Put ka spoznaji Kur’ana
Tedebbur – razmišljanje o Kur’anu
Zerkeši je rekao: ”Kod koga se ne nađe znanje, ispravno shvatanje i pronicljivo razmišljanje – neće osjetiti ljepotu Kur’ana.”
Prvo: Životna spoznaja kur’anskih ajeta je najbolji način spoznaje Kur’ana. Ashabi, r.a., najbolje su spoznali Kur’an jer su bili prisutni kada se objavljivao Poslaniku, a.s., a akođer su bili upoznati sa razlozima spuštanja objave, tako da su u potpunosti spoznali značenja kur’anskih ajeta.

Svakoj osobi koja svoj život zasnuje na islamskim principima pokornosti i izvršavanju Allahovih naredbi, to će nedvojbeno pomoći u što boljem i ispravnijem razmišljanju i shvatanju kur’anskih ajeta, kao što kaže Uzvišeni Allah: ”Bojte se Allaha, a Allah će vas podučiti” (El-Bekare).
Drugo: Sagledavanje stanja da’ve – pozivanja prilikom objavljivanja ajeta
Onaj koji ne može da zamisli život bez spoznaje kur’anskih ajeta i primjera koji govore o velikom naporu i žrtvovanju na polju da’ve, udjeljivanju i suprotstavljanju neistini, razumjet će stanje da’ve u trenucima objavljivanja ajeta, tj. spoznat će stanje Poslanika, a.s., i ashaba, r.a., naspram Objave i pozivanja u nju, tako da će promijeniti svoj odnos naspram tih ajeta i u njemu će se probuditi želja za činjenjem i širenjem dobra.
Koliko je samo mekanskih kraćih sura ostavilo traga na srcima ashaba, r.a., proširilo vidik u njihovim dušama, tako da su se suprotstavljali svakoj nepravdi i širku, a svaki objavljeni ajet povećavao je iman i ubjeđenje u njihovim dušama.
Također, u ajetima Allah, s.v.t., govori o stanju Poslanika, a.s., i ashaba, te stalnim zamkama i iskušenjima kroz koja su prolazili, ali i pored toga, nikada nisu posumnjali u Božije obećanje, pobjedu i lijep završetak.
Sagledavanje stanja Poslanika, a.s., i ashaba, r.a., u vremenu spuštanja Objave predstavlja jedan od najboljih načina razumijevanja značenja Kur’ana. U vezi s tim, Ibn Kajjim je rekao: ”Ako želiš da se okoristiš Kur’anom, sastavi u svom srcu učenje i slušanje, i slušaj (učenje Kur’ana) kao da prisustvuješ njegovom objavljivanju, jer se Kur’an doista obraća tebi.”
Eš-Šatibi je rekao: ”Ko želi spoznati Kur’an, mora poznavati razloge – sebebe objavljivanja ajeta.”
Sagledavanje političkog, ekonomskog i društvenog stanja islama za vrijeme spuštanja Objave, rezultirat će postizanjem korisnog znanja koje će nas uputiti ka što preciznijem razumijevanju i tumačenju Kur’ana.
Treće: Razumijevanje kur’anskih dokaza i značenja kur’anskih izraza
– Želja za spoznajom Allahove Knjige:
Kurtubi je rekao: ”Riječi Uzvišenog: ‘Zašto ne razmisle o Kur’anu’, upućuju na obavezu razmišljanja o Kur’anu i na obavezu sagledavanja i uzimanja dokaza iz Kur’ana.”
Rekao je Uzvišeni Allah: ”Allah tako objašnjava propise Svoje da biste razmislili” (El-Bekare, 242);
”Mi u ovom Kur’anu navodimo ljudima svakojake primjere da bi pouku primili, u Kur’anu na arapskom jeziku, u kome nema nikakve proturječnosti, da bi se Gospodara svoga bojali” (Ez-Zumer, 27-28)
Ibn Džerir et-Taberi, nadovezujući se na navedena dva ajeta, rekao je: ”Uzvišeni navodi svakojake primjere Svojim robovima ne bi li uzeli pouku i počeli razmišljati o Kur’anu.”
Ez-Zerkeši je rekao: ”Cijeli je Kur’an spušten sa ciljem da se spozna i razmišlja o njemu, i zato se Uzvišeni Allah obraća ljudima razumom obdarenim da razmišlaju o Kur’anu, shvate ga i postupaju u skladu sa njegovim principima: ‘…da bi razmišljali razumom obdareni…’.”
El-Adžri je rekao učaču Kur’ana: ”Nemoj biti zadovoljan samim sobom sve dok izvršavaš naredbe Uzvišenog sa neznanjem, tj. da ih ne poznaješ, nemaš znanja, jer nam je Uzvišeni Allah poslao znanje i fikh kao dokaz svakog hajra – dobra, zato kada učiš Kur’an, razmišljaj o njemu, neka ti bude briga tokom učenja Kur’ana da spoznaš ono što učiš, a ne samo da završiš suru, tj. hatmu Kur’ana.”
Šejhul-islam Ibn Tejmijje rekao je: ”Pod riječima, a.s.: ‘Najbolji među vama je onaj koji nauči Kur’an i druge podučava njemu’, podrazumijeva se i podučavanje sufare i svega drugog što ulazi u ove okvire, zatim poznavanje i podučavanje značenja Kur’ana, i napose podučavanje svega onoga što dovodi do povećanja imana, kao što su to potvrdili Džundub ibn Abdillah i Abdullah Ibn Amr i drugi učenjaci, r.a., rekavši: ”Prvo smo učili iman, tj. ono što biva razlogom povećanja imana, a zatim smo učili Kur’an pa je to bio razlog povećanja imana u našim dušama, a vi prvo učite Kur’an pa onda iman.” Dakle, ashabi, r.a., provodili su dosta vremena u učenju samo jedne sure, jer su sve naučeno sprovodili u praksi.
Razmišljanje o Kur’anu bez razumijevanja je nemoguće, tj. ne daje plodove, zato je rekao Uzvišeni Allah: ”Mi smo objavili Kur’an na arapskom jeziku, da biste ga razumjeli.” (Jusuf, 2)
O važnosti razumijevanja Kur’ana govori Ibn Muflih: ”Sastavni dio bontona onoga koji proučava Kur’an jeste da njegovo učenje tj. proučavanje bude na stepenu dobrih pobožnjaka, poznavalaca značenja Kur’ana.”
Nastavit će se…
Priredio: AbdulkadirMahmutović
Fakultet šerijatskog prava