Hadisi o Danu ašure (Zehrudin Junuzović, prof.)
4436-U Sahihima Buharije i Muslima, Muvatti Imama Malika, Sunenima Ebu Davuda i Tirmizije zabilježeno je od Aiše radijellahu anha, da je rekla: «Ašura se postila prije (obaveznosti posta mjeseca) ramazana kada je objavljena obaveznost posta ramazana da ko je htio postio je, a ko nije htio nije postio.»
U drugoj predaj i stoji: «…I Poslanik, salallahu alejhi ve sellem, je naređivao da se posti dan Ašura.»
U jednoj drugoj predaji stoji:«Ašuru su postili prije nego je propisan post ramazana. To je bio dan kada se Ka’ba prekrivala, a kada je objavljena obaveznost posta ramazana, Allahov Poslanik, salallahu alejhi ve sellem, je rekao: «Ko hoće da ovaj dan posti neka posti, a ko hoće da ga napusti neka napusti.»
U drugoj: «Ašura u predislamsko doba je bila dan kojeg su Kurejš postili, a i Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je postio ovaj dan prije objave. Kada je preselio u Medinu, postio je ovaj dan i naređivao da se on posti. A kada je objavljena obaveznost posta ramazana ostavljena je Ašura i ko je htio postio je, a ko nije htio nije postio.»
U predaji koju su zabilježili Imam Malik u Muvatti, Ebu Davud i Tirmizi stoji da kada je objavljena obaveznost posta ramazana to je postao obavezan post.[1]
4437-Buhari, Muslim i Ebu Davud su zabilježili od Abdullaha b. Omera, radijellahu anhuma: «Ašura u predislamsko doba je bila dan kojeg su jevreji uvažavali, i da je Poslanik, salallahu alejhi ve sellem, i muslimani ovaj dan postili prije nego je objavljena obaveznost posta ramazana, a kada je objavljena obaveznost posta ramazana Poslanik, salallahu alejhi ve sellem je obznanio:-Ašura je Jedan od Allahovih dana pa ko želi neka ga posti.»
U drugoj predaji stoji:» Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je spomenuo Ašura rekavši: «To je dan kojeg su ljudi u džahilijetu postili, pa ko hoće neka ga posti, a ko neće neka ne posti.»
U Buharinoj predaji ovog hadisa stoji: «Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je postio Ašuru i naređivao da se posti, kada je propisan post ramazana, on je ostavio post ovog dana. Abdullah, radijellahu anhu, nije postio ovaj dan osim da se podudari sa njegovim postom.»[2]
4438-Buhari i Muslim bilježe od Ebu Musa el-Eš-arija, radijellahu anhu: «Ašura je u predislamsko doba bila dan kojeg su jevreji uvažavali i smatrali blagdanom. Pa je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: «Vi ga postite!»
U drugoj verziji ove predaje: «Stanovnici Hajbera su postili Ašuru i blagdanovali ga i njihove žene su oblačile najljepše haljine i ukrase, pa je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: «Vi ga postite»[3]
4439-Buhari, Muslim i Ebu Davud su zabilježili od Abdullaha b. Abbasa, radijellahu anhuma: Kada je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, došao u Medinu i vidio da jevreji poste Ašuru, upitao je: «Šta je taj dan?» Oni ga obavijestiše: «Ovo je divan dan, Allah je spasio u njemu Musaa i Benu Israil od njihova neprijatelja, pa je Musa postio taj dan». Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, reče: «Ja sam prječi Musau od vas. Pa je postio i naredio da se ovaj dan posti.»
U drugoj predaji stoji: Da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, upitao: «Šta vama predstavlja ovaj dan kojeg postite?» Oni rekoše: «Ovo je veliki dan, Allah je spasio u njemu Musaa i njegov narod, a potopio je faraona i njegove sljedbenike, pa je Musa postio taj dan u zahvalu Allah i mi postimo taj dan.» Poslanik, salallahu alejhi ve sellem, reče: «Mi smo prječi Musau od vas. Pa je postio i naredio da se ovaj dan posti.»[4]
4440-Muslim bilježi od Džabira b. Semureta, radijellahu anhu slijedeće svjedočenje: Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nam je naređivao post Ašure, podsticao nas, i obilazio, a kada je propisan post ramazana nije niti naređivao niti zabranjivao niti nas je obilazio u tome danu.»[5]
4441-Buhari i Muslim bilježe predaju od Alkameta b. Kajsa en-Nehaija da je Eš’as b. Kajs došao kod Abdullaha b. Mes’uda, radijellahu anhu, koji je jeo na Dan Ašure, zato mu Eš’as reče: «O Abdullah, danas je Ašura!» Abdullah mu na to odgovori: «Ašura se postila prije obaveznosti ramazana, pa kada je objavljena obaveznost ramazana taj post je ostavljen. Ako ne postiš bujrum.»[6]
4442-Buhari, Muslim i Nesai su zabilježili predaju od Selemeta b. Ekva’a u kojoj se kaže da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naredio nekom čovjeku iz plemena Eslem da razglasi: «Ko je nešto pojeo danas neka ostatak dana posti, a ko je zapostio neka dovrši posti jer danas je Ašura.»[7]
4443-Ebu Davud je zabilježio od Abdu-r-Rahmana b. Meslemeta, od njegovog amidže, da je Esleme došao kod Resulullaha, sallallahu alejhi ve sellem, pa je rekao: «Da li ste danas postili? -Ne!- rekoše! -Nastavite danas i napostite ovaj dan.» tj. Ašura.[8]
4444-Buhari i Muslim bilježe predaju od Rubeje bint Muavviz da je rekla: «Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je u jutro Ašure poslao nekog da razglasi po selima Ensarija koja su bila oko Medine: «Ko je nanijjetio post neka nastavi, a ko je nešto pojeo neka se suzdrži do kraja dana. Poslije toga smo (ovaj dan)postili i malu djecu smo navikavali postu, pa smo išli u Mesdžid i pravili im igračke od vune, ako bi neko od njih zaplakalo dali bi mu tu igračku i tako sve do iftara.»[9]
4445-Nesai je zabilježio od Kajsa b. Sa’d b. ‘Ubade, radijellahu anhu: «Mi smo postili Ašuru i davali zekatu-l-fitri, (i prije objave ajeta obaveznosti posta), a kada je objavljena obaveznost posta ramazana i obaveznost davanja zekata, nije nam naređivano da taj dan postimo a(ali) mi smo taj post i dalje praktikovali.» [10]
4446-Nesai je zabilježio predaju od Muhabed b. Sajfia, radijellahu anhu: «Resulullah je na Dan Ašure upitao: «Da li je neko od vas danas šta jeo?» Neki od prisutnih rekoše: «Među nama je onih koji su zapostili i onih koji nisu!» «Nastavite danas i napostite ovaj dan i pošaljite u okolna mjesta da poste danas.»[11]
4447-U Muvatti Malika b. Enesa, radijellahu anhu, je zabilježeno da je do njega doprlo saznanje : «Da je Omer b. Hattab, radijellahu anhu, poslao Harisu b. Hišam, poruku u kojoj je izmešuostalog stojalo: «Sutra je Ašura pa zaposti i naredi svojoj porodici da posti.»[12]
4448-Buhari, Muslim i Nesai su zabilježili predaju od Ubejdullaha b. Ebi Jezida, radijellahu anhu, da je čuo kada je Ibn Abbas, radijellahu anhuma, upitan o postu Ašure, te da je odgovo ovako odgovorio: «Nisam vidio da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, toliko istraživao fadilete nekog dana kao ovoga dana –Ašure-niti nekog mjeseca kao ovog mjeseca-ramazana.»[13]
4449-Tirmizi je zabilježio predaju od Ebu Katade el-Ensarija, radijellahu anhu, da je rekao: Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem: «Postom Dana Ašure, nadam se, Allah će oprostiti za godinu dana koja je ispred njega.»[14]
4451-U Sahihima Buharije i Muslima, Muvatti Imama Malika i Sunenu Nesaija, zabilježeno je od Humejda b. Abdu-r-Rahmana, da je čuo Muaviju b. Ebu Sufijana, radijellahu anhu, dok je držao hutbu u Medini, tj. prilikom jedne od posjeta, na Dan Ašure. U Buharinoj predaji u godini njegovog hadždža, na minberu da je rekao: «O Medenlije, gdje su vam vaši učenjaci?! Ja sam čuo Alahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: «Ovo je Dan Ašure, Allah vam nije propisao njegov post, a ja postim, pa ko hoće neka posti, a ko neće nekane posti!»[15]
4452-Muslim i Ebu Davud su zabilježili od Abbasa, radijellahu anhu: «Ako ostanem (živ) do slijedeće godine –in ša Allah –postit ću, zaista, i deveti.» tj. muharrema.
U drugoj predaji: «Kada je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, postu Ašure i naredio da se posti rekli su mu: «Resulallah, to je dan kojeg jevreji i kršćani uvažavaju. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: «Kada dođe slijedeća godina –in ša Allah -postiću i deveti». Slijedeća godina nije došla a Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je preselio.»
U jednoj verziji od el-Hakema b. El-A’aradža, radijellahu anhu, zabilježeno je da je rekao: «Došao sam kod Ibn Abbasa, a on je bio naslonjen na svoj ogrtač, kod zemzema. Rekao sam mu: «Obavijesti me o postu Ašure!» On reče: «Kada ugledaš mlađak muharema, ti broj, pa kada dođe deveti dan ti posti!»
Upitah: «Tako je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, postio taj dan?» On reče: «Da!»[16]
U predaji od Rezina od Ata, da je rekao: «Čuo sam Ibn Abbasa, radijellahu anhuma, da je rekao: «Postite deveti i deseti, kontrirajte jevrejima.»!
4453-Nesai je zabilježio od Hafse, kćerke Omerove, radijellahu anha, da je rekla: «Troje Vjerovjesnik nije (nikada) propuštao: «Post ašura, tri dana u svakome mjesecu i dva rekata suneta sabah namaza.»[17]
Ovo je izbor hadisa iz djela "Džami’u-l-usul fi ehadisi-r-resul" autora Ibnu-l-Esira el-Džezerija
_____________________________________________________________________
[1] Hadis bilježi Buhari, 1893, u Knjizi o obaveznost posta, Knjizi o hadždžu, poglavlje: «Dže’alellahu–l-ka’bete bejte–l-harami kojamen li-n-nasi», i u fadiletima ashaba, Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, Knjizi o tefsiru sure Bekare. Muslim, br. hadisa 1125, u Knjizi o postu, u poglavlju «O postu Dana ašure». Muvatta, 1:248, u Knjizi o postu, u poglavlju «O postu Dana ašura», Ebu Davud, br. 2442 i 2443, u Knjizi o postu, u poglavlju «O postu Dana ašure». Tirmizi, br. 753, u Knjizi o postu, u poglavlju «O olakšici u nepoštenju Dana ašura».
[2] Hadis je zabilježio Buhari,, u Knjizi o postu, u poglavlju «Post Dana ašure» «Obaveznost posta», podpoglavlje:»Dani džahilijjeta, u Knjizi o tefsiru sure Bekare, u poglavlju: «Ja ejhuhellezine amenu kutibe alejkumu-s-sijam». Muslim, br. 1126, u Knjizi o postu, u poglavlju «O postu Dana ašure. Ebu Davud, br. 2443, u Knjizi o postu, u poglavlju «O postu ašura».
[3] Hadis je zabilježio: Buhari, 2005, u Knjizi o postu, u poglavlju «Post Dana ašura» zatim i u Knjizi o fadiletima Ashaba, Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, u poglavlju «O dolasku jevreja Vjerovjesniku, sallallahu alejhi ve sellem, nakon njegovog dolaska u Medinu». Muslim, br. hadisa 1131, u Knjizi o postu, u poglavlju: «O post Dana ašure».
[4] Hadis je zabilježio: Buhari, 2004, u Knjizi o postu, u poglavlju: «Post Dana Ašure», zatim u Knjizi o vjerovjesnicima, u Knjizi o fadiletima Ashaba, Vjerovjesnika, Knjizi tefsiru. Muslim, br. 1130, u Knjizi o postu, u poglavlju «O postu Dana Ašure.»
[5] Muslim, br. 1128, u Knjizi o postu, u poglavlju «O postu Dana ašura».
[6] Hadis je zabilježio: Buhari, 7:134, u Knjizi o tefsiru sure Bekare, u poglavlju «Ja ejhuhellezine amenu kutibe alejkumus-sijam». Muslim, br. 1127, u Knjizi o postu, u poglavlju «O postu Dana ašura».
[7] Hadis je zabilježio: Buhari, 2007, u Knjizi o postu, u poglavljima: «Post Dana Ašure», i «Ukoliko nanijjeti u toku dana da će da posti».Muslim, br. 1135, u Knjizi o postu, u poglavlju «Ko je nešto pojeo danas neka se suzdrži ostatak dana», Nesai, 2323, u Knjizi o postu, u poglavlju «Da li će postiti onaj ko nije nanijjetio post od noći»?!
[8] Ebu Davud, br. 2447, u Knjizi o postu, u poglavlju «O vrijednostima Ašure».
[9] Buhari, 1960, u Knjizi o postu, u poglavlju «Post djece». Muslim, br. 1136, u Knjizi o postu, u poglavlju «Ko je nešto pojeo danas neka se suzdrži ostatak dana».
[10] Nesai, 2508, u Knjizi o zekatu, u poglavlju «Zekatu-l-fitri je propisan prije zekata», Abdu-l-Kadir el-Arnaut, rahimehullah, je rekao: « Isnad ovog hadisa je hasen.»
[11] Nesai, br- 2322, u Knjizi o postu, u poglavljima «Kada žena nakon perioda bude ponovo čista», i «Kada dođe musafir sa puta u ramazanu postit će ostatak dana». Ovo je hadis hasen.
[12] Rekavši:»Do mene je došao podatak» to je zabilježeno u Muvatti, 1:248, u Knjizi o postu, u poglavlju «O postu Dana Ašure». Abdu-l-Kadir el-Arnaut, rahimehullah, je rekao: «Isnad ovog hadisa je munkati’, ali on ma ševahide u istome značenju.»
[13] Hadis je zabilježio Buhari, 2006, u Knjizi o postu, u poglavlju «Post Dana ašura». Muslim, br. 1132, u Knjizi o postu, u poglavlju «O postu Dana Ašure». Nesai, 2372, u Knjizi o postu, u poglavlju «Post Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem».
[14] Tirmizi, br. hadisa 752, u Knjizi o postu, u poglavlju «O podsticaju na post Dana Ašure». Abdu-l-Kadir el-Arnaut, rahimehullah, je rekao: «Isnad ovog hadisa je hasen».
[15]Hadis je zabilježio Buhari, 2416, 2417, u Knjizi o postu, u poglavlju «Post Dana Ašure». Muslim, br. 1129, u Knjizi o postu, u poglavlju «O postu Dana Ašure». Muvatta, 1:248, u Knjizi o postu, u poglavlju «O postu Dana Ašure», Nesai, 2373, u Knjizi o postu, u poglavlju «Post Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem».
[16] Muslim, br. hadisa 1133 i 1334, u Knjizi o postu, u poglavlju «U kojem danu se posti Ašura». Ebu Davud, br. 2445 i 2446, u Knjizi o postu, u poglavlju «O predajama da je Ašura deveti dan (muharrema)».
[17] Nesai, 24217,2418, , u Knjizi o postu, u poglavlju «Kako se poste tri dana u svakom mjesecu». Abdu-l-Kadir el-Arnaut, rahimehullah, ističe:»U isnadu ovoga hadisa je Ebu Ishak el-Ešdža’i el-Kufi, koji je nepoznat prenosilac (medžhul).»