Šta se dogodilo s Japanom nakon otkrivanja islama?

Japanci iftar

IslamBosna.ba – Dok Japan u ovo doba godine slavi punu raskoš cvjetanja trešanja, poznati “sakura” period označava početak novih sezona. Ovaj period označava početak novih godišnjih doba, ali i simbolizira japansku filozofiju života, prolaznost stvari i potrebu za stalnim istraživanjem i učenjem. Japan je nacija koja je kroz svoju historiju bila opčinjena otkrivanjem – bilo da se radi o prirodi, nauci ili filozofiji. Stoga ne iznenađuje da se i njegovo upoznavanje s islamom odvijalo kroz istraživače, putnike i diplomate koji su donosili nove ideje i poglede na svijet. Ali kako je zapravo Japan otkrio islam i kakav je bio taj susret?

Misterija Ibn Battutine rute – Da li je Japan bio u njegovim putopisima?

Priča o Japanu i islamu ne počinje na konvencionalan način, već s jednom zagonetkom. U svom znamenitom putopisu, veliki islamski putnik Ibn Battuta opisuje kako je tokom svoje posjete Kini stigao do zemlje zvane Tuwasi (طواسي), gdje je pristao u jednoj od velikih luka. Tu je sreo princezu ratnicu koja je govorila turski i pričala mu o dugotrajnim sukobima između njene zemlje i Kine. Prema nekim historičarima, ova enigmatična Tuwasi bi mogla biti upravo Japan, dok drugi smatraju da se odnosi na Filipine ili čak čamsku državu u Vijetnamu.

O ovoj misteriji se raspravljalo među historičarima, a marokanski istraživač Abdulhadi et-Tazi proveo je detaljna istraživanja, koristeći različite azijske izvore. Iako nije mogao donijeti konačan zaključak, postoji zanimljiv podatak – kada se marokanski ministar sastao sa svojim japanskim kolegom, ovaj ga je pozdravio riječima: „Dobrodošao, ti si drugi Marokanac koji posjećuje Japan nakon Ibn Battute.“

Oni koji vjeruju da je Ibn Battuta zaista posjetio Japan ukazuju na činjenicu da je u periodu njegove posjete Kini zaista postojao vojni sukob između Japana i Kine, što bi moglo odgovarati njegovim zapisima. Ipak, ostaje pitanje – da li je Tuwasi bila Japan ili neka druga zemlja?

Japan i njegova duga izolacija – Kako su Japanci saznali za islam?

Bez obzira na eventualnu posjetu Ibn Battute, Japan je islam kao religiju i civilizaciju upoznao tek mnogo kasnije. Nakon dolaska evropskih misionara i trgovaca, vlast Japana, predvođena šogunatom Tokugawa, donijela je odluku o potpunoj izolaciji zemlje 1639. godine. Zabranjeno je bilo kakvo strano prisustvo, a Japanci koji su napustili zemlju nisu se smjeli vratiti. Ova politika, nazvana Sakoku (鎖国 – “zatvorena zemlja”), trajala je skoro 250 godina.

No, početkom 19. stoljeća Japan se suočava s globalnim promjenama. Američka mornarica, predvođena komodorom Matthewom Perryjem, 1854. godine prisiljava Japan da otvori svoje luke za međunarodnu trgovinu. Ovaj čin završava eru izolacije i postavlja temelje za modernizaciju zemlje.

Ipak, interes Japana za islam nije bio neposredan. Početkom Meiji reformi (1868) Japan se okreće Zapadu, uvodi modernizaciju, ali u isto vrijeme šalje istraživačke misije širom svijeta. Cilj ovih misija bio je proučavanje državnih sistema, ekonomije i društvenih struktura drugih zemalja. Među zemljama koje su posjetili bile su i Osmansko carstvo i muslimanski svijet.

Japanski susret s Osmanskim carstvom – Početak interesovanja za islam

Japanska misija Iwakura posjetila je Osmansko carstvo 1871. godine, a izvještaji diplomate Gin’ichiro Fukuchija ukazuju na to da su Japanci bili impresionirani ekonomskom moći muslimanskih zemalja. Posebno je zanimljivo da je čak i budistički monah Mokurai Shimaji, koji je pratio misiju, bio fasciniran islamskim društvom.

Zbog toga je Osmansko carstvo postalo važno u japanskoj političkoj strategiji. Sultan Abdulhamid II vidio je priliku da proširi svoj utjecaj među japanskim muslimanima i poslao je ratni brod Ertuğrul u Japan 1890. godine. Iako je brod stradao u oluji kod japanske obale, ovaj događaj produbio je odnose između Japana i muslimanskog svijeta.

Islam u modernom Japanu – Od manjine do prepoznatljive zajednice

Nakon Prvog svjetskog rata, Japanci su se prvi put ozbiljnije upoznali s islamom preko tatarskih izbjeglica iz Rusije koji su pobjegli u Japan nakon Oktobarske revolucije. Ove izbjeglice, većinom iz Kazanija i Krima, uspostavile su prve muslimanske zajednice u Japanu.

Danas se procjenjuje da u Japanu živi oko 200.000 muslimana, od kojih je oko 10.000 etničkih Japanaca. U zemlji postoji više od 100 džamija, uključujući i Tokyo Camii, jednu od najvažnijih islamskih institucija u Japanu.

Iako islam u Japanu nikada nije postao dominantna religija, japanski naučnici, diplomate i obični ljudi nastavili su istraživati islamsku kulturu i filozofiju. U posljednjim decenijama, s porastom globalizacije, broj konvertita u islam raste, a japanska društvena struktura se polako otvara prema različitim religijama.

Japan, islam i budućnost

Japan je uvijek bio poznat po svojoj racionalnosti i otvorenosti prema novim znanjima. Iako se njegov susret s islamom odvijao postepeno i kroz različite faze, ono što je fascinantno jeste način na koji su Japanci istraživali ovu religiju – ne kroz osvajanja, nego kroz diplomatiju, znanje i filozofiju.

Danas, dok sakura cvjeta i simbolizira stalni ciklus promjena, Japan nastavlja svoje putovanje – ne samo u tehnološkom smislu, već i u duhovnom. Možda se odgovor na pitanje šta se dogodilo s Japanom nakon što je otkrio islam može sažeti u jednu riječ: učenje. Jer, baš kao što istražuje nauku, Japan istražuje i različite kulture i ideje, prilagođavajući ih svom društvenom kontekstu i vrijednostima.

Izvor: Al Jazeera

Prijevod i obrada: IslamBosna.ba