Egipatska kompanija traži 20.000 dolara ‘mita’ po kamionu za ulazak u Gazu

IslamBosna.ba – Egipatski plemenski vođa Ibrahim el-Organi (el-Ardžani) nastavio je de facto kontrolisati ulazak humanitarne i komercijalne pomoći u Gazu i nakon primirja koje je stupilo na snagu 19. januara, otkriva Middle East Eye (MEE).
Napori da se nakon primirja dopremi pomoć u Gazu dodatno su otežani visokim naknadama koje se nameću za ulazak kamiona i ovlastima koje su date Organijevim kompanijama da odlučuju koji kamioni mogu ući u pojas, tvrde egipatski i palestinski izvori za MEE.
Prema njihovim navodima, kamioni s komercijalnom robom moraju platiti najmanje 20.000 dolara, dok su također i humanitarni konvoji izloženi iznudama prije nego što im se odobri prolaz u Gazu.
Organi je biznismen, političar i plemenski vođa sa Sinaja blizak predsjedniku Abdelfettahu es-Sisiju. Njegovo ime postalo je sinonim za neformalnu zaradu na blokadi Gaze, naročito putem eksploatacije očajnih Palestinaca koji pokušavaju pobjeći od sukoba.
Prošle godine, MEE je otkrio da je Organi zarađivao najmanje dva miliona dolara dnevno od Palestinaca koji su napuštali Gazu preko graničnog prijelaza s Egiptom, tada jedinog koji nije bio pod direktnom izraelskom kontrolom. Drugi izvještaji su pokazali da su Organijeve kompanije naplaćivale 5.000 dolara po humanitarnom kamionu za ulazak u Gazu.
Sada, 16 mjeseci od početka rata, izvori sa graničnog prijelaza Refah navode da su dvije kompanije povezane s Organijem preuzele kompletnu kontrolu nad procesom dostave pomoći, u potpunosti marginalizirajući Egipatski Crveni polumjesec.
Prva je Sons of Sinai, trgovačka i građevinska kompanija koja je dio Organi Group, u vlasništvu Organija i njegovog sina Issama.
Druga je Golden Eagle, podizvođač firme Sons of Sinai, zadužena za logističku koordinaciju dostave pomoći.
“Iako bi isključivu nadležnost nad organizacijom ulaska kamiona trebao imati Crveni polumjesec, sada to radi Sons of Sinai,” rekao je izvor s prijelaza Refah za MEE, insistirajući na anonimnosti. “Ovo je otvorilo vrata korupciji i podmićivanju, jer se plaćanja vrše kako bi se prioritetizovao prolaz određenih kamiona nad drugima.”
“Crveni polumjesec, naravno, ne može im se suprotstaviti, a njegovo prisustvo je postalo simbolično,” dodao je.
Drugi izvor sa Sinaja otkrio je da je Crveni polumjesec sklopio ugovor s Organi grupom za logističke operacije u skladištima u El-Arišu, aerodromu El-Ariš i unutar samog graničnog prijelaza.
Te zadatke Organi grupa je delegirala kompaniji Golden Eagle, koja prima pomoć sa aerodroma, međunarodnih pošiljki i skladišta, utovara je u kamione te je pakuje u skladu sa standardima prihvaćenim na dva izraelska prijelaza Nitzana i Kerem Šalom, kao i na prijelazu Refah.
Ove aktivnosti se odvijaju uz nadzor sigurnosnog osoblja povezanog s firmom Sons of Sinai.
Prema istom izvoru, hiljade volontera Crvenog polumjeseca zaduženih za te zadatke ostaju besposleni, iako primaju simbolične dnevnice od 250 egipatskih funti (oko 5 dolara), dok volonteri iz Kaira dobijaju duplo više.
“Ipak, Crveni polumjesec je angažirao Sons of Sinai, ostavljajući vojsku volontera da prima naknade bez ikakvog rada, osim bilježenja broja kamiona i količina robe,” rekao je izvor.
MEE je kontaktirao egipatsku vladu, Egipatski Crveni polumjesec i Organi Group za komentar, ali nisu dobili odgovor do trenutka objave.
Kontrola nad vrstama robe
Prije rata u oktobru 2023., Pojasu Gaze bilo je potrebno najmanje 500 kamiona pomoći dnevno kako bi se zadovoljile osnovne potrebe 2,3 miliona ljudi koji žive pod izraelskom blokadom od 2007. godine.
Broj kamiona koji ulaze u Gazu naglo je opao nakon izraelske ofanzive i potpune opsade od 9. oktobra 2023. godine.
Nakon postizanja sporazuma o primirju 19. januara, UN je pozvao na ulazak 600 kamiona dnevno u prvih šest sedmica kako bi se ublažila humanitarna kriza.
Međutim, Hamas je u ponedjeljak objavio da obustavlja predaju izraelskih zarobljenika u znak protesta zbog nedovoljne količine pomoći koja ulazi u Gazu, tvrdeći da ona ne ispunjava dogovorene uvjete.
U srijedu je Izrael dopustio ulazak 801 kamiona, prema podacima Ureda UN-a za koordinaciju humanitarnih poslova (OCHA). Zatim, u četvrtak, Hamas je objavio da se primirje vraća na snagu, obavezujući se da će u subotu osloboditi još izraelskih zarobljenika kako je dogovoreno, nakon što su kamioni s osnovnim potrepštinama, uključujući šatore, medicinsku opremu i gorivo, počeli ulaziti u Pojas.
Ipak, kamioni s montažnim kućama i teškom građevinskom opremom i dalje čekaju na dozvolu Izraela za ulazak u Gazu, suprotno izvještajima u nekim medijima, tvrdi izvor s prijelaza Refah.
Palestinci u Gazi očajnički trebaju hranu, skloništa i medicinsku opremu. Oni koji su se vratili na sjever posebno su pogođeni, neophodna su im skloništa otporna na zimu jer su izraelska bombardovanja uništila većinu tog područja.
Prema Ismailu Savabti, direktoru palestinskog vladinog medijskog ureda u Gazi, u 23 dana od stupanja primirja u Gazu je ušlo tek oko 9.000 kamiona s robom – znatno manje od minimuma potrebnog za provođenje sporazuma.
Ova količina bila je dovoljna za samo pet posto stanovništva Gaze, a stotine tih kamiona prevozile su neesencijalne ili sekundarne proizvode, dodao je.
“Postoji problem u vrsti robe koja ulazi u Pojas,” rekao je.
“Umjesto brašna, putera, ulja, riže i drugih osnovnih namirnica, te boca s kisikom neophodnih za operacione sale ili opremu za proizvodnju električne energije, vidimo desetine kamiona natovarenih čokoladom, čipsom, Nescaféom i gaziranim pićima,” rekao je Savabta.
Dodao je da ljudi u Gazi hitno trebaju građevinske materijale i opremu za uklanjanje ruševina kako bi započeli obnovu, kao i mobilne kuće i šatore.
“Također postoji kritična potreba za medicinskim potrepštinama, uključujući lijekove i medicinsku opremu, te alate za poboljšanje vodovodnih i sanitarnih usluga kako bi se spriječilo širenje bolesti.”
Korupcija u komercijalnom transportu
Od izraelske invazije na granični prijelaz Refah u maju 2024. i njegovog zatvaranja, Organijevi prihodi od evakuacije Palestinaca su prestali.
Ipak, nastavio je naplaćivati do 60.000 dolara kamionima s komercijalnom robom za izlazak iz Egipta preko drugih prijelaza, uključujući Nitzanu i Kerem Šalom. Ove naknade doprinijele su rastu cijena osnovnih proizvoda u Gazi, kažu palestinski izvori za MEE.
Izvori na prijelazima Refah i Kerem Šalom, kao i u egipatskom gradu Refah i luci Ariš, potvrđuju da je Sons of Sinai jedina kompanija ovlaštena za prijevoz i unošenje komercijalne robe iz Egipta u Pojas Gaze uz naknadu.
“Tarife Sons of Sinai smanjene su nakon primirja – sa 60.000 na 20.000 dolara po kamionu -ali i dalje su ključni faktor visokih cijena u Gazi,” rekao je izvor s Refaha.
“Međutim, ove naknade (koje su zapravo nezakonite i neslužbeni mito) su jedan od razloga visokim cijenama proizvoda unutar Pojasa, što otežava porodicama kupovinu potrepština koje humanitarna pomoć ne pokriva”,
Pored toga, neki trgovci plaćaju dodatni mito kako bi unijeli određene proizvode, poput cigareta.
“Monopol nad cigaretama doveo je do nevjerovatnog rasta njihovih cijena. Sanduk cigareta, koji u Egiptu košta 40.000 funti (manje od 8.000 dolara), u Gazi se ponekad prodaje za 250.000 dolara”, rekao je palestinski izvor iz Gaze.
Pored kompanije Sons of Sinai, Organi Group putem još jedne kompanije, Al-Aqsa, kontroliše transportne kamione, čime je postao najveći posrednik za kamionski prijevoz u Egiptu.
Ova kompanija pruža usluge transporta robe iz Egipta trgovcima u Gazi, uz dodatnu naknadu pored 20.000 dolara koje naplaćuje Sons of Sinai.
Prema riječima dvojice trgovaca s kojima je MEE razgovarao, postalo je gotovo nemoguće organizirati transport robe bez posredstva kompanije Al-Aqsa, koja je stekla “gotovo monopolski” položaj na tržištu.
MEE je kontaktirao Al-Aqsa za komentar.
“Palestinska vlada u Gazi ne naplaćuje nikakve takse za kamione,” rekao je Ismail Savabta.
“Međutim, neke kompanije koje su odgovorne za transport robe nameću dodatne naknade kamionima koji čekaju na prelazak, što povećava troškove transporta,” dodao je.
“Te dodatne naknade negativno utječu na cijene robe unutar Pojasa Gaze, jer su trgovci primorani povećati cijene kako bi pokrili visoke troškove, što dodatno pogoršava situaciju Palestinaca u Gazi.”
Izrael se 31. januara povukao s graničnog prijelaza Refah. Od tada, prijelazom upravljaju Palestinci koji su povezani s Palestinskom samoupravom i drugim osobljem iz Gaze koje nisu povezane s Hamasom, objasnio je izvor sa samog prijelaza.
Također, na granični prijelaz u Gazi raspoređena je civilna jedinica osoblja Evropske unije s ciljem asistencije pri evakuaciji ranjenih. Njihova misija bi trebala završiti krajem prve faze primirja, u prvoj sedmici marta.
Izvor: Middle East Eye
Prijevod i obrada: IslamBosna.ba