Egipatska Dar el-Ifta odgovorila na fetvu o džihadu Svjetske unije islamskih učenjaka

IslamBosna.ba – Egipatska državna institucija za izdavanje fetvi, Dar el-Ifta, objavila je zvanično saopćenje kao odgovor na pozive na oružani džihad i direktnu vojnu intervenciju protiv izraelske okupacije, naglasivši da ovakvi pozivi zahtijevaju precizno šerijatsko pojašnjenje u skladu s pravilima i ciljevima islamskog prava.
U saopćenju se ističe da je džihad u islamu uređen šerijatski koncept s jasnim uvjetima, te da nijedna grupa ili entitet koji za to nije ovlašten ne smije izdavati fetve ili pozive na džihad mimo vjerskih institucija i državnih vlasti. Upozoreno je da ovakvo poticanje može dovesti do narušavanja sigurnosti i stabilnosti, kao i do katastrofalnih posljedica koje će najviše pogoditi same muslimanske narode.
Dar el-Ifta potvrđuje da je podrška palestinskom narodu i njegovim pravima vjerska i humanitarna obaveza, ali pod uvjetom da se ona provodi kroz realne puteve koji služe interesima Palestinaca, bez upuštanja u nepromišljene avanture koje bi mogle samo povećati njihovu patnju i izazvati nove katastrofe.
Također se naglašava da proglašenje džihada i odluka o ratu mogu šerijatski doći isključivo od strane legitimne države i njenog političkog vodstva, te da pozivi koji potiču pojedince da zaobiđu svoje državne sisteme predstavljaju kršenje temeljnih načela šerijata i prijete širenjem haosa i nereda.
Dar el-Ifta upozorava da zanemarivanje političke, vojne i ekonomske stvarnosti ummeta, kao i pozivanje na borbu bez procjene posljedica, nije u skladu s višim ciljevima šerijata koji poziva na procjenu koristi i sprečavanje štete.
U saopćenju se dodaje da je odraz istinske hrabrosti i odgovornosti da onaj ko poziva na džihad i sam bude na prvoj liniji, kao što je to činio poslanik Muhammed, s.a.v.s., umjesto da se samo izriču parole, a drugi snose posljedice.
Na kraju, Dar el-Ifta ističe važnost davanja prednosti mudrosti i pronicljivosti, te potrebu fokusiranja na političke i humanitarne napore s ciljem zaustavljanja eskalacije i sprečavanja prisilnog raseljavanja, umjesto da se ulazi u nasumične sukobe koji pogoršavaju situaciju.
Fetva Svjetske unije islamskih učenjaka
Saopćenje dolazi kao reakcija na fetvu Svjetske unije islamskih učenjaka (IUMS), u kojoj se poziva na hitnu vojnu intervenciju islamskih država radi podrške Palestincima, ističući da je to stroga vjerska obaveza muslimana, uz poziv na prekid svake podrške izraelskoj okupaciji i nametanje potpune kopnene, pomorske i zračne blokade.
Unija je pozvala arapske i islamske države da formiraju ujedinjeni vojni savez s ciljem zaštite muslimanskih zemalja i odbrane njihove vjere, krvi, svetinja i suvereniteta.
Također je naglašeno da je ova obaveza hitna i ne trpi odgađanje, jer bi kašnjenje moglo imati velike negativne posljedice i izazvati poremećaje koji prijete stabilnosti ummeta.
Unija je pozvala sve arapske države da preispitaju postojeće sporazume s izraelskom okupacijom, ističući da bi svrha tih sporazuma trebala biti ostvarivanje interesa muslimanskih naroda, te pozvala na evaluaciju izraelskog kršenja tih sporazuma, kako bi se zauzeo čvrst stav koji odražava interese ummeta i vrši efikasan pritisak na okupaciju da obustavi napade.
Vjera kao oružje politike
Saopćenje egipatske Dar el-Ifte, kojim oštro kritikuje pozive Svjetske unije islamskih učenjaka na oružani džihad protiv izraelske okupacije, otkriva više od pukog teološkog neslaganja. U njegovoj pozadini leže duboko ukorijenjene političke i ideološke razlike, koje već godinama oblikuju pejzaž islamskog autoriteta u savremenom muslimanskom svijetu.
Dar el-Ifta, kao zvanična egipatska institucija čvrsto povezana s državnim aparatom, nerijetko reflektira političke prioritete vlasti u Kairu. Njeni stavovi su često u skladu s narativom režima Abdulfettaha es-Sisija, koji je došao na vlast vojnim udarom 2013. godine, svrgavajući izabranu vladu Muhammeda Mursija, predstavnika Muslimanske braće. Upravo to rušenje, a potom i sistematska represija nad islamskim i opozicionim glasovima, stvorili su pukotine koje danas postaju nepremostive.
Nasuprot tome, IUMS, kojeg je osnovao rhm. šejh Jusuf el-Karadavi, zauzima drugačiju poziciju – kritičnu prema autoritarnim režimima, uključujući i onaj u Egiptu. Šejh Karadavi, jedan od najutjecajnijih islamskih učenjaka 20. i 21. stoljeća, postao je simbol islamske misli koja odbacuje zloupotrebu religije u svrhu opravdavanja političke represije. Zbog svojih stavova bio je progonjen, a njegova porodica izložena ozbiljnim pritiscima i hapšenjima, što su međunarodne organizacije označile kao politički motivisane obračune.
Zato današnje saopćenje nije samo o džihadu – ono je borba egipatskog režima, El-Azhara i Dar el-Ifte za monopol nad tumačenjem islama. Dok Dar el-Ifta poziva na “mudrost” i “legalnost” kroz prizmu državnog monopola nad religijom, IUMS insistira na autonomiji vjerskog autoriteta i njegovoj odgovornosti da reaguje na zločine, represiju i nepravdu – makar to značilo i sukob s vlašću. Argument o “nesmotrenosti” i “narušavanju stabilnosti” je već viđen narativ svih režima koji su ugnjetavali svoje narode pod plaštom “reda i mira”.
Tenzije između ove dvije institucije su se dodatno rasplamsale na regionalnom nivou, jer IUMS uživa širok ugled u muslimanskom svijetu, naročito među zajednicama koje su skeptične prema zvaničnim vjerskim institucijama pod kontrolom države. Egipat, sa svoje strane, ulaže velike napore u ograničavanje tog utjecaja i promovira vlastite institucije poput El-Azhara i Dar el-Ifte kao “autentične” glasove islama.
Na kraju, u središtu ovog saopćenja ne stoji samo Palestina, već i pitanje: ko ima pravo da govori u ime islama? Da li je to učenjak koji se suprotstavlja nepravdi, rizikujući vlastitu slobodu – ili službenik institucije koji kalkuliše sigurnosne posljedice svakog vjerskog stava?
Islamska historija poznaje učenjake koji su bili savjest ummeta – one koji su stajali ispred sultana, a ne iza njega.
IslamBosna.ba