Uspostavljanje ravnoteže između materijalnog i duhovnog
IslamBosna.ba – Učenja islama imaju za cilj uspostavljanja ravnoteže između materijalnog i duhovnog. Jasno je da su sve stvari na Zemlji stvorene za čovjeka dok je čovjek stvoren da robuje svom Stvoritelju kroz usavršavanje svog morala.
Prema Aristotelu, djelo koje se zasniva na moralnosti se uvijek nalazi u ravnotežnom stanju između pretjeranog i nedostatnog: previše i premalo su karakteristike lošeg, dok je dobro uvijek u sredini. Rekao je: “Izbjegavajte pretjerivanje svake vrste i tražite umjerenost u svim stvarima.”

IslamBosna.ba– Muslimansko društvo je u Kur’anu opisano kao “Ummatan wasathan” – uravnoteženo društvo. Allah, dž.š., kaže: I tako smo vas učinili zajednicom srednjom, da budete svjedoci protiv ljudi… (Kur’an, 2: 143)
“Srednja zajednica” označava ujedinjeno društvo koje usvaja srednji tok i ne pribjegava ekstremima. Stoga, islamsko učenje preporučuje uravnoteženost u svim aspektima života. Među ovim aspektima je i traženje uravnoteženosti između duhovnog i materijalističkog. Islam se nalazi kao posrednik između formalizma judaizma i spiritualizma kršćanstva iako je, hronološki gledano, uspostavljen posljednji. Islam uči muslimane da uzmu najbolje od oba svijeta: dunjaluka i života nakon smrti. Allah, dž.š., kaže: …I nastoj da time što ti je Allah dao stekneš onaj svijet, a ne zaboravi ni svoj udio na ovom svijetu… (Kur’an, 28:77)
Islam ne prihvata pretjeranu duhovnost sličnu sanjarenju i pretjeranu orijentiranost fizičkom. Također, učenja islama su u suprotnosti s čisto materijalističkim samodostojnim filozofijama koje postoje i na Istoku i na Zapadu. Islam je došao čovječanstvu kao uravnotežen koordiniran program za razvoj, uzimajući u obzir fizičke, intelektualne i duhovne potrebe, i zasniva se na principu da je čovjek tjelesno, intelektualno i duhovno biće.
Tjelesno i duhovno
… I kad je melekima Gospodar tvoj rekao: Stvorit ću čovjeka od ilovače, pa kad mu savršen oblik dam i život u nj udahnem, vi mu se poklonite…(Kur’an, 38:71)
Suprotnost u stvaranju navedena u prethodnom ajetu je zbunjujuća: čovjek je kombinacija zemljanog – fizičkog i duhovnog. Same ove dvije komponente impliciraju čovjekovu potrebu za životom u kojem je uravnoteženo zastupljeno i duhovno i materijalno i samo pri takvim uslovima se može postići sretan život. Zemljano čini čovjeka privrženim zemaljskim porivima poput požude, osnovnim instiktima i zadovoljstvima. Stoga, neophodno mu je da zadovolji ove potrebe. S druge strane, komponenta duhovnog ga tjera ka zadovoljavanju duhovnih i moralnih potreba i postavlja limit zemaljskim potrebama u svrhu duhovnog uzdizanja.
Zašto je potrebno i duhovno i materijalno?
Čovjeku su neophodni instinkti da bi postigao ciljeve za koje je stvoren: za širenje ljudske rase, obogaćivanje života i civilizacije. Bez ovih instinkta, ne bi bilo napretka, moderne tehnologije i civilizacije i ljudska rasa bi nestala sa lica Zemlje već odavno. S druge strane, duhovni i moralni instinkti mu omogućavaju spoznaju i pokornost Bogu.
Za postizanje ciljeva je neophodno uravnoteženje. Jedna komponenta ne treba dominirati drugom. Naprimjer, ako materijalno dominira, čovjek nazaduje do nivoa zvijeri, čak i dalje. U tom slučaju život na Zemlji postaje haotičan. Ako, s druge strane, dominira duhovno, onda se čovjek povlači od svakodnevnog života u monaštvo i misticizam, što vodi pasivnosti, povlačenju i odsustvu bilo kakvog ljudskog napora. U tom slučaju, čovječanstvo stagnira.
Povrh svega, od čovjeka se očekuje da vodi svakodnevni život i ispunjava dužnosti prema sebi, porodici i društvu i traži se od njega da to radi najbolje što može. Poslanik, s.a.v.s., je rekao: Zaista tvoje tijelo ima kod tebe pravo (na odmor), i tvoje oko ima kod tebe pravo (na san), i tvoja porodica ima kod tebe pravo (na uživanje i druženje) i tvoji posjetioci imaju kod tebe pravo (da ih ugostiš i sa njima posjediš). Pa daj svakome njegovo pravo!
Islam je protiv jednoumlja
Islam podstiče čovjeka da iskoristi i materijalno i duhovno za rekonstrukciju vlastitog života. Osuđuje se onaj koji, poput kršćana, odbija Allahove poklone čovjeku vezane za dunjaluk. Allah u Kur’anu kaže: Reci: Ko je zabranio Allahove ukrase, koje je On za robove Svoje stvorio, i ukusna jela?” Reci: “Ona su za vjernike na ovome svijetu, a na onome svijetu su samo za njih. (Kur’an, 7:32)
Materijalističke ideologije, s druge strane, potpuno odbacuju sve nematerijalno i smatraju duhovnost fikcijom i imaginacijom. Smatra se da je dovoljno zadovoljiti potrebe tijela i da je normalno da duša ostane osiromašena. Takav stav rezultira nemirom, konstantnom brigom i odsustvom spokojnosti, svim onim što vodi ka ispunjenom životu.
Prema Aristotelu, uobičajene stvari koje čovjek radi da bi se zadovoljio, bogatstvo, čast i filozofija ne mogu doprinijeti ka ultimativnom čovjekovom cilju – sreći, jer čak i osobe koje posjeduju materijalno dobro ili znanje su nesretne. Islam daje bitno mjesto materijalnom u svrhu duhovnog uspjeha. Jasno je rečeno da se duhovno napredovanje čak i brže može postići razumnim korištenjem materijalnog. Naprimjer, oni koji traže znanje, ili oni koji traže dobrobit za čovječanstvo, koji pomažu siromašnim, naporno rade, prave tvornice i ceste, spašavaju živote itd, imaju veću nagradu od onih koji se zadovoljavaju samim činom robovanja.
Ukratko, učenja islama imaju za cilj uspostavljanja ravnoteže između materijalnog i duhovnog. Jasno je da su sve stvari na Zemlji stvorene za čovjeka dok je čovjek stvoren da robuje svom Stvoritelju kroz usavršavanje svog morala.
Za IslamBosna.ba prevela: A.V.
Izvor: balancedleader.net