Pravilo “prvo žene i djeca” ne važi tokom brodoloma – to je samo holivudski mit

0

altMuškarci na brodu “Kosta Konkordija” otimali su se za mesto u čamcima za spasavanje ignorišući apele “prvo žena i djeca”. Ali, stručnjaci za bezbjednost morske plovidbe kažu da je to načelo zapravo samo fraza iz holivudskih filmova i da takvo pravilo na brodovima – ne postoji!

Apel “žene i deca imaju prednost” prvi put se čulo prilikom spasavanja putnika sa vojnog broda “HMS Birkenhed”, potonulog 1852. godine, a kasnije i prilikom spasavanja putnika sa “Titanika”. Poslije toga je pronašao put ka holivudskim filmovima koji su se bavili ovom tematikom.

 Pa, da li neko uopšte ima prednost prilikom evakuacije?

 Ed Galija, stručnjak za evakuacije, istakao je da se ljudi mahom trude da se ponašaju pristojno prilikom katastrofa. 

 Pravila o evakuaciji i bezbjednosti na moru utvrđuje Međunarodna pomorska organizacija Međunarodnom konvencijom o bezbjednosti ljudskih života na moru (Solas). Važeći propisi, međutim, ne sadrže uputstva koja se odnose na davanje prednosti određenim grupama putnika. Obavezni su čamci za spasavanje prilagođeni hendikepiranim osobama, ali nema odredaba koje propisuju da bebe i djeca do tri godine imaju prioritet prilikom evakuacije – kaže Galija.

 Drugim riječima, danas je cilj da se svim putnicima, a ne samo određenim grupama, omogući da bezbjedno napuste brod. Drugačija je situacija bila prilikom potonuća “Titanika”, kada nije bilo dovoljno čamaca za spasavanje za sve putnike, pa otud i apel “prvo žene i djeca”.

Robert Ešdaun, iz Vijeća evropskih prekookeanskih kompanija (ECC), kaže da je apel “žene i djeca imaju prednost” zapravo “nepisana konvencija”, ali ne nešto što je utvrđeno zakonom.

– “Solas” je tako osmišljen da svi budu spaseni. Bilo bi prirodno da putnici prvi napuste brod, a članovi posade posljednji, budući da je njihova pomoć neophodna prilikom evakuacije putnika – kaže Ešdaun.

 

Transkript s kruzera: Kapetan pobjegao i odbio da se vrati

Obalna straža uzalud je pozivala kapetana nasukanog talijanskog kruzera da se vrati na brod i koordinira operaciju spašavanja putnika, što je on odbijao, otkriva snimka koju je u utorak na svojoj stranici postavio talijanski dnevnik, no čiju autentičnost dužnosnik obalne straže nije mogao potvrditi.

Kapetan Francesco Schettino u zatvoru je pod optužbom za višestruko ubistvo, izazivanje brodoloma i napuštanje broda. Audiosnimka koju je dnevnik Corriere della Sera postavio na svojoj internetskoj stranici otkriva metež i pomutnju u minutama pošto je “Costa Concordia” u petak noću udarila o stijenu kod toskanske obale, pri čemu je sedam osoba poginulo, a 29 se vodi nestalima.

Snimka je ometana bukom bipova, radijskih šumova, vike i pomutnje, no čuje se kako Gregorio De Falco, zapovjednik lučke kapetanije Livorna, naređuje kapetanu da se vrati na brod te izdaje tačne upute: “Reci mi ima li djece, žena i drugih koji trebaju pomoć. Reci mi koliki je broj svake od tih kategorija. Je li to jasno?”

Zatim slijedi oštrije upozorenje: “Slušaj, Schettino, možda si spasio sebe iz mora, ali ja ću se pobrinuti da ti bude gadno. Platit ćeš za ovo, (slijedi psovka) i vrati se na brod”, a zatim kapetanovo: “Molim…”, na što je slijedio iznerviran odgovor zapovjednika straže “Nikakvo molim, vrati se na brod!”

Kapetanovo objašnjenje da “ovdje koordinira spašavanje” razbjesnilo je zapovjednika obalne straže koji se pita “Šta ti tu koordiniraš. Vrati se na brod. Koordiniraj s broda. Odbijaš li?” te upozorenje “To je naredba. Ništa drugo ne dolazi u obzir. Napustio si brod, sada ja izdajem naredbe. Vrati se na brod” i “Nazovi me odmah kad stigneš na brod”.

De Falco zatim pita Schettina: “Zar bi ti možda išao kući? Noć je pa bi ti doma? Penji se na brod. Odmah!”

Prema lučkoj kapetaniji, kapetan koji je izbjegao pola sata iza ponoći nije se uopće vratio na brod kako bi koordinirao spašavanje, koje je, prema riječima vatrogasaca, trajalo do šest sati ujutro, dodaje agencija AFP.

(blicrs)

Leave a Reply