Kritizirati vjerskog lidera nije islamofobično
”Kritizirati vjerskog lidera nije islamofobično”, kaže u intervjuu za
”Oslobođenje” dr. Anas S. Al-Shaikh-Ali, ekspert za imidž islama na
Zapadu.
Jedna od oblasti Vašeg interesovanja jest islam u
popularnoj kulturi Zapada. Pitanje je, znam, široko, ali me zanima,
kakav je generalno, po Vašem mišljenju, imidž islama u toj sferi danas.
Meni se čini da ta slika nije toliko crno-bijela kako se često
simplificira. Recimo, u jednoj od najpopularnijih TV serija u SAD-u iz
vremena američkog napada na Irak, mislim na seriju “Lost”, Iračanin po
imenu Said spada među pozitivnije likove…
– U pravu ste, slika
nije crno-bijela, ali je nažalost mnogo više crna nego bijela. Znate,
to je veoma široka tema. Ja sam se, recimo, mnogo bavio mjestom i
imidžom islama u popularnoj književnosti na Zapadu. Ne mislim, dakle,
na lijepu književnost, na pisce koji spadaju u neki kanon, nego na
jeftine knjižice različitih žanrova koje se kupuju po kioscima, na
aerodromima i slično.
Ja sam u Velikoj Britaniji već trideset
godina i iz naučnih razloga prikupljam naslove iz popularne
književnosti koji se izrazito negativno određuju prema islamu i koji,
što je mnogo gore, tendenciozno iskrivljuju postulate i praksu islama.
Imam više od hiljadu takvih knjiga u svojoj kolekciji!
Više od
hiljadu?! Prikupljate tu građu, dakle, više od trideset godina. Je li
bilo nekih promjena u tom periodu? Pretpostavljam da je broj takvih
djela drastično porastao nakon terorističkih napada od jedanaestog
septembra…
– U pravu ste. Poslije jedanaestog septembra kao da
je svaki autor popularne književnosti imao potrebu da se bavi tematikom
vezanom za islam. Znate, popularna književnost je široka oblast, koja
pokriva mnogo žanrova. Tu postoje romanse, odnosno ljubavni romani,
zatim historijski, pa horori, trileri, pornografija. Imate mnogo
pornografskih romana koji demonizaraju islam, sa tipičnim zapletom gdje
Arapi kidnapuju neku Evropljanku ili Amerikanku pa je zatoče, siluju,
sodomiziraju i slično. Mnoge od tih knjiga imaju i naslovne stranice sa
ilustracijama koje su otvoreno islamofobične. Sjećate se slučaja
danskih karikatura? Ja sam viđao karikature i crteže mnogo strašnije i
mnogo uvredljivije od onih koji su izazvali onakve reakcije.
Kad
smo kod reakcija na objavu “danskih karikatura”, šta mislite o nasilnim
demonstracijama kao načinu reakcije u takvoj i sličnim situacijama?
–
Mislim da je to pogrešno. Ne mijenja se slika islama, naročito pogrešna
slika, dernjavom i nasiljem. Ključna stvar je obrazovanje. U Velikoj
Britaniji i Americi imamo fondacije koje sistematski rade na boljem
obrazovanju ljudi na Zapadu kad je riječ o islamu. Moramo poraditi na
obrazovanju da bismo bolje razumjeli jedni druge, da bismo prihvatili
jedni druge i da bismo vjerovali jedni drugima. Tek s povjerenjem
možemo na pravi način živjeti zajedno na ovoj maloj planeti, koju
globalizacija dodatno “skuplja” i koja biva sve manja.
No želim
naglasiti još jednu stvar. Važan je i obrnuti smjer. Jer ako na Zapadu
postoji islamofobija, u mnogim islamskim zemljama postoji zapadofobija.
Važno ju je razbijati. Važno je da se međusobno upoznajemo. Kao što su
važni centri za islamske studije poput onog u Cambridgeu u Velikoj
Britaniji ili Georgetovvnu u SAD-u, tako su važni i američki
univerziteti u Bejrutu, odnosno Kairu. Jer ljudima na Bliskom istoku
treba pojasniti šta je zapravo Zapad.
Meni je tu važna moja
lična priča. Ja sam napustio Irak 1979. godine i morao sam otići, makar
se nikad nisam bavio politikom. Došao sam u Veliku Britaniju,
doktorirao, počeo raditi i uvijek sam imao slobodu govora, tu nisam
imao problema. To je značajno.
Nekoliko smo puta spomenuli
koncept islamofobije. U Bosni i Hercegovini postoji praksa da se
islamofobičnim označava svako kritičko pisanje o pojedinim vjerskim
liderima, vjerskim službenicima i slično. Šta je zapravo, po Vašem
mišljenju, islamofobija?
– Dajte da Vam kažem šta nije
islamofobično: Nije islamofobično kritizirati bilo kojeg islamskog
učenjaka, nije islamofobično kritizirati bilo kojeg muslimanskog
vjerskog lidera, nije islamofobično ne slagati se sa islamom. Ono što
je islamofobično jest tendenciozno nametanje netačnih ideja o islamu i
vrijeđanje. Ali ponoviću, nije islamofobično kritizirati neku
muslimansku zemlju, muslimanskog vođu ili vjerskog lidera, bilo zbog
njegovih stavova, bilo zbog njegovih akcija. Druga je stvar kad imate
ljude poput ovog pastora koji je htio zapaliti Kur’an i slične
provokatore. To jest islamofobija.
(24sata.info/oslobođenje)