IslamBosna.ba- …i ne osramoti me na Dan kad će ljudi oživljeni biti, na Dan kada neće nikakvo blago, a ni sinovi od koristi biti, samo će onaj koji Allahu srca čista dođe spašen biti. (Eš-Šu’ara, 87-89)
Često se pojam kalbin selim prevodi kao ‘čisto srce’. Naše razmišljanje o čistim srcima često je povezano s osobom koja ne čini grijehe, koja ne griješi. Za većinu nas, nemoguće je živjeti bez grijeha. To nas može navesti na pomisao da je kalbin selim nešto poput nedostižnog cilja.

Međutim, tumači Kur’ana pojam kalbin selim ne povezuju sa savršenstvom. Majstori tefsira zapravo navode da se kalbin selim ne odnosi na osobu koja nije počinila nikakav grijeh.

U svom tefsiru, imam El-Begavi objašnjava da srce u ovom ajetu znači: Čisto od povezivanja sudruga Allahu i sumnji. Što se tiče grijeha, nijedna osoba nije zaštićena od toga da ih ne čini. I to je ono što je većina tumača Kur’ana navela.

Dakle, ako kalbin selim nije odrednica onih koji su bezgrešni, savršeni vjernici… na koga li se onda odnosi?

Kao što je navedeno u Tefsiru Ibn Kesira, prema Muhammedu ibn Sirinu: Kalbin selim zna da je Allah istina, ne sumnja u dolazak Časa i da će Allah podići mrtve iz njihovih kabura.

Ibn Abbas objašnjava ovu vrstu srca: Svjedoči da nema božanstva vrijednog obožavanja osim Allaha.

Mudžahid i Hasan el-Basri se slažu da se to odnosi da oslobođenost od širka.

I Sa’id Ibn el-Musejjib kaže: To je srce koje je zdravo, srce vjernika. Jer srce nevjernika i licemjera je bolesno (kao što Allah kaže- Njihova srca su bolesna… (El-Bekara, 10)).

Imam Dželaluddin es-Sujuti u Tefsiru el-Dželalajn spominje da se kalbin selim odnosi se na srce oslobođeno širka i licemjera- i da je to srce vjernika...

Et-Taberi spominje da je to srce koje nema sumnji u Jednoću Allaha i proživljenje nakon smrti.

Ed-Dahak spominje da je to srce koje je iskreno.

Kao što vidimo, brojni tumači Kur’ana navode da ‘čisto’ srce ne znači vjernika koji ne čini grijehe ili onoga koji je savršen. To se odnosi na srce koje ne pridružuje sudruga Allahu, koje vjeruje u Njega bez sumnje te da vjeruje u budući život.

Drugim riječima, ako ste musliman koji obožava Allaha, ne sumnja u Njegovo postojanje i vjeruje u Ahiret, onda već imate dio kalbin selim: zdravo, čisto srce.

Ali, šta ukoliko sumnjate? Šta ako ponekad imate pitanje koje se zagnojilo u vašem srcu i osjećate da se polahko njegovi djelići kreću po vašoj duši? Da li to znači da je vaše srce očajno? Da li to znači da niste dovoljno dobar vjernik?

Ne. Normalno je imati pitanja i potrebu za ponovnim potvrđivanjem. Ibrahim, Allahov prijatelj, koji je fizički bačen u vatru koja je mu je postala hladna, poslanik koji je doživio da mu od Allaha dolazi mudžiza iza mudžize, upitao je Allaha:

 “Gospodaru moj, pokaži mi kako mrtve oživljuješ!” – On reče: “Zar ne vjeruješ?” – “Vjerujem” – odgovori on – “ali bih da mi se srce smiri.”(El-Bekara, 260)

Ukoliko neko u Ibrahimovom uzvišenom stanju traži još jedan znak koji bi pomogao da se njegovo srce učvrsti i bude sigurno u istinu, šta je onda sa vama i sa mnom? Zasigurno će biti vremena kada će biti potrebno da ojačamo svoju vjeru, kada bude potrebno da se odgovori na naša pitanja kako bi naše sumnje, brige i pitanja doveli do jačih uvjerenja u našu vjeru.

Dakle, da li je to to? Da li je to imati čisto i zdravo srce?

Postoji još jedan aspekt koji spominju tumači Kur’ana – karakter.

Ibn Ašur objašnjava u svom tefsiru da se drugi dio kalbin selima odnosi na bogobojaznost. U Tantavijevom Et-Tefsir el-Vasit, on navodi da se ovaj pojam odnosi na čistoću od činjenja ružnih djela. Imam El-Kurtubi objašnjava da se drugi dio ovog pojma odnosi na srce koje je oslobođeno od prekorenih osobina i da je opisano kao prekrasno.

Veliki broj mufesira navodi riječi Poslanika, s.a.v.s.:

U tijelu ima jedan komad mesa, i kad je taj komad mesa ispravan, ispravno je cijelo tijelo, a kada je pokvaren taj komad, pokvareno je cijelo tijelo. (Buhari)

Stoga, oni navode da dobra djela počinju sa srcem koje je selim jer je to središte iz kojeg proizilaze sve druge radnje.

Srce koje je bez ljubomore, mržnje prema drugim vjernicima bez valjanog razloga, bez oholosti, bez samodopadljivosti i uzdizanja, su među osobinama na kojima svi moramo poraditi kako bismo postigli kalbin selim.

Kako da postignemo kalbin selim? Ovdje je nekoliko prijedloga:

U odnosu na povezanost sa vjerom u Allaha i uvjerenje u Ahiret:
A. Pronalaženje aspekata islama koji jačaju naše srce u vjerovanju u Allaha i Ahiret:

Razmišljajte o čudima prirode spomenutim u Kur’anu i proročanstvima Poslanika, s.a.v.s.. Kako j Poslanik, s.a.v.s., kao nepismen, bez formalnog obrazovanja i bez savremene tehnologije, prije više od 1400 godina mogao iznijeti naučne činjenice iz astronomije, botanike, embriologije i mnogih drugih oblasti, a sve to je u Kur’anu? Kako je on, s.a.v.s., mogao predvidjeti šta će se dogoditi nakon njegove smrti, a da se ta proročanstva ostvare ne samo jednom, već više puta? Ovo nisu djela čovjeka koji je, ne daj Bože, bio lud ili jednostavno strastven prema nekoj stvari. Ovo su znakovi od Božanskog.

B. Razmišljanje:

Provodite vrijeme u prirodi, razmišljajući o veličini Allahove moći i savršenstvu Njegovog stvaranja. Razmišljajte o nevjerovatnoj i složenoj prirodi ljudskog tijela i mozga. Razmišljajte o čudu života: kako se čovjek rađa iz kombinovane tekućine!

Kako bi bilo šta od ovoga moglo postojati nasumično, bez Njegove savršene moći?

C. Samopromišljanje:

Prisjetite se svih čuda, blagodati i milosti koje nam je Allah podario. Koliko puta smo bili spašeni od nečega, samo da bismo shvatili da je to nesumnjivo bila Allahova milost? Kako možemo poreći Njegovu posebnu pažnju prema nama kada promislimo o složenosti naših života?

D. Postavljanje pitanja: Ako osoba ima pitanje koje muči srce i blokira sposobnost da se osjeća sigurnim u Allaha i Ahiret, treba tražiti odgovor od onih koji su kvalifikovani da odgovore. Ako odgovor nije zadovoljavajući, nastavite tražiti. Ponekad način na koji jedna osoba objašnjava nešto možda nema smisla, dok riječi druge osobe mogu biti ključne.

E. Dova: Uvijek učite dove kojima molite Allaha da učvrsti vaša srca. Jedna od često izgovaranih dova Poslanika, s.a.v.s., bila je:
Ja Mukallibel-kulub, sebbit kalbi ala dinik.
O Ti koji preokrećeš srca, učvrsti moje srce u Tvojoj vjeri. (Tirmizi)


Vezano za karakter:

Poboljšanje naših karaktera je proces koji se stalno razvija; to je putovanje koje traje cijeli život. Evo samo dvije ideje o tome kako započeti proces pročišćavanja karaktera:

A. Pravljenje popisa: Napišite spisak pozitivnih osobina koje imate i onih koje želite unaprijediti. Odaberite po jednu osobinu iz svake kategorije i razvijte plan za unapređenje jedne pozitivne osobine i rad na jednoj negativnoj osobini u određenom vremenskom periodu. Koji su načini da budem bolji roditelj svojoj djeci kada me iznerviraju? Koji su načini da budem bolje dijete kada me moji roditelji frustriraju? Kako mogu kontrolirati oholosti koja se uvlači u moje srce? Kako mogu poželjeti svome bratu ili sestri ono što želim sebi, bez ljubomore na ono što im je Allah podario?

Povećajte dove i zikr moleći Allaha da očisti vaše srce, nadajući se da će taj proces čišćenja utjecati na vaš karakter. Poslanik, s.a.v.s., kada bi se ogledao, govorio bi: Allahu moj, onako kako si uljepšao moj izgled, uljepšaj moje ponašanje.” (Ahmed)


Naša srca ne trebaju biti savršena da bismo mogli očekivati da ćemo na Sudnjem danu doći s kalbin selim. Umjesto toga, kalbin selim znači imati sigurnost u Njega i u Ahiret, obožavati Ga direktno i sudruga, te se truditi da poboljšamo naše karaktere tokom cijelog života čineći dobra djela koja su Njemu draga. Kada pogriješimo, vratimo se Allahu, pokajmo se i tražimo oprost i pomoć u popravljanju. To je proces koji traje cijeli život, ali insha’Allah, na kraju, ako se trudimo, bit ćemo među onima koji su svoje živote posvetili postizanju kalbin selim.


Napisala: Merjem Amirebrahimi

Prijevod i obrada: IslamBosna.ba

By rhm