Intervju sa reisom Mustafom ef. Cerićem:Srpska politika nije odustala od miješanja u pitanja Islamske zajednice

0

U dosadašnjoj praksi uglavnom je naibu-reis hafiz Ismet ef. Spahić bio na čelu bh. hadžija. Ove godine u obavljanju pete islamske dužnosti predvodi ih reisu-l-ulema Mustafa ef. Cerić.
U bajramskom intervjuu za "Dnevni avaz" reis Cerić, koji već osam dana boravi u Meki i Medini, pojašnjava zašto je odlučio da on bude na čelu bh. hadžija, govori o značaju Kurban-bajrama, porukama koje nosi sa sobom, ali i o aktuelnim pitanjima današnjice na globalnom i domaćem terenu.

Arefatska dova

– Prema službenoj dužnosti, reisu-l-ulema je odgovoran osigurati da muslimani obave ibadet hadža na vrijeme i na propisan način. Poznato je da je Allahov poslanik Muhammed, a.s., osobno predvodio hodočasnike, ali isto tako se zna da ga je u tome zamjenjivao hazreti Ebu Bekr. Dakle, svake godine reisu-l-ulema ili njegov zamjenik, odnosno osoba koju reisu-l-ulema ovlasti, dužna je predvoditi naše hadžije, biti s njima na Arefatu, s njima proučiti arefatsku dovu i pobrinuti se da svaki od njih obavi ibadet hadža na pravilan način.

Posljednjih godina je zamjenik reisu-l-uleme hafiz Ismet ef. Spahić predvodio hadžije. Ove godine sam odlučio ja ih predvoditi jer sam osjetio potrebu za duhovnim osvježenjem, koje samo ibadet hadža pruža. Naravno, ibadet hadža zahtijeva veliki fizički napor, ali vas  osnaži velikom duhovnom snagom. Na hadžu je duša snažnija od tijela, koja se pretvara u dušu koja se odaziva svome Gospodaru pokorno i skrušeno. Kod Kabe srce se odmara dok kuca, na Arefatu duša se hrani dok sluša i gleda kako se Adem i Hava iskreno kaju. Na hadžu Allah vam da snagu da volite ljude, pa i one koji vas ne vole. Ovdje na hadžu vi ste kao na Sirat-ćupriji, koja je tanja od dlake, a oštrija od sablje, ali vas vjera prenese u tren oka od obale prolaznog do obale vječnog spasa.

Koliko su današnji muslimani u ovodunjalučkim okolnostima spremni na odricanje
i žrtvovanje u ime univerzalnih principa i općeg dobra?

– To je vjerovatno jedan od najvećih, ako ne i najveći izazov s kojim se muslimani danas suočavaju. U više prilika sam od visoke muslimanske uleme čuo kako su zabrinuti zbog činjenice da su muslimani, posebno omladina, spremni na samožrtvovanje s motivacijom da zarade instantnu nagradu dženeta, ali da je malo onih koji su spremni žrtvovati svoje vrijeme, znanje i ljubav za one koji pate od gladi, siromaštva, bolesti i nasilja u mnogim dijelovima svijeta. Oni koji su spremni na smrt za idealne norme, moraju biti spremni na život za realne potrebe ljudi. Kur’an ukazuje na to da su na stranputici oni koji "ako im se kaže da blagodati koje su im date dijele s drugima, kažu: – Zar da mi hranimo one koje bi Allah, da hoće, nahranio". To će biti glavno pitanje 21. stoljeća – uspostava ravnoteže između realnog razuma i idealne vjere. Može se reći da su muslimani svjesni svoje povijesne uloge u uspostavi te ravnoteže. Pored normi idealne vjere, ljudi trebaju spoznati zakone realnog razuma. Trebaju živjeti puninu ljudske povijesti, a to znači da moraju biti spremni na žrtvu i odricanje radi univerzalnih principa i općeg dobra. Trenutna finansijska kriza u svijetu nije odraz nedostatka novca nego nedostatka povjerenja. Dakle, ovdje se radi o duhovnoj krizi čovječanstva. Za to mnogi već nagovještavaju da će 21. stoljeće biti stoljeće duhovne revolucije.

Bili ste neposredno pred hadž na čelu delegacije koja se u Rimu susrela sa Papom,
duhovnim vođom katolika svijeta. Da li i muslimanima svijeta treba takav vođa?

– Postoje dvije bitne razlike između islama i kršćanstva (katoličanstva) u pogledu organizacije zajednice vjernika, odnosno uloge i mjesta vođe. Prvo, islam je ukinuo instituciju svećenstva i drugo, islam nije teokratija, već nomokratija.

Dakle, u teološkom smislu, muslimanu nije potrebna institucija svećenstva za spas
njegove duše. Islam naučava da se čovjek rađa bez grijeha. Čovjek, kao pojedinac, u
izravnoj je vezi s Bogom. Ulema, učeni ljudi, muslimanu pomažu da shvati svoje mjesto u
svijetu i poučavaju ga pravilnom odnosu prema Bogu. Nadalje, muslimanska zajednica je utemeljena na principu vladavine prava (nomokratija), a ne na principu vladavine posvećene osobe. Mnoge to zbunjuje, ali oni koji su upućeni u duh islama znaju da su muslimani jedinstveni o tome da im je Kaba kibla, univerzalna orijentacija u vremenu i prostoru, o čemu nema spora. Oni znaju da im je Kur’an Božija knjiga u koju nema sumnje i znaju da je Muhammed, a.s., posljednji Allahov poslanik o čemu nema razilaženja.

No, izravan odgovor na vaše pitanje može glasiti da će muslimani imati univerzalnog
vođu ili simbola njihove vjerske i političke prisutnosti u globalnom svijetu kada se steknu
uvjeti za to. Mislim da je čuvar dvaju svetih mjesta Meke i Medine globalni simbol islama i muslimana. To se najbolje moglo vidjeti prilikom posjete saudijskog kralja
Abdullaha Vatikanu i njegovog susreta s papom Benediktom XVI.

Odgovornost političara pred Bogom i povijesti

Da li je ugrožena BiH i Bošnjaci u njoj i šta čini IZ da se trenutna situacija prevaziđe, posebno zbog podjele između bošnjačkih stranaka u vezi s budućnosti BiH?

– Pitanje ugroženosti BiH i Bošnjaka je pitanje za analitičare i političare koji se time bave. Islamska zajednica pažljivo prati razvoj događaja i svojim djelovanjem nastoji ljudima vratiti povjerenje u budućnost države BiH i budućnost bošnjačkog naroda. Mi učimo dovu, a posebno ovih dana na mubarek mjestima kod Kabe i na Arefatu, da Allah ujedini dobre namjere onih koji su dragovoljno preuzeli odgovornost za napredak države BiH i za prosperitet svih naroda u našoj zemlji. Oni koji su preuzeli odgovornost za budućnost države i za sudbinu bošnjačkog naroda moraju biti svjesni svoje odgovornosti pred Bogom i pred povijesti.

Takozvani nezavisni mediji otvorili su širom vrata za pojedince iz IZ koji Vas napadaju. Nismo svjedoci da u okviru SPC i Katoličke crkve postoje takve pojave, odnosno da se pojedinci iz vjerskih zajednica putem medija obrušavaju na svoje vođe, u našem slučaju na primjer kardinala uljića, Bozanića ili patrijarha Pavla. Zašto je to tako?

– To je tako zato što je islam vjera jedinstva u različitosti mišljenja i zato što je Islamska zajednica u svom radu i djelovanju otvorena više nego druge vjerske zajednice i crkve. Naravno, i ja sam ponekad zatečen izjavama i stavovima nekih zaposlenika u Islamskoj zajednici, koji nemaju pravu informaciju o našem radu i zato nisu precizni u svojim ocjenama i stavovima. Oni vrlo često iznose pogrešne sudove o IZ što neupućene ljude zbunjuje. No, to je dokaz da Islamska zajednica nije jednoumni vilajet već vrt obilja raznovrsnih plodova. Također, to je i dokaz da u Islamskoj zajednici ne vlada mrak već svjetlo gdje je svako slobodan da kaže ono što misli, pa makar to bilo i pogrešno.

Naravno, na vlastitu odgovornost pred Bogom i svijetom. Dakle, sloboda pretpostavlja da ljudi imaju pravo i pogrešno misliti o ljudima i stvarima. Međutim, moje je pravo i obaveza da po slovu i duhu Menšure štitim čast islama i ugled muslimana, te da branim opće interese Islamske zajednice, kako u zemlji tako i u svijetu. Lični stavovi zaposlenika u IZ nisu i zvanični stavovi Islamske zajednice. Pravo na slobodu mišljenja i izražavanja ne smije biti na štetu integriteta IZ, koja nije jedinica jednog lica, već zajedničko dobro svih muslimana. Također, projekti IZ koji se usvoje u redovnoj proceduri kako kroz institucije IZ tako i kroz državne ustanove, niko nema pravo osporavati na način da IZ trpi moralnu i materijalnu štetu.

Naravno, sloboda govora uključuje i pravo da vas neki ljudi javno kude zato što vas dovoljno ne poznaju ili vas poznajuna pogrešan način. Ovdje mi pomaže poznati andaluki alim Ibn Hazm, na čiju sam knjigu naišao baš ovdje u Meki, a koji kaže: "Ko misli da ga ljudi neće kuditi ili kritikovati, nije pametan. Zato se ne treba ljutiti ako vas ljudi kritikuju. Jer opravdana kritika pomaže vam da liječite svoje slabosti. Ako vas, pak, ljudi kude bez razloga, zbog sujete ili pakosti i vi to otrpite, vi ste pobjednik jer ste ih nadvisili snagom vašeg ahlaka i snagom vašeg karaktera, koji nema onaj koji o vama širi laži. Bolje je da vas ljudi kritiziraju, nego da vas hvale. Jer, hvala vas uspavljuje, dok vas kritika stalno drži budnim nad vašim obavezama".

Ja sam sretan i zadovoljan zato što naš rad ima opću podršku muslimana, kojima je IZ na srcu i koji vide IZ kao svoj ponos i svoju čast. Bit će još napada na IZ zato što stoji uspravno i hoda ponosno svijetom. Kao i do sada, IZ je dovoljno snažna da može podnijeti sve te napade. Uostalom, ne treba tenkom gađati komarce. Naše je da radimo,
kao što nam se u Kur’anu časnom kaže: – Vi radite! A Allah će vrednovati vaš rad, vaš rad će vrednovati Allahov poslanik i vaš rad će vrednovati mumini.

Bajramska poruka

– Prije svega želim čestitati  Bajram muslimankama i muslimanima u domovini i dijaspori. Posebno čestitam Bajram hafizu Ismetu ef. Spahiću, kojeg se ovdje sjećam i učim nam dovu da nam Allah da hrabrosti i mudrosti da nosimo zajedno emanet koji su nam muslimani povjerili, kao što se sjećam i svih muftija, koji pokazuju visoku svijest služeći islamu i muslimanima. Također, svim imamima i hatibima, koji će i ovog bajrama ljude hrabriti da se međusobno pomažu i vole, upućujem posebne čestitke uz dovu Allahu da nam ujedini srca u vjeri i da nas osnaži u poslu na putu Božije istine i pravde.

Na dan Arefata (nedjelja) učit ću dovu Allahu Uzvišenom da nam omladinu spasi od belaja droge i alkohola, te da ih osnaži na putu istine i pravde. Učit ću dovu Allahu Milostivom da bolesnima podari zdravlje, da nemoćnima da snagu, da borcima za istinu i pravdu da hrabrosti, da naše predstavnike Allah ujedini na zajedničkom cilju gdje će svi ljudi živjeti život dostojan čovjeka. Neka nas Svemogući Allah oslobodi briga od kojih nas boli duša; neka nam Allah omili sve što je halal i neka nas udalji od svega što je haram.

Bajram šerif mubarek olsun!

Autor: Edina SARAČ 

Dnevni Avaz

 

Leave a Reply