Islamsko jedinstvo je nezamisliva utopija

arhiva

IslamBosna.ba- Prof. Mahmud Erol Kilidž, koji je deset godina bio generalni sekretar Parlamentarne unije Organizacije islamske saradnje (OIC), priprema se da preda dužnost Muhammedu Kurejši Nijasu, zastupniku parlamenta Senegala.

Parlamentarna unija okuplja parlamente 54 muslimanske zemlje članice OIC-a pod jednim krovom i nastoji riješiti probleme zemalja, regija i svijeta raspravljajući o pitanjima koji se nalaze na dnevnom redu njihovih zemalja članica.

Turski list Jeni Šefek razgovarao je sa prof. Kilidžom, koji je u dva mandata bio generalni sekretar predstavljajući Tursku.

U muslimanskom svijetu dominiraju Arapi

Jeni Šefek- Kao neko ko je tokom svoje desetogodišnje dužnosti bio u kontaktu sa muslimanskim zemljama, kako biste kategorizirali muslimanske zemlje?

Prof. Kilidž- Imamo 54 članice iz širokog geografskog spektra. Kao rezultat toga, možemo ih grupisati u tri velika geografska područja- Aziju, Arabiju i Afriku. Postoji razlika u kulturi i stajalištima ove tri grupe. Postoji arapska dominacija u muslimanskom svijetu, sviđalo nam se to ili ne. Budući da zaljevski Arapi imaju novac od nafte oni izdvajaju najveće naknade, oni imaju pristup, iz nedostatka boljeg opisa, kazat ću ‘govorite onoliko koliko vam vaš novac dopušta’. Režimi zaljevskih Arapa ne uključuju opoziciju i ne udovoljavaju potrebama naroda. Promjene koje je proveo Muhammed bin Selman u Saudijskoj Arabiji su zbunile arapski svijet. Saudijska Arabija, Egipat i Ujedinjeni Arapski Emirati (UAE) imaju određenu dominaciju u arapskom svijetu. One se smatraju zemljama vođama. Kada se doza arabizma doda u tu mješavinu, onda sebe možete smatrati građaninom drugog reda. Najvažniji čimbenici arapskog identiteta, a naročito identiteta zaljevskih Arapa, su zasnovani na anti-šiitskom i anti-iranskom stavu. Pri tome se osigurava podrška vehabizmu, jer su šije proglašene nevjernicima. Uvrede su legitimizovane nazivajući ih safavidskim nevjernicima. Međutim, šitska učenja ne proglašavaju vehabije nevjernicima.

“Ne želim da muslimanski svijet predstavlja Bliski istok”

JŠ- Maroko, Malezija i Turska bi trebali biti novi repezentativni modeli.. Šta je s drugim geografijama?

Prof. Kilidž- Zemlje poput Indonezije i Malezije, koje možemo nazvati Dalekim istokom muslimanskog svijeta, napreduju u svom smjeru, možda s gledištem koje dolazi od udaljenosti od Bliskog istoka. Malezija je posljednih godina napredovala, usredotočivši se na poboljšanje privrede i domaćeg mira. Također je zanimljiv model u smislu islamskih prava. Malezijski model muslimanske zemlje je vrlo zanimljiv. Ako je žena koja nosi hidžab talentovana u nekom polju, može doseći sami vrh u određenom polju. Njen hidžab nije prepreka. Ako je žena koja ne nosi hidžab također talentovana u nekom polju, ona također može doseći vrh u određenom polju, a obje se smatraju jednakim i ne postoji nikakva razlika među njima. U pojedinim zemljama žene koje ne nose hidžab, ne mogu uspjeti bez obzira na njihove kvalifikacije, a u drugim zemljama žene koje nose hidžab nailaze na konstantne prepreke.

Postoje neki marokanski i sjevernoafrički Arapi koji se drže dalje od arapskog svijeta. Tu su i Maroko, Alžir i Tunis. Posmatram ih kao one umjerenijih stavova. Oni ne žele da muslimanski svijet bude predstavljen kroz Bliski istok. Turska također ovdje može imati svoju ulogu. Trebao bi postojati novi model predstavljanja islama utemeljenog na Maroku, Maleziji i Turskoj. Na primjer, insistiranje Irana na hidžabu i progon onih koji ga ne nose, počeo je stvarati mržnju prema vjeri, vjerskom upravljanju i vjernicima. To je ono što sam uočio.

Malo je vjerovatno da će doći do islamskog jedinstva

JŠ- Uvijek govorimo o islamskom jedinstvu. Da li je takva stvar izvodiva?

Prof. Kilidž- Slijedim mezheb, ali nikada ga nisam nametao drugima niti sam drugima govorio da trebaju razmišljati kao ja. Zbog toga sam šije zvao svojom ‘braćom’ i dobio sam mnogo poruka i e-mailova u kojima su mi govorili: “Kako možeš šije nevjernike zvati svojom braćom?” Stoga je odgovor na vaše pitanje vrlo jednostavno, ali ipak vrlo teško: “Zašto ne?” То je usko povezanо s kvalitetom našeg čovječanstva. Prije jednog stoljeća, Nijemci su ubili na stotine porodica na sjeveru Francuske tokom protestantsko-katoličkih ratova. Međutim, shvatili su da je način da se ujedine tako što će ostaviti prošlost iza sebe i formirali su Evropsku uniju. Zašto mi to ne možemo učiniti? Nedostaje mi islamsko jedinstvo, ali sam svjestan da je malo vjerovatno da će se će ostvariti, to je utopija, a možda i fantazija koja se nikada neće obistiniti.

Izvor: Jeni Šefek

Prijevod i obrada: IslamBosna.ba