Kontroverzna serija “Mu’avija” izazvala polemike: Historijske netačnosti i produkcijski raskoš

serija Muavija

IslamBosna.ba – Serija “Mu’avija”, koja je premijerno prikazana tokom ramazanskog perioda 2025. godine, postala je jedna od najkontroverznijih televizijskih produkcija u posljednje vrijeme. Iako se radilo o ambicioznom projektu sa budžetom od 100 miliona dolara, koji je trebao donijeti vizuelno spektakularan prikaz rane islamske historije, kritike su se nizale već od prve epizode. Prema Al Jazeerinom autoru Usami Safferu, serija pati od ozbiljnih historijskih netačnosti, površne karakterizacije likova i narativa koji ne uspijeva dosegnuti nivo produkcijske raskoši.

Historijske netačnosti i slobodna interpretacija

Iako umjetnička sloboda u ekranizaciji historijskih ličnosti nije rijetkost, serija “Mu’avija” optužena je za brojne netačnosti koje su izazvale polemike među historičarima i vjerskim autoritetima. Primjera radi, prikazano je da je Mu’avija primio islam prije osvajanja Mekke, što se kosi s historijskim izvorima koji navode da je prešao na islam tek nakon osvajanja ili tokom naknadne umre (umretu-l-kadai). Također, u seriji su zanemareni ključni događaji poput bitaka na Bedru i Uhudu, koji su tek ovlaš spomenuti.

Kritike su upućene i na račun prikaza pojedinih historijskih ličnosti. Tako je lik Ebu Bekra, jednog od najvažnijih ashaba, prikazan kao snažan čovjek krupne građe, iako historičari bilježe da je bio fizički slab i mršav. Posebno kontroverzan bio je prikaz žena tog doba, poput Hind bint Utbe, majke Mu’avije, koja je u seriji nosila odjeću i nakit neprikladan za period ranog islama, što je izazvalo negodovanje publike.

Produkcijska raskoš naspram slabe naracije

Uprkos vizuelnom bogatstvu, impozantnim setovima i raskošnoj kostimografiji, serija se suočila s kritikama zbog površne radnje i dijaloga. Iako su autori nastojali prikazati Mu’aviju kao složenu ličnost, i kao ambicioznog vođu i kao čovjeka s ljudskim slabostima, scenarij je ocijenjen kao slab i površan, što je otežalo povezivanje publike s likovima.

Saffer ističe da je serija, uprkos velikim očekivanjima, uspjela da istovremeno razočara i ljubitelje historijskih drama i one koji su tražili autentičan prikaz političkih previranja tog doba. “Iako su vizuelni aspekti impozantni, scenarij je lišen emocija i dubine potrebne za ovakav ep”, navodi autor.

Osim historijskih netačnosti, serija je naišla na oštre kritike iz vjerskih i političkih krugova. El-Azhar, jedan od najviših islamskih autoriteta, osudio je prikazivanje ashaba u igranim formatima, dok je egipatska Dar el-Ifta dozvolila takve prikaze uz uvjet da se ne narušava njihov dignitet. Također, Irak je zabranio emitovanje serije, uz obrazloženje da može podstaći sektaške podjele, dok su neki kritičari smatrali da serija favorizuje sunitsku perspektivu na raširenu historijsku polemiku između Mu’avije i Alije ibn Ebi Taliba.

Reakcije publike

Na društvenim mrežama odjeknule su reakcije publike, koje su bile podijeljene. Dok su neki hvalili produkciju i smjelost prikazivanja ovog osjetljivog perioda, drugi su bili razočarani plitkim karakterima i slabim dijalozima.

“Očekivali smo epsku dramu, ali smo dobili vizuelno lijep, ali emotivno prazan proizvod,” napisao je jedan korisnik na platformi X (bivši Twitter). Drugi su seriju nazvali “historijskim falsifikatom” zbog odstupanja od priznatih izvora.

Serija “Mu’avija” ostavila je snažan utisak, ali i podigla mnoga pitanja. S jedne strane, predstavlja vizuelno spektakularnu produkciju kakva rijetko dolazi iz arapskog svijeta, ali s druge, pati od ozbiljnih historijskih propusta i narativne slabosti. Kontroverze koje je izazvala samo su potvrdile osjetljivost teme i potrebu za temeljitijim istraživanjem prilikom ekranizacije historijskih ličnosti i događaja

IslamBosna.ba