Ovih dana nisam nijedan namaz obavio u džamiji zato što nisam bio siguran da li mi je ispravan namaz, a prevagnulo je mišljenje da nije zbog gore navedenog. Pokušat ću razgovarati o tome sa glavnim imamom kada se vrati sa hadždža, ali iskreno sumnjam da će prihvatiti moju molbu da se korigira ova greška, pa me posavjetujte, Allah vam se smilovao, kako da postupam u ovoj situaciji dok se glavni imam ne vrati i ako nakon toga, inšallah, odbije ispraviti odstupanje.

Džezakellahu hajren!

Odgovor:

Uvaženi i cijenjeni brate u vjeri, vaš problem je čest problem diljem svijeta, tako da su učenjaci o tome već poodavno govorili, a naročito u današnjem vremenu kada se na veoma jednostavan način može provjeriti da li sagrađena džamija ima odstupanja od Kible ili ne.

Dragi moj brate, smatram da je potrebno  da vjernik zna sljedeće stvari vezane za okretanje prema Kibli u namazu:

Okretanje prema Kibli u osnovi je uvjet validnosti namaza, osim što se iz toga izuzima osoba koja nije u mogućnosti da se okrene prema Kibli i osoba koja putuje, prilikom klanjanja dobrovoljnog namaza.

Onaj ko vidi Kabu, obaveza mu je da se tačno okrene prema njoj.

Onaj ko ne vidi Kabu, obaveza mu je, po mišljenju većine učenjaka, da se okrene u pravcu Kabe i nije mu obaveza da se tačno okrene prema Kabi, jer je to skoro pa nemoguće, naročito ako je klanjač udaljen od Kabe nekoliko hiljada kilometara, tako da malo zakretanje od Kabe, na tolikoj dužini će sigurno uzrokovati da će čovjek manje ili više odstupiti od Kabe.

Ako smo to ispravno shvatili, pitanje koje se nameće glasi: koliko je dozvoljeno da čovjek odstupi od Kabe prilikom namaza i do kada se čovjekovo okretanje smatra validnim, a samim tim i njegov namaz.

Islamski učenjaci su kazali da sve dok se za određenu osobu može kazati da je okrenuta u pravcu Kabe, bez da mu Kaba bude sa jedne (lijeve) ili druge (desne) strane, što u modernom mjerenju iznosi 45°, njegovo okretanje prema Kabi je validno. Svoj stav su zasnovali na riječima Allahovog Poslanika: “Kibla je između istoka i zapada” (Tirmizi i Ibn Madže, od Ebu Hurejre, r.a., šejh Albani je potvrdio vjerodostojnost ovog hadisa u više svojih knjiga).

Ovaj hadis je Allahov Poslanik izrekao u pogledu stanovnika Medine. Iako je Medina relativno blizu Mekke, Allahov Poslanik je njima kazao da je Kibla za njih između istoka i zapada, a propis za ostale dijelove svijeta je identičan, u smislu da sve što je u pravcu Kible između dvije osnovne (glavne) strane svijeta smatra se pravcem prema Kibli.

Na osnovu spomenutog možemo kazati sljedeće:

Vi trebate pokušati da na lijep način razgovarate sa imamom džamije, kao i sa džematskim odborom, i da im predložite da se u namazu okrenu onako kako je to ispravno, te da pokušaju da njihovo okretanje bude što bliže okretanju prema Kabi.

Ako oni odbiju da to učine, smatram da nema smetnje da nastavite i dalje da klanjate u toj džamiji, pošto odstupanje od 30° ne potpada pod pojam potpunog zakretanja, kao u slučaju zakretanja od 45°, već da je to zakretanje koje se može tolerirati i koje potpada pod riječi Allahovog Poslanika: “Kibla je između istoka i zapada”.

U slučaju da je džamija zakrenuta 45° ili više, u tom slučaju obaveza je da se pravac okretanja promijeni, u protivnom namaz u takvoj džamiji nije validan.

Identično pitanje (sa odstupanjem od 30° od Kible) postavljeno je velikom alimu današnjeg doba Muhammedu Salihu Munedždžidu, supervizoru poznatog web sajta islam-qa, pa je na kraju odgovora rezimirao da je odstupanje od Kible od 30° odstupanje koje podliježe riječima Allahovog Poslanika: “Kibla je između istoka i zapada”, i da je namaz u takvoj džamiji validan, savjetujući da treba pokušati da se spomenuto odstupanje ispravi.

(Broj fetve: 117734)

Smatram da ste vi pogrešno shvatili spomenuti odgovor mr. Zijada Ljakića. Kada čitate odgovor na određeno pitanje, veoma je bitno da budete sigurni da su vaša situacija i situacija spomenuta u pitanju identične. Odgovor  mr. Zijada se odnosi na situaciju kada je zakretanje 45° ili više, a ne na situaciju u kojoj se vi nalazite, a razlika između dvije spomenute situacije više je nego očita.

A Allah najbolje zna!

Odgovorio: Pezić Elvedin

(minberba)

By teha5

Leave a Reply