Bajram najavljivan topom

0

altRamazan i Bajram u Sarajevu su od širenja islama u naše krajeve u 15.
stoljeću obilježavani privatno i skoro potajno sve do dolaska Gazi
Husrev-bega u prvoj polovini 16. stoljeća. Tek u periodu njegove
vladavine obilježavanja su postala javna i premještena u džamije,
mahale i u srce Baščaršije, navodi Mufid Garibija, poznati sarajevski
arhitekta i dobar poznavalac historije grada.

Garibija ističe da je središte bajramskih svečanosti od 1530. godine postala tada novoizgrađena veleljepna Begova džamija.

Somuni i paklame


Gazi Husrev-beg i njegovi vakufi odigrali su značajnu ulogu u
popularizaciji javnog slavljenja Bajrama. Formiranjem njegove javne
kuhinje, imareta, Sarajlije su prvi put vidjele do tada nepoznatu vrstu
hljeba, danas svima dobro poznati somun. Oni su dijeljeni siromašnim
Sarajlijama, a somun je vrlo brzo postao tradicionalno iftarsko pecivo
– priča Garibija.

Za razliku od, po sastavu siromašnog, somuna,
u Sarajevu je tradicija da se za Bajram pravi i prodaje posebna vrsta
bajramskog peciva pod nazivom paklama.

– Paklama na sebi ima
takozvanu kapu, a to pecivo tradicionalno na Bajram kupuju isključivo
muškarci. Poruka ovog običaja je da je muškarac glava kuće i upravo ta
kapa na paklami simbolizira njegov položaj – objašnjava Garibija.

U Sarajevu je nekada bio običaj da se Ramazanski bajram najavljuje topovskim pucnjem.

Čestitanje komšijama


Svaki zalazak sunca tokom ramazana označavan je pucnjem, ali se samo
posljednjeg dana posta top oglašavao dva puta. Pucnjem poslije
ikindija-namaza najavljivan je Bajram, ali ne muslimanima, jer su oni
to, naravno, znali, već pripadnicima drugih konfesija. Tako su
pravoslavci, katolici i Jevreji znali da je narednog dana blagdan i da
mogu čestitati svojim komšijama muslimanima – navodi Garibija.

Dodaje da je Ramazanski bajram specifičan blagdan i da mu se raduju svi muslimani.


Oni koji su postili, raduju se završetku posta i blagodatima koje su
posteći zaradili. Oni koji nisu postili, raduju su zato što su njihovi
prijatelji postači završili tu veliku obavezu i time iskazuju svoju
nadu da će i oni uskoro slijediti njihov primjer i da se približavaju
tom trenutku – zaključuje Garibija

Blagdanski nakit

Garibija
podsjeća da se mnogi običaji vezani uz Bajram vremenom gube, što je,
kako kaže, velika šteta, jer se time ovaj blagdan ogoljuje.


Darivanje djece za Bajram, ljubljenje roditelja i starijih u ruku,
posjećivanje rodbine, pravljenje tradicionalnih bajramskih slastica,
nošenje fesa, sve je to nakit Bajrama i vrlo je bitno da se očuva i u
modernom vremenu – kaže Garibija.

Avaz

Leave a Reply