Može li Kina dominirati globalnim halal tržištem?

IslamBosna.ba – Kina ima potencijal da postane jedan od vodećih igrača u industriji halal hrane, zahvaljujući brzo rastućem domaćem tržištu i sve većoj globalnoj potražnji za halal-certificiranim proizvodima, prenosi Saalam Gateway. No, je li druga najveća svjetska ekonomija spremna preuzeti ovu ulogu?
Rastuće tržište i strateške regije
Kinesko halal tržište ubrzano se širi, potaknuto značajnom muslimanskom populacijom, koja broji između 21 i 23 miliona ljudi, više nego u mnogim bliskoistočnim zemljama, a očekuje se da će do 2030. doseći 30 miliona.
Ključne regije za halal industriju su sjeverozapadne provincije Ningxia, Xinjiang, Gansu i Qinghai, gdje žive velike muslimanske zajednice i gdje postoji snažna podrška lokalnih vlasti i razvijen sistem halal certifikacije. Osim toga, obalne provincije poput Guangdonga, Fujiana, Zhejianga, Jiangsua i Shandonga značajno doprinose halal izvozu zahvaljujući uspostavljenim vezama s međunarodnim certifikacijskim tijelima.
“Halal hrana, poznata po strogim standardima proizvodnje i visokom kvalitetu, postaje sve popularnija među ne-muslimanskim potrošačima, posebno među mlađim generacijama koje su sve više orijentirane na zdravu prehranu”, objašnjava Abdul Rahim Albert Hsiu, direktor ARA centra za halal certifikaciju sa sjedištem u Zhengzhou.
Kina na globalnoj halal mapi
Kina cilja na veći udio u globalnom halal tržištu, koje vrijedi 180 milijardi dolara i u kojem trenutno dominiraju zemlje poput Brazila i Malezije.
Prema izvještaju State of the Global Islamic Economy 2023/24, Kina je 2022. bila deveti najveći izvoznik halal hrane u zemlje Organizacije islamske saradnje (OIC), s izvozom od 10,4 milijarde dolara, što predstavlja 5,8% globalnog tržišta.
Ambicije Pekinga usko su povezane s inicijativom Belt and Road Initiative (BRI), koja jača trgovinske veze s muslimanskim zemljama. Kina trenutno ima 22 sporazuma o slobodnoj trgovini i pregovara o dodatnih 12, čime se otvara put za povećanje izvoza halal proizvoda u jugoistočnu Aziju, Bliski istok, Afriku i Sjevernu Ameriku.
“S produbljivanjem ekonomske saradnje između Kine i islamskih zemalja, potražnja za halal hranom značajno raste”, kaže Hsiu.
Izazovi i potreba za standardizacijom
Uprkos potencijalu, kineska halal industrija suočava se s brojnim izazovima, od kojih je najvažniji nedostatak jedinstvenog nacionalnog certifikacijskog sistema. Trenutno različite provincije imaju vlastite certifikacione autoritete i standarde, što otežava i poskupljuje proces certificiranja za kompanije.
Kako bi riješila ovaj problem, kineska vlada sarađuje s islamskim udruženjima i oslanja se na iskustva vodećih halal tržišta, poput Malezije i Indonezije, u nastojanju da uspostavi jedinstvene smjernice za halal certifikaciju.
“Peking je poduzeo korake ka standardizaciji halal certifikacije, uključujući razvoj smjernica u saradnji s islamskim organizacijama i prilagođavanje međunarodnim standardima”, ističe Hsiu.
Pored toga, povećanje svijesti među ne-muslimanskim potrošačima i podrška malim i srednjim poduzećima u ispunjavanju strogih zahtjeva halal lanca snabdijevanja predstavljaju dodatne prepreke.
Hong Kong i Macao – novi halal centri
Hong Kong i Macao prepoznaju potencijal halal tržišta i ulažu u razvoj infrastrukture prilagođene muslimanskim potrošačima.
Hong Kong je 2024. u saradnji s Incorporated Trustees of the Islamic Community Fund (BOT) i Crescent Ratingom uveo poboljšane standarde halal certifikacije, s ciljem da do kraja 2025. certificira više od 500 objekata.
“Nova šema halal certifikacije pojednostavljuje dosadašnji proces, čineći ga pristupačnijim za kompanije koje žele dobiti priznanje od Hong Kong Tourism Boarda”, kaže Šerifa Leung, osnivačica halal konzultantske firme 3 Hani Enterprises.
Macao također razvija vlastiti program halal certifikacije kako bi privukao muslimanske turiste, posebno iz sjeverozapadne Kine i jugoistočne Azije. Do avgusta 2024., BOT certificirao je 25 restorana i fabrika u ovom regionu.
Uz kontinuirane napore na standardizaciji halal certifikacije i jačanju industrijske ekspertize, Kina se nalazi u dobroj poziciji da kapitalizira na rastućem domaćem tržištu i osvoji unosne međunarodne halal sektore.
Međutim, kako bi postala istinski globalna sila u halal industriji, Peking će morati riješiti regulatorne nesigurnosti i olakšati pristup certificiranju, dok istovremeno nastavlja širiti svoje trgovinske mreže kroz inicijativu BRI.
IslamBosna.ba