time ispunjava sunnet. Međutim, on tvrdi da je još bolje i vrijednije izgovoriti: Bismillahir-Rahmanir-Rahim. Uz to je mustehab glasno proučiti Bismillu radi podsjećanja drugih.
Ukoliko bi se zaboravilo proučiti Bismillu na početku jela, onda će se to učiniti čim se sjetimo u toku jela. Ovo se temelji na hadisu, koji od Vjerovjesnika, s.a.v.s, prenosi njegova supruga Aiša, r.a.: Kada neko od vas jede neka prouči Bismillu na početku, a ako to zaboravi, neka kada se sjeti, kaže: Bismillahi evvelehu ve ahirehu/U ime Allaha, na početku i na kraju!
2. Završiti jelo s zahvalom Uzvišenom Allahu, jer je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Elhamdu lillahillezi at’ameni haza ve rezakanihi min gajri havlin minni ve la kuvvetin / Hvala Allahu koji me je nahranio i opskrbio, bez snage i moći da ja to učinim – bit će mu oprošteni ranije učinjeni grijesi.” (Muttefekun alejhi)
3. Hranu dobro žvakati, uzimati male zalogaje, jesti ispred sebe prema sredini zdjele (ako jedemo zajedno), kao što je Muhammed, s.a.v.s, rekao Omeru b. Selemi: “Mladiću, spomeni Allahovo ime, jedi desnom rukom i jedi ispred sebe!” (Muttefekun alejhi) Drugom prilikom Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: “Bereket se spušta na sredinu jela. Zato jedite s krajeva ,a ne sa sredine.” (Muttefekun alejhi)
4. Onome, kome šta ispadne od onoga što jede, odstraniće ono što je prijonulo i pojesti ga, jer je Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Ako nekome od vas ispadne zalogaj, neka ga uzme, s njega ukloni ono što je prijonulo i neka ga pojede, ne ostavljajući ga šejtanu.” (Muslim)
5. Ne puhati u vruću hranu i ne jesti je dok se malo ne ohladi, ne puhati u vodu dok se pije, nego tri puta predahnuti, van posude, jer je Poslanik, kada bi pio vodu tri puta predahnuo.
6. Izbjegavati prejedanje, jer Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: “Goru posudu od svog stomaka čovjek nije napunio. Čovjeku je dovoljno nekoliko zalogaja da svoju kičmu održi uspravnom. Ako mu to nije dovoljno, neka rasporedi jednu trećinu za hranu, jednu trećinu za piće i jednu trećinu za zrak.”
7. Za sofrom ponuditi jelo i piće, prvo najstarijem po godinama, a onda redom s desne strane i biti zadnji kao domaćin, koji će je probati, jer je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Stariji pa stariji!” tj. počni od najstarijeg među prisutnima! Jer je i Allahov Poslanik, s.a.v.s., Ibni Abbasu, r.a., koji je sjedio s njegove desne strane, dao znak da svoj red za piće prepusti starcima koji su sjedili s njegove lijeve strane.
Dakle, sama činjenica da je Poslanik, s.a.v.s., zamolio Ibni Abbasa da svoj red prepusti drugome, dokaz da je onaj ko sjedi s desne strane najpreči da se prvi napije. (Muttefekun alejhi)
“Redom s desne strane” / “Onaj ko druge poslužuje je posljednji.”
8. Ukoliko u društvu ima prečih; tj.starijih po godinama, poznatijih po ugledu, ne počinjati jesti i biti prvi, jer je to nepristojno i jer bi to prisutne moglo navesti na pomisao da je proždrljiv.
9. Ne dovoditi u situaciju domaćina da te nutka i govori “Jedi”, nego treba pristojno i bez ikakvog stida jesti koliko nam je dovoljno. U suprotnom, možemo domaćina dovesti u neprijatnu situaciju i s takvim ponašanjem pokazati svoju dvoličnost – licemjerstvo, munafikluk, što je nama najstrožije zabranjeno.
10. Biti obazriv prema onome s kim jedemo u društvu, te ne pokušavati pojesti više od njega, pogotovo ako je hrane malo, jer bi u tom slučaju pojeo njegovo pravo, hakk.
11. Ne gledati ljude za sofrom kako jedu i vrebati njihove poglede, jer bi to goste moglo zastidjeti i odvratiti od jela, nego preda se gledati dok jedemo. Ako budemo drugačije radili možemo navući mrznju nekog od prisutnih za sofrom.
12. Ne činiti ništa što bi prisutne za sofrom moglo odvratiti i zgaditi im jelo, ne nadnositi glavu nad zdjelu, ne zagrizati zubima hljeb, ne zamakati hljeb u zdjelu, ne pričati pogrdne riječi za jelom, i ne uznemiravati nikoga za sofrom dok jedemo.
13. Kada jedemo sa siromahom biti širokogrudni, nesebični, kada jedemo s prijateljem biti opušteni i raspoloženi, a kada jedemo s ljudima od ugleda i položaja biti odmjereni i puni poštovanja.
Ponašanje poslije jela:
1. Prestati jesti prije nego se zasitimo, ugledajući se na Allahovog Poslanika, s.a.v.s., kako bi izbjegli mučninu u stomaku i gojaznost koja smeta urođenoj razboritosti i oštroumnosti.
2. Pojesti sve mrvice koje su za vrijeme jela ispale, jer je to znak zahvalnosti na datim blagodatima, ni’metima, to je pohvalno i poželjno svojstvo.
3. Proučiti dovu nakon jela, kojom ćemo se zahvaliti Uzvišenom Allahu na jelu i piću i u dovi zamoliti Allaha, dž.š., da domaćinu da svako dobro, nafaku i opskrbu i zdravlje. Dova, načina zahvaljivanja, svakako ima više, ako je ne znamo proučiti na arapskom jeziku bilo bi dovoljno reći ‘Elhamdulillah’, što znači Hvala Allahu! Normalno možemo se zahvaliti i na svom maternjem jeziku, svojim lijepim i biranim riječima.
Napisao: Nijaz ef.Salkić
Izvor: Angelfire.com
Obrada: IslamBosna.ba