Kuvajtski daija Osman el-Hamis izazvao polemiku žestokom kritikom Hamasa

IslamBosna.ba – Izjave kuvajtskog daije Osmana el-Hamisa u nedavnom podcastu izazvale su široku polemiku na društvenim mrežama. Tokom gostovanja u podcastu Insan, el-Hamis je oštro kritikovao palestinski pokret otpora Hamas, nazivajući ga “političkom frakcijom koja je skrenula s pravog puta” i koja se “bacila u naručje Irana”.
Iako je istakao da, uprkos tome, Hamas i dalje pripada islamskom ummetu i da se suočava s “pokvarenim i nevjerničkim neprijateljem”, njegove izjave su izazvale buru reakcija. Naime, el-Hamis je sugerisao da bi se, nakon završetka agresije na Pojas Gaze, trebalo posvetiti “rušenju ovog pokreta jer je štetan i veoma loš”.
Oštre reakcije: Zašto el-Hamis šuti o arapskim režimima?
Njegove riječi naišle su na osudu brojnih aktivista, vjerskih učenjaka i korisnika društvenih mreža, koji su mu zamjerili što kritikuje Hamas, dok u isto vrijeme ne upućuje nikakve zamjerke arapskim režimima koji šute ili otvoreno podržavaju izraelsku agresiju na Gazu. Mnogi su podsjetili da je el-Hamis na početku izraelskog napada izražavao podršku palestinskom otporu, što dodatno pojačava kontradiktornost u njegovim stavovima.
Na društvenim mrežama pojavili su se brojni komentari koji osporavaju njegove tvrdnje. Kuvajtski akademik dr. Halid Ubejd el-Utejbi istakao je da se izjava el-Hamisa proširila poput požara na prvu noć ramazana. Naglasio je da Hamas nije “frakcija” već islamski pokret koji pripada ehli-sunnetskom učenju i da su odnosi s Iranom dio političkih kalkulacija koje nisu dovele do vjerskih ustupaka. Prema njegovim riječima, takve tvrdnje zahtijevaju naučnu i objektivnu analizu, a ne emotivne i neutemeljene napade. “Hamas nije izmislio novu doktrinu niti se odvojio od osnovnih principa vjere. Čak ni njegovi protivnici ne poriču njegovu sunitsku orijentaciju”, kazao dr. Halid. Arapske države su napustile otpor, pa zar se očekuje da Gaza ostane bez oružja i podrške? Svi sarađuju s Iranom, Amerikom i Rusijom, pa zašto se Hamas izdvaja u kritikama?”, upitao je.
On je također ukazao na dvostruke standarde u kritikama. “Zašto el-Hamis ne kritikuje režime koji podržavaju cionistički entitet ekonomski i politički? Zašto ne osudi otvorenu normalizaciju i otvaranje ambasada dok se istovremeno napada Hamas?”
El-Utejbi je naglasio za Quds Press da je pokušaj razdvajanja Hamasa i naroda Gaze propaganda cionističkog entiteta s ciljem slabljenja narodne podrške otporu. “Hamas je neodvojivi dio društvenog i borbenog tkiva Gaze. Da narod ne podržava otpor, ne bi masovno prisustvovao dženazama poginulih vođa niti bi izdržao pod opsadom svih ovih godina.”
Slično tome, Ahmed el-Kenderi postavio je pitanje na koji način je Hamas “skrenuo s pravog puta” i da li se džihad može voditi bez organizacije i pripreme.
Kuvajtski imam Salih el-Muhejni naglasio je da je otpor protiv okupacije vjerska obaveza potvrđena Kur’anom i sunnetom, kao i međunarodnim zakonima. Citirao je ajet: I borite se na Allahovom putu protiv onih koji se bore protiv vas, ali ne prelazite granice. (El-Bekare, 190), te hadis: “Ko pogine braneći svoju imovinu, on je šehid. Ko pogine braneći svoju porodicu, on je šehid.”
El-Muhejni je istakao da napad na otpor ili dovođenje u pitanje njegove legitimnosti znači izdaju ummeta i njegove žrtve. “Napadati otpor znači suprotstavljati se Allahovoj naredbi o suprotstavljanju zulumćarima i upadati u zamku pomaganja agresorima.”
Kuvajtski imam Abdulaziz el-Fadli izrazio je čuđenje zbog napada na palestinski otpor, posebno što dolazi od učenjaka koji poznaje islamsku političku jurisprudenciju. “Kako je moguće da neko ko je studirao šerijat otvoreno napada muslimane koji se nalaze u ratu sa svojim neprijateljem?”, upitao je.
Politički interesi
Kritike na el-Hamisov račun dolazile su i izvan islamskih krugova. Analitičari su istakli da je njegov stav odraz šireg trenda kod određenih vjerskih ličnosti koje oblikuju svoje poruke u skladu s političkim pozicijama vlasti u regiji. “Savremeni selefijski učenjaci često se nalaze u raskoraku između tradicionalnih vjerskih principa i političkih interesa država koje ih podržavaju”, napisao je Salih bin Omer Babeki.
Bivši kuvajtski zastupnik Džeman el-Harbaš istakao je da Hamas nije “devijantna frakcija”, već “avangarda ehli-sunneta vel-džemaata” i “skupina o kojoj je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, govorio kao o skupini koja će ostati na istini u Kudsu i njegovoj okolini”. “Ako je borba protiv cionista devijacija, kakav je onda status onih koji ih podržavaju?”, dodao je.
Kuvajtski akademik Ali es-Sind naglasio je da pokušaj razdvajanja otpora i naroda Gaze predstavlja psihološku strategiju kako bi se izbjegla podrška otporu iz političkih razloga, dok se istovremeno ostavlja prostor za općenito saosjećanje s narodom Gaze. “Otpor u Gazi nije izolirana oružana skupina, već prirodni produžetak društva koje ga podržava.”
Jedan od najdirektnijih komentara došao je od poznatog novinara Sultana el-Adžlunija, koji je izjavio: “Ako vidite alima koji se suzdržava od kritike tiranskih vladara, ali bez ustručavanja napada mudžahide koji brane svoju zemlju – ne vrijedi vam njegovo mišljenje”.
Osman el-Hamis je i ranije bio poznat po kritičkim stavovima prema Hamasu, ali njegove posljednje izjave dolaze u osjetljivom trenutku, kada izraelska agresija na Gazu odnosi hiljade života, uključujući žene i djecu. Mnogi smatraju da je ovakva retorika ne samo neblagovremena već i štetna za moral otpora i jedinstvo islamskog svijeta u podršci palestinskoj borbi.
IslamBosna.ba