Deset kur’anskih dragulja Numana Ali Kana: Zakletve u Kur’anu

arhiva

IslamBosna.ba- U Kur’anu postoji veza između zakletve i onoga što nakon nje slijedi. Kada se Allah, s.v.t., zaklinje nečim, On tada pokazuje značaj stvari kojima se zaklinje i ta stvar/predmet je uzvišena. Osim toga, bez obzira šta nakon zakletve sijedi- ono je također vrlo važno. Postoji veliki broj primjera u Kur’anu, a ovdje navodim samo dva:

Allah kaže u suri el-Adijat:

Tako mi onih koji dahćući jure

pa varnice vrcaju,

i zorom napadaju,

i dižu tada prašinu

pa u njoj u gomilu upadaju

وَالْعَادِيَاتِ ضَبْحًا

فَالْمُورِيَاتِ قَدْحًا

فَالْمُغِيرَاتِ صُبْحًا

فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعًا

فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعًا

(1-5.)

Mekkanske sure imaju zapanjujući način opisivanja, a ovih prvih pet ajeta opisuju konje za borbu.  U prošlosti kada nije bilo televizije, filmova, slikovnica, sve što je bilo dostupno bila je mašta, posebno kada su slušaoci Kur’ana bili ljudi iz pustinje koji nisu imali u šta pogledati oko sebe. Allah, azze ve džel, je prikazao veličanstvenu sliku u umovima Kurejšija:

Konji koji su ovdje opisani su ženskog roda (الْعَادِيَاتِ), zašto? Arapi su tokom borbe više voljeli koristiti ženke konja, jer su brže. Allah, azze ve džel, opisuje konje u jutarnje doba, kada je još uvijek vlaga u zraku i umjesto da se podiže prašina, kao što je to slučaj u pustinji, vlaga prouzrokuje smirivanje prašine. Zamislite, ovi konji su brzi po prirodi, trče tako brzo da se prašina diže čak i uz vlagu, iskre lete iako ima vlage na stjenama,i oni ne vide šta je ispred sebe zbog prašine, ne znaju da li ih s druge strane čeka neprijatelj ili koplje.

Razmislite sa kojim su uzbuđenjem nemuslimani slušali kako Poslanik, s.a.v.s., uči ove ajete. Svako među njima ko je imao konja shvatio je koliko su im konji odani, kako će oni čak i umrijeti za svog vlasnika samo iz potčinjenosti prema njemu.

Zatim odmah nakon ovih predivnih slika, Allah, te’ala, kaže:

إِنَّ الْإِنْسَانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ

čovjek je, zaista, Gospodaru svome nezahvalan 

(6.)

Baš kao što se ovaj konj potčinjava svom gospodaru, upadajući u neprijateljske redove čak iako ne zna šta se tamo nalazi, u potpunosti je odan Gospodaru…. Allah, te’ala, ih podsjeća: čovjek nije odan svom Gospodaru.

Ne samo da nije odan, već i:

وَإِنَّهُ عَلَىٰ ذَ‌ٰلِكَ لَشَهِيدٌ

i sam je on toga, doista, svjestan

(7.)

Ljudi su svjesni činjenice da nisu odani! On zna! Kako? Allah, azze ve džel, ih je sam podsjetio na odanost konja prema vlasnicima u prethodnim ajetima. Ako vam se vaš konj potčinjava, zbog čega se onda vi ne potčinite svome Vlasniku?

SubhanAllah!

Još jedan primjer zakletve u Kur’anu je u suri el-Murselat.

Postoje različita mišljenja da li se ‘murselat’ odnosi na meleke ili vjetrove, ali u književnom kontekstu, vjetrovi su prikladnija definicija:

Allah, azze ve džel, kaže:

وَالْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا

 Tako mi vjetrova koji (poput konjske grive) jedan drugi slijede

‘urf doslovno znači griva konja, ako konj nema uzde, jahač ima samo grivu za koju može da se drži, a ukoliko je jahač popusti konj će podivljati.

Ovaj prvi ajet pokazuje da ukoliko Allah, te’ala, pusti vjetar on bi se proširio bez kontrole.

فَالْعَاصِفَاتِ عَصْفًا

pa kao vihor hite,

“fa”  na početku ovog ajeta pokazuje razlog, shodno mursalaati ‘urfaa – el’aasifaati ‘asfa. ‘asf doslovno znači nepromišljen pokret, kao buldožer. (Zamislite da automobil dolazi pravo na vas na autoputu, ukoliko se taj auto ne kreće,i udari pravo u tebe, onda je to ‘asf). To je nemilosrdni vjetar koji uništava sve što mu se nađe na putu.

U ova dva ajeta, Allah, te’ala, govori o vjetrovima koji donose razaranje. Zbog čega? Ovo je mekkanska sura, i Allah, te’ala, podsjeća Kurejšije, one koji ismijavaju Poslanika,s.a.v.s., da će im spustiti kaznu, ovaj vjetar kao kazna im MOŽE doći kao što je i ranije dolazio, nikakvo zamršeno planiranje ili aranžman nisu potrebni za vaše uništenje. U suri el-Hakka, Allah, te’ala, opisuje sljedeću scenu naroda ‘Ad koji je uništen vjetrom: za osam dana njihov cijeli grad je zbrisan sa lica zemlje kao da nije ni postojao.

Onda Allah, te’ala, u sljedećem ajetu kaže:

وَالنَّاشِرَاتِ نَشْرًا

i (tako mi) onih vjetrova koji raznose,

ovaj ajet počinje sa ‘ve’ tako da znamo da je nova zakletva. Allah, te’ala, se zaklinje vjetrovima koji raznose (nešr). Nešr znači ‘nasumično širiti svukuda’, kao kad se uzme u šaku sjemenje i pobaca po zemlji. En-naširat su oni vjetrovi koji raznose. Šta oni raznose? Oblake koji donose kišu. Ako ovi vjetrovi ne raznose oblake, onda bi gradovi patili od suše. Moderna nauka sada zastupa tezu da polen raznose vjetrovi, tako da bez tih vjetrova ne bi bilo vegetacije. Ovi naširat vjetrovi raznose kako s neba (kišu) tako i sa zemlje (vegetaciju).

Ovaj ajet pokazuje život koji vjetrovi nose, dok prva dva ajeta pokazuju smrt i razaranje.

Allah, azze ve džel, nastavlja:

فَالْفَارِقَاتِ فَرْقًا

Pa razdvajaju

Ferk znači donositi i podijeliti, vrlo precizna podjela.

Ovi vjetrovi donose milost, baš kao i što prva dva vjetra donose kaznu. Ovaj ajet nam pokazuje da ovi vjetrovi, bez obzira da li donose  milost ili kaznu, su precizno raspoređeni.

فَالْمُلْقِيَاتِ ذِكْرًا

i Objavu dostavljaju,

Oba ova vjetra, onaj sa milošću i onaj sa razaranjem, su podsjetnik ljudima. Vjetrovi milosti podsjećaju nas da ovi vjetrovi donose kišu, koja je rizk (opskrba) sa neba, pokazuju da smo potpuno ovisni o Allahu, te’ala, kao kad čovjek hrani životinju u kavezu, životinja je potpuno ovisna o svom gospodaru. Ovi ajeti podsjećaju nas da bez obzira koliko smo neposlušni ili koliko smo divlji: ovisimo potpuno o Allahu. Kada kiša pada s neba ovi vjetrovi su podijeljeni, vidimo mrtvu zemlju kako oživljuje, podsjećajući nas da ćemo biti oživljeni poput mrtve zemlje.

Ovi podsjetnici su:

عُذْرًا أَوْ نُذْرًا

opravdanje ili opomenu

‘uzra znači dobiti oprost ili lekciju, ili ignorisanje. Dvije vrste ljudi su spomenute u ovom ajetu: oni koji uzmu opomenu u ovim vjetrovima, i oni koji ignorišu podsjetnik.

Ali u svakom slučaju::

إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ

sigurno će biti ono čime vam se prijeti!

Obećanje Sudnjega dana, Okupljanja i uništavanje onih koji su neposlušni Allahu. Oni koji uživaju milost tih vjetrova, kiše, vegetacije, opskrbe, oni će biti uništeni.

Da nas Allah, te’ala, učini od onih koji će se okoristiti podsjetnicima, amin!

deco-line-2

Nemoj zaboraviti da podijeliš hair!

Povezani tekstovi:

  1. Milost i oprost
  2. Velij i Mevla

Autor: Numan Ali Kan

Prijevod i obrada: IslamBosna.ba