Dan suočenja

0

Kaže Uzvišeni: "A Allah će ih kazniti kaznom kakvu nisu mogli ni naslutiti." (Ez-Zumer, 47)

Ovaj ajet je teško pao gnosticima, jer ovaj ajet tvrdi da će neki robovi, kada sretnu Allaha, biti sukobljeni sa nečim što nikad nisu očekivali. Možda rob, na primjer, ne vodi računa o djelima svojih ruku; to su djela kojima on nije davao nikakve pažnje, a kada bude dignut zastor, vidjet će užasne stvari i susrest će se sa stvarima o kojima nikada nije vodio računa. Zato je rekao Omer, radijallahu anh: „Da mi pripada vlast cijelog dunjaluka, rado bih ga zamijenio da me sačuva od užasa otkrivanja.“ (Ebu-Ja’la, 2731, Hejsemi, IX tom, str. 77., koji je rekao da su prenosioci – prenosioci Sahiha, Ebu-Nu’ajm, I tom, str. 52.) U jednom hadisu se kaže: „Ne priželjkujte smrt, jer je strahota otkrivanja velika. Sretna je ona osoba kojoj Allah podari dug život i snabdije ga pokajanjem.“ (Ahmed, 14 564, putem Džabira, radijallahu anh. Hejsemi, X tom, str. 204, kaže da je sened hasen; isto je rekao i Munziri, br. 5098)
  
Jedan od mudrih među selefima je rekao: „Pojedinac će na Sudnjem danu imati mnogo povoda za žaljenje, i nijedan od njih mu nikad nije bio ni na kraj pameti.“ U tom smislu, kaže Allah, neka je On Uzvišen:

„Ti nisi mario za ovo, pa smo ti skinuli koprenu tvoju, danas ti je oštar vid.“ (Kaf, 22)
 
Djela koja će prah i pepeo biti
 
1) Prva kategorija:

Nešto šire od prethodnog spomenutog, a to je da neko ima djela za koja se nada nagradi, a ona će biti pretvorena u prah i pepeo i loša djela. Allah, subhanehu ve te’ala, kaže:
  
„A djela nevjernika su kao varka u ravnici u kojoj žedan vidi vodu, ali kad do tog mjesta dođe, ništa ne nađe, – a zateći će da ga čeka kraj njega Allahova kazna i On će mu potpuno isplatiti račun njegov jer Allah veoma brzo obračunava…“ (En-Nur, 39)
  
„I Mi ćemo pristupiti djelima njihovim koja su učinili i u prah i pepeo ih pretvoriti.“ (El-Furkan, 23)
  
Kaže Fudajl u vezi ajeta: „A Allah će ih kazniti kaznom kakvu nisu mogli ni naslutiti“: „Radili su misleći da čine dobro, dok je stvarnost bila drugačija – činili su zlo.“
  
2) Druga:

Blisko gore navedenom: rob učini grijeh kojem ne pridaje pažnju, misleći da nije značajan, dok će taj grijeh biti uzrokom njegove propasti, jer kaže Uzvišeni:
 
„A vi ste to sitnicom smatrali, ali je ono Allahu krupno.” (En-Nur, 15)
  
Jedan od drugova Allahovog Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, je rekao: „Činite djela koja su u vašim očima tanja od dlake, dok smo ih u doba Resulullaha, sallallahu ‘alejhi ve sellem, smatrali upropaštavajućim.” (Bilježi imam El-Buhari, br. 6492 od Enesa, radijallahu anh)
  
3) Treća:

Slučaj gori od prethodnih, a to je onda kada je čovjek zadovoljan zlom. Kaže naš Gospodar, ‘azze ve džell:
  
„Reci:´Hoćete li da vas obavijestimo o najvećim gubitnicima djela? Oni čiji će trud u životu na ovom svijetu uzaludan biti, a koji će misliti da je dobro ono što rade?´” (El-Kehf, 103-104)
  
Ibn-‘Ujejne je rekao: „Kada se približila smrt Muhammedu ibn Munkediru, postao je zabrinut i bojazan ga je obuzela, te su pozvali Ebu-Hazima, koji je i došao. Ibn-Munkedir mu je rekao: ‘Allah kaže: “A Allah će ih kazniti kaznom kakvu nisu mogli ni naslutiti,” i bojim se da će mi se objelodaniti stvari i da ću se suočiti sa nečim što nisam očekivao,’ pa su obojica počeli plakati.” Ovo bilježi Ibn-Ebi-Hatim, a Ibn-Ebi-Dunja dodaje ovoj predaji: „ Pa je njegova porodica rekla: ‘Mi smo te zovnuli da ga ohrabriš, a ti su mu samo bojazan povećao!’ A onda im je ispričao ono što je rekao.” (Ibnul-Dževzi, II tom, str. 167, br. 185)
  
Fudajl ibn Ijad je rekao: „Obavješten sam da je rečeno Sulejmanu et-Tejmiju: ´Zar ima neko poput tebe?!’ A on je rekao: ´Tišina! Ne govorite to! Ja ne znam šta će se preda mnom pojaviti od Allaha; čuo sam Allahove riječi:´A Allah će ih kazniti kaznom kakvu nisu mogli ni naslutiti.´”  (Bilježi Ez-Zehebi u Tezkiretul-huffaz, I tom, str. 151)
  
4) Četvrta:

Nakon što je čuo ovaj ajet, Sufjan es-Sevri je rekao: „ Teško li se hvalisavcima!” (El-Kurtubi, XV tom, str. 265). Ovo se može vidjeti u hadisu o trojici kojima će se potpaliti džehennemska vatra: učenjak, onaj koji je udjeljivao milostinju i mudžahid (a sve su to činili da bi ih ljudi hvalili – op. prev.). (Hadis bilježi imam Muslim, 1905 i 4923 od Ebu-Hurejre, radijallahu anh)
  
5) Peta:

Onaj koji čini dobra djela, ali je činio nepravdu drugima, a misli da će ga njegova djela spasiti, pa će se suočiti sa nečim čemu se nije nadao. Njegova dobra djela će se razdijeliti onima kojima je uzeo njihovo pravo, pa ako opet ostane neizravnatih računa, njihova loša djela će se prebaciti njemu i on će biti odvučen u Vatru. (Pogledajte hadis kojeg bilježi imam Muslim, Allah mu se smilovao, od Ebu-Hurejre, u kojem Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pita ashabe o čovjeku koji je bankrotirao.)
  
6) Šesta:

Biće obračunavan i pitan za svaku blagodat koja mu je data. Najmanja blagodat će se mjeriti sa njegovim djelima i prevagnuće ih, a pri tome su ostale sve ostale blagodati! Zato je Poslanik islama, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „ Ko bude obračunavan, bit će kažnjen,” ili „bit će uništen.” (Bilježe imami El-Buhari i Muslim od ‘Aiše, radijallahu anha)
  
7) Sedma:

Možda će imati loša djela koja će poništiti sva ostala djela ili djela udova, izuzev tevhida, posljedica čega će biti kazna u Vatri. Ibn-Madže bilježi hadis od Sevbana, radijallahu anh, da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Bit će ljudi iz mog ummeta koji će doći sa djelima poput brda, ali će ih Allah u prah pretvoriti.” U nastavku hadisa se kaže: „ Oni su ljudi poput vas (ova rečenica se ne nalazi kod Ibn-Madže), dio noći će provoditi u namazu, kao i vi, ali oni su ljudi koji, kada se osame, krše Allahove zabrane.” (Ibn-Madže, br. 4245, Busajri je rekao da mu je sened sahih. El-Albani kaže da je sahih, 2346)

Ja’kub ibn Šejbe i Ibn-Ebi-Dunja bilježe od Salima, oslobođenog roba Ebu-Huzejfe, da je Allahov Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, rekao: „Na Sudnjem danu bit će dovedena jedna skupina ljudi sa djelima poput brda Tihama, a Allah će njihova djela u prašinu pretvoriti i licem okrenutim nadolje biće odvučeni u Vatru.“ Salim je rekao: „Bojim se da ne budem od njih!“ Kaže Resulullah, sallallahu ‘alejhi ve sellem: „Postit će, klanjat će i odvajat će dio noći za ’ibadet, ali kad im se pruži šansa da učine haram, oni će to iskoristiti i zato će im Allah poništiti njihova djela.“ Djela pojedinca mogu biti poništena zbog njegovog prikazivanja ljudima, arogantnosti i tome slično, a da toga i ne bude svjestan!
 
 
Tuga na ovom svijetu i bijeda na Ahiretu
 
Bilježi Ebu-Nu’ajm (III tom, str. 360) da je Dajgam, jedan od velikih pobožnjaka ovog ummeta, rekao: „Ukoliko vjernik ne nađe sreću na Ahiretu, onda su se kod njega spojile dvije stvari: tuga na ovom svijetu i bijeda na Ahiretu.“ Upitan je: „Kako može osoba koja se trudi na ovom svijetu da ne nađe sreću na Ahiretu?“ Odgovorio je: „A šta je sa primanjem (djela)? Šta je sa bezbjednošću? Koliko samo ljudi misli da rade dobra djela, ali će mu se na Sudnjem danu sve to skupiti i baciti u lice!“
 
Zato bi se dešavalo da se ’Amir ibn Abdu-Kajs i drugi rastuže kada čuju ajet: „Allah prima samo od onih koji su muttekije – bogobojazni.“ (El-Maide, 27)
  
Ibn-’Avn je rekao: „Nemoj da se osjetiš bezbjednim ako imaš mnoštvo dobrih djela; ti ne znaš jesu li ona primljena kod Allaha. Nemoj da se osjetiš sigurnim u pogledu svojih grijeha, jer ne znaš jesu li ti oprošteni. Ovo zato što ti ne vidiš nijedno svoje djelo i pojma nemaš šta će Allah sa tvojim djelima uraditi.“
 
  Neha’i je plakao na samrtnoj postelji govoreći: „Čekam izaslanika moga Gospodara, a ne znam hoće li me obradovati Džennetom ili (će me obavijestiti da ću biti kažnjen) Džehennom.“ (Ebu-Nu’ajm, IV tom, str. 224) Još jedan od selefa je osjetio nervozu pred smrt, te je upitan: „Čemu ta nervoza?“, na što je on odgovorio: „U ovom trenutku ja ne znam gdje ću biti odveden…“
  
Jedan od ashaba je bio savladan nervozom, pa kad su ga upitali za njegovo stanje, on je odgovorio: „Allah je razdvojio Svoja stvorenja u dvije skupine, jedna skupina ide u Džennet, druga u Džehennem, a ja ne znam u koju skupinu spadam!“(Bilježi imam Ahmed, br. 17 594, od jednog od ashaba, a Hejsemi u VII tomu, na 187. str. kaže: „Njegovi prenosioci su prenosioci ‚Sahiha.’“ Bilježi i Et-Taberani, El-Kebir, XX tom, str. 365, od Mu’aza ibn Džebela. Hejsemi je ukazao na dvije slabosti u lancu.)
                        
Budi oprezan!
 
Ko god ovoj temi bude posvetio pažnju koju ona zaslužuje, postat će zabrinut, jer će se sin Ademov naći pred mnogim strahotama tokom svog života, kao što su: smrtni čas, kabur, berzah, stajanje, Sirat, i, najveća od svih: stajanje pred Allahom, Silnim i Veličanstevnim, i Vatrom. Strahovat će da u zadnjem trenutku ne izgubi svoju vjeru i da ne bude upropašten vječnom kaznom u  Vatri. Istinski vjernik se nikad neće osjećati sigurnim, jer:
  
„Allahove kazne se ne boji samo narod kome propast predstoji.” (El-E’araf, 99)
  
Sve ovo bi trebalo da spriječi Ademovog sina da se odmara i opušta. Čuli su jednu osobu kako u snu kaže:
  
                                            Kako može oko da osjeti mir i spokojstvo?
 
                                              
U kojoj će od Dvije kuće da boravi?
 
                                                    
Tu ne postoji jamstvo…

  
Jedan je na samrtnoj postelji upitan kako se osjeća, pa je on rekao:
  
 
                                      Niko ko ulazi u svoj kabur ne zna šta ga tamo čeka;
 
                                       
to zna samo Allah, Onaj koji vodi ka kaburu.

 
 Jedan je, također, rekao: „Tako mi Allaha! Da čovjek zna za šta je stvoren, ne bi bio nemaran, niti bi spavao. Stvoren je za nešto, takvo, da to srca vide, ne bi lutala niti bi spavala: smrt, zatim kabur, zatim proživljenje… Kobni ukori, grozni strahovi u ovome jecanju! Za Dan skupljanja su se ljudi trudili, klanjali i postili u dubokoj drhtavici. Ali mi, kada do nas zabrana ili naredba dođe, smo poput družine iz Pećine: budni, ali u dubokom snu!“
  
Izvor: kalamullah.com
Za Islambosna.ba preveo: H.O.

(Pripremljeno prema: „The Journey to Allah“ – prevod na engleski djela “El-mehadždžetu fi sejrid-duldže” imama Ibn-Redžeba el-Hanbelija. Preveo Ebu Rumejse, Dar Us Sunnah Publishers, Birmingham. „The Journey to Allah“ se može naći na kalamullah.com. Ovo djelo imam Ibn-Redžeba el-Hanbelija je njegov komentar na hadis: „Nikog od vas neće spasiti njegova djela.“ Molimo Allaha da nas spoji sa njim i ostalom elitom Ummeta u najvećim deredžama Dženneta, !)
  
Sva zahvala pripada samo Allahu, i neka je najljepši salavat i selam na Njegova Vjerovjesnika, njegovu časnu porodice i plemenite ashabe. Sve što je ispravno je od Allaha, sve pogrešno je od nas samih i od Iblisa.
 

Leave a Reply