IslamBosna.ba- Muslimani, često, prvi dan mjeseca aprila dočekuju s jednim ružnim običajem, koji nije proistekao iz naše kulture, niti je ponikao u našem podneblju. To je običaj koji smo preuzeli iz druge kulture i drugog ambijenta, običaj, koji nazivaju ‘aprilska laž’ ili ‘prvoaprilska laž’.
Ovaj običaj podrazumijeva da čovjek laže drugog čovjeka, ili da prijatelj nazove prijatelja, ili prijateljica prijateljicu i saopći joj neku lažnu vijest, koja nema nikakvog osnova. Ove informacije mogu biti neke radosne vijesti, koje se nisu dogodile, ali većinom su to uznemirujuće, teške riječi, koje unesu tugu i žalost u srce čovjeka, da bi ga kasnije, ista osoba, nazvala i kazala mu da to nije istinito i da je to aprilska šala.
Ovakvi postupci su zabranjeni sa više aspekata. Prvi aspekt je što je to laž, a laž nije osobina vjernika, već osobina munafika. Poslanik, s.a.v.s., je rekao: Tri su svojstva munafika; kada govori – laže, kada obeća – iznevjeri obećanje i kada mu se nešto povjeri – iznevjeri. U drugoj predaji se navodi: Kod koga se nađu četiri osobine, on je pravi munafik. A u trećoj predaji: …pa makar klanjao, postio i tvrdio da je musliman.
Ovaj postupak je zabranjen i zbog toga što je to u suprotnosti sa imanom. U predanjima se navodi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., upitan: Allahov Poslaniče, može li vjernik biti kukavica? Pa je kazao: Da. Može li vjernik biti škrtica? Pa je kazao: Da. A može li vjernik biti lažov, pa je kazao: Ne.
Dakle, laž nije osobina vjernika, a Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: Kod vjernika se može naći svako svojstvo, osim izdaje i laži. Zato kažem da je prvoaprilska šala haram, jer je to očigledna laž, a pored toga, u njoj je i bespravno plašenje i uznemiravanje vjernika, a Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: Muslimanu nije dozvoljeno plašiti muslimana. Ovaj hadis je izrečen u kontekstu događaja koji se desio na jednom pohodu, naime, jedan ashab je, na svojoj jahalici, kihnuo, pa su to iskoristili drugi ashabi i uzeli mu strijelu iz torbe, kako bi je on tražio. Kada je Poslanik, s.a.v.s., vidio uznemirenje ovog ashaba, on je izrekao hadis: Muslimanu nije dozvoljeno plašiti muslimana. I to je zabranjeno makar bilo i u šali.
Treći aspekt zabrane se izvodi iz hadisa Allahovog Poslanika, s.a.v.s., koji je rekao: Kako je velika izdaja i obmana, kao je velika izdaja i obmana, da svome bratu govoriš ono što će on povjerovati, a ti ga svo vrijeme lažeš. Čovjek koji te sluša, čista srca vjeruje u ono što mu pričaš, ozbiljno prihvata tvoje riječi, a ti ga, zapravo, lažeš. Na taj način ti varaš i obmanjuješ svoga brata, i to je jedan od aspekata zabrane ovog običaja.
Četvrti aspekt zabrane jeste što je to slijeđenje običaja drugih, slijepo slijeđenje Zapada, što ne priliči ummetu kojeg je Allah učinio središnjom zajednicom, i svjedocima protiv ostalih ljudi. Govoreći o ovoj pojavi, Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao, a prenosi se u dva Sahiha: Slijedit ćete običaje onih prije vas, pa ako bi oni ušli u gušterovu rupu, i vi biste za njima.
Islamski život se temelji na iskrenosti, a ne na lažima i falcificiranju. Pravi musliman je iskren sa sobom, iskren sa ljudima s kojima živi, iskren sa svojom porodicom, iskren sa onima s kojima je u miru, ali iskren i s onima s kojima je u ratu. Vjernik je iskren u svakoj situaciji, jer je iskrenost svojstvo imana.
Nemoj zaboraviti da podijeliš hair!
Autor: dr. Jusuf el-Karadavi
Prijevod i obrada: IslamBosna.ba