Hvala Allahu, Gospodaru svjetova, Milostivom, Samilosnom, sto nas je na Pravi put uputio, mi nebismo bili na Pravom putu da nam On nije Milost Svoju ukazao.
Neka je salavat i selam na posljednjeg Allahova Poslanika Muhammeda a.s., na njegovu casnu pordicu, plemenite ashabe i sve one koji ga slijede do Sudnjega dana.
Uz Allahovu pomoc, pokusat cemo iznijet opis džehenema prema tekstu Kur’ana i Sunneta. Cilj ovog govora je podsjetiti vjernike na posljedice losih dijela i strahote džehenema kao rezultat toga.
Šta je i kako izgleda Džehennem?
Prema definicija Ömera Önguta u djelu “Kljucevi srca” na str.75: Džehennem je mjesto na budućem svijetu, mjesto strašnih muka i patnji za one koji su na dunjaluku bili asije, za nevjernike i bezbožnike. U suri El-Kehf, 100. i 101. ajetu stoji:
“I toga dana ćemo nevjernicima džehennem jasno pokazati, onima čije su oči bile koprenom zastrte, da o dokazima Mojim razmisle, onima koji nisu htjeli ništa da čuju.” (El-Kehf, 100-101)
U opisu Džehennema donosimo nekoliko ajeta koji govore o njemu i njegovim strahotama:
“A oni nesrećni – ko su nesrećni?! Oni će biti u vatri užarenoj i vodi ključaloj i u sjeni dima čađavog, u kojoj neće biti svježine ni ikakve dobrine. Oni su prije toga raskošnim životom živjeli i uporno teške grijehe činili i govorili: “Zar kad umremo i zemlja i kosti postanemo – zar ćemo zbilja biti oživljeni, zar i drevni naši preci?” Reci: “I drevni i kasniji, u određeno vrijeme, jednog određenog dana biće sakupljeni, i tada ćete vi, o zabludjeli, koji poričete oživljenje, sigurno s drveta Zekkum jesti, i njime ćete trbuhe puniti, pa zatim na to vodu ključalu piti, poput kamila koje ne mogu žeđ ugasiti; to će na onom svijetu biti gošćenje njihovo!” (El-Wakia, 41-56)
“A da li je bolja ta gozba ili drvo Zekkum koje smo nevjernicima kao kaznu odredili? To je drvo koje će usred Džehennema rasti, plod će mu poput glava šejtanskih biti. Oni će se njime hraniti i trbuhe će svoje njime puniti, zatim će to s ključalom vodom izmiješati, a potom će se, sigurno, opet u Džehennem vratiti.” (Es-Saffat, 62-68)
Najbolje ga je opisao Poslanik, a.s., kada je rekao: “Vaša vatra je samo jedan od sedamdeset dijelova džehennemske vatre.” Neko reče: “Allahov Poslaniče, i ona je, zaista, dovoljna.” Poslanik, a.s., reče: “Džehennemska vatra je žešća od dunjalučke za 69 stupnjeva, svaki joj je ravan po temperaturi.”
Dunjalučka vatra spaljuje onog ko uđe u nju, tako što osoba umre i time prestaje njegov bol. A džehennemska je stalan bol njenim stanovnicima:
“Oni neće biti na smrt osuđeni, i neće umrijeti, i neće im se patnja u njemu ublažiti.” (Fatir, 36)
Kad god im jedne kože izgore Allah ih zamjeni drugima da ponovo kušaju kaznu:
“One koji ne vjeruju u dokaze Naše Mi ćemo sigurno u vatru baciti; kad im se kože ispeku, zamijenićemo im ih drugim kožama da osjete pravu patnju. Allah je zaista silan i mudar.” (En-Nisa’, 56)
I u Džehennemu ima hrane, ali je ta hrana od odvratnog drveta Zekkum, i u trbuhu će kao rastopljena kovina vreti:
“Drvo Zekkum biće hrana griješniku, u trbuhu će kao rastopljena kovina vreti.” (Ed-Duhan, 43-45)
U njemu ima i pića, ali je to gnojna tečnost:
“Pred njim će Džehennem biti – i on će biti pojen odvratnom kapljevinom, mučiće se da je proguta, ali je nikako neće moći proždrijeti i smrt će mu sa svih strana prilaziti, ali on neće umrijeti; njega će teška patnja čekati.” (Ibrahim, 16,17)
Ima i odjeće, ali je i ona od vatre:
“… onima koji ne budu vjerovali biće odjela od vatre skrojena, …” (El-Hadždž, 19)
I hladovine od vatre: “Nad njima će biti naslage vatre, a i ispod njih naslage;…” (Ez-Zumer, 16)
U njemu ima mnogih stvari koje ima i u Džennetu, samo što su one namijenjene za mučenje. Imaju isto ime, ali drugačiju funkciju.
Dakle, sve što je za čovjeka najgore tamo se nalazi. Valovi vatre, grozan smrad, dreka, buka, galama i vika od koje srce puca; divlje zvijeri, ljudi u košuljama od katrana ispod topuza od željeza, halki, lanaca i bičeva koji se uvijaju. Da bi što više bili u azabu Allah dz.š. im je tijelo proširio i produžio, a meso i kože im promjenio. Od izgorenog tijela se širi takav smrad da jedan drugog proklinju. Stanovnici džehenema pit će krv, gnoj i ključalu vodu. Tu u džehenemu ima bezbroj vatrenih planina, ravnica, rijeka, bunara, zindana i pekara. Muke od toga su sve gore od goreg, itd.
Ko će u njega ući?
Kriteriji za ulazak u Džehennem suprotni su kriterijima za ulazak u Džennet. U njega će se ući putem nevjerstva i nepokornosti prema Allahu, i nijedan kafir ga neće moći izbjeći.
Onaj koji je dao prednost dunjaluku i njegovim slastima, bio ustrajan u nevjerovanju i poricanju proživljenja:
“Oni su prije toga raskošnim životom živjeli i uporno teške grijehe činili i govorili: “Zar kad umremo i zemlja i kosti postanemo, zar ćemo zbilja biti oživljeni?” (El-Waki’a, 45-47)
Oni koji su bili gluhi pored sluha i razuma, oni koji su bili slijepi pored vida i oni koji su poslanike u laž utjerivali:
“Da smo slušali ili razmišljali, ne bismo među stanovnicima Džehennema u ognju bili!” (El-Mulk, 10)
Stanje nevjernika u Džehennemu?
Biće privođeni u njega u grupama. Džehennem će se rasplakati i rasrditi od njihovog nevjerstva, ustrajnosti u kufru i neslijeđenju Poslanika, a.s.,
Ulazit će na sedam vrata koja će biti zasvođena plamenim stubovima:
“Ona će iznad njih biti zatvorena, plamenim stubovima zasvođena.” (El-Humeze, 8, 9)
Biće bacani u njega kroz tjesnac vezanih ruku, okovani u okove i sindžire i bačeni u oganj razbuktali:
“Mi smo za nevjernike okove i sindžire i oganj razbuktali pripremili.” (Ed-Dehr, 4)
Najblaža kazna u Džehennemu je da se čovjeku stavi žeravica ispod stopala, od koje će mu mozak ključati.
Razgovor džennetlija i džehennemlija
Kada već govorimo o Džehennemu i njegovim stanovnicima, spomenimo i to da će džennetlije i džehennemlije moći jedni s drugima razgovarati. U Kur’anu se to ovako spominje:
“I stanovnici vatre dozivaće stanovnike Dženneta: “Prolijte na nas vode ili nešto od onoga čime vas je Allah obdario!” – a oni će reći: “Allah je to dvoje nevjernicima zabranio, kojima je vjera njihova bila igra i zabava i koje je život na Zemlji bio obmanuo. “Sada ćemo Mi njih zaboraviti, zato što su zaboravljali da će na ovaj Dan pred Nama stajati i zato što su dokaze Naše poricali.” (El-Ea’raf, 50-51)
U Kur’anu se nalazi sura koja se zove “El-Ea’raf”. Ona nosi ime po mjestu koje će biti između Dženneta i Džehennema. Ono što je nama ovdje bitno kada govorimo o tome mjestu jeste da spomenemo grupu ljudi koja će se nalaziti na tome mjestu. Oni će gledati i u Džennet i u Džehennem.
Islamski učenjaci kažu da su to ljudi koji imaju isti broj dobrih i loših djela. Nemaju dovoljno dobrih da bi ušli u Džennet niti imaju dovoljno loših da bi ušli u Džehennem. S tog mjesta vide Džennet i priželjkuju ulazak u njega, a vide i vatru i mole Allaha da ih zaštiti od nje. Između njih i stanovnika Dženneta i Džehennema je pregrada. Prema tefsiru “Et-tefsirul-munir” oni će Allahovom milošću ipak ući u Džennet. Njihov dijalog je zabilježen u istoimenoj suri:
“Između njih biće bedem, a na vrhovima ljudi koji će svakog po obilježju njegovom poznati. I oni će stanovnicima Dženneta viknuti: “Mir vama!” – dok još ne uđu u njeg, a jedva će čekati. A kad im pogledi skrenu prema stanovnicima Džehennema, uzviknuće: “Gospodaru naš, ne daj nam da budemo s narodom griješnim!” Oni koji će po vrhovima bedema biti zovnuće neke ljude, koje će po obilježju njihovom poznati, i reći će: “Šta vam koristi ono što ste zgrtali i to što ste oholo držali? Zar nisu ovo oni za koje ste se zaklinjali da ih Allahova milost neće stići?” – a Allah im je rekao: “Uđite u Džennet, nikakva straha za vas neće biti, i ni za čim vi nećete tugovati!” (El-Ea’raf, 46-49)
Na kraju: “Wettekunnarelleti u’idet lilkafirine.” – kaže Allah: “I čuvajte se vatre za nevjernike pripremljene.” (Ali-Imran, 131-132)
Neka nas Uzvišeni Allah sačuva Džehennema i njegovih patnji! Amin!
Šaljite svoju djecu u mekteb da nauče svoj identitet, da nauče biti dobri ljudi i ponosni muslimani!
Piše: Zekerijah ef. Čajlaković