“Ummet” (zajednica) u Kur’anu
IslamBosna.ba – Arapska riječ “ummet” se često prevodi kao “zajednica” ili “‘narod”. Ustvari, ova riječ se pojavljuje u Kur’anu s brojnim značenjima koja mogu biti sažeta u pet generalnih kategorija, i to na sljedeći način:
1. Vođa ili uzor: Ovo značenje nalazimo u ajetu: “Ibrahim je zaista uzor (ummeta), pokoran Allahu, i iskren u vjeri.” (Sura En-Nahl, 120)
Ovo odgovara načinu na koji većina tumača Kur’ana razumije ovaj ajet. Druga interpretacija ovoga ajeta je da je Ibrahim zaista bio zajednica za sebe. Ova interpretacija dolazi od Poslanikova, s.a.v.s., pratioca Ibn ‘Abasa, r.a., i sljedbenika Seid Ibn Džubejra, r.a., kao i drugih.
Fervah bin Nafal govori o sljedećem razgovoru koji je vodio s jednim drugim znamenitim pratiocem, Ibn Mes’udom, r.a.,:
Ibn Mes’ud, r.a., je jednom rekao o svom pratiocu: “Muaz je zaista bio uzor (ummeta), pokoran Allahu, dž.š., i iskren u vjeri.”
Kada sam ja ovo čuo, rekao sam sebi: “Ibn Mes’ud, r.a., je napravio grešku. Allah, dž.š., je rekao da je Ibrahim ‘zaista uzor, pokoran..’”
Ibn Mes’ud, r.a., se okrenuo prema meni i rekao: “Da li ti znaš šta je ummet. Da li znaš šta znači biti pokoran?
Ja sam rekao: “Allah najbolje zna.”
On je odgovorio: “Ummet je neko ko uči ljude šta je dobro. Pokorna osoba je onaj koji sluša Allaha i njegova vjerovjesnika. To je Muaz ibn Džebel, r.a. On je učio ljude dobru i on je slušao Allaha i Njegova vjerovjesnika.”
2. Specifičan historijski period: Korištenje ovoga vidimo u Kur’anu u ajetu: “Ali čovjek koji je bio oslobođen, jedan od dvojice koji su bili u zatvoru, i koji se sada nakon dugo vremena sjetio prostora u vremenu (ummeta)…”(Sura Jusuf, 45)
Vidimo ovakvo korištenje opet u: “I ako bi Mi odgodili kaznu njihovu do određenog vremena (ummet), oni bi sigurno rekli: ‘Šta je sprečava? A onoga dana kad im dođe, neće biti od njih otklonjena i sa svih strana bit će okruženi onim čemu su se rugali.” (Sura Hud, 8.)
Možemo razlikovati snažnu vezu između ideje da je ummet narod i to specifičnog vremena u historiji, iz razloga što narod ustraje određen vremenski period i onda dolazi do njegovog kraja.
Kao što je Allah, s.v.t., rekao: ‘Za svaki narod (ummet) vrijeme je određeno: kada njihovo vrijeme istekne, niti sata ne mogu odložiti…’ (Sura El-A’raf, 34)
3. Način razmišljanja ili “škola misli“, bilo ispravna ili u zabludi. Allah, s.v.t., je rekao: “Oni čak govore: Mi smo našli naše pretke na putu (ummet), i sigurno smo vođeni njihovim stopama.” (Sura Ez-Zuhruf, 22-23)
Iako su sigurno bili u zabludi, bili su čvrsti u tome da se drže puta svojih predaka. Iz tog razloga, korištenje riječi ummet je ovdje prikladno.
4. Frakcije ili grupe ljudi, bilo velike ili male. Allah, dž.š., je rekao: ‘I kada je došao do vode medjenske, zateče oko nje grupu (ummet) muškaraca kako napaja svoja jata…’ (Sura El-Kasas, 23)
Također nalazimo da: ‘Svaki put kada nova grupa (ummet) ulazi u Vatru, proklinjat će svoje bratske grupe koje su ušle prije, dok svi oni slijede jedni druge unutra.’ (Sura El-A’raf, 38)
5. Ljudi ujedinjeni zajedničkom vjerom. Ovo je jedan od najčešćih korištenja u Kur’anu, gdje se kaže: ‘Čovječanstvo je bilo jedna zajednica (ummet), i Allah je posalo vjerovjesnike s radosnim vijestima i jasnim upozorenjima…’ (Sura El-Bekare, 213)
Ibn Abbas, r.a., i drugi pratioci i sljedbenici govore nam da je svo čovječanstvo u jednom trenutku bilo ujedinjeno pod ispravnim vođstvom. Deset generacija nakon vremena Adema a.s., čovječanstvo je ostajalo ujedinjeno po religijskom vjerovanju i bili su čvrsti u monoteizmu. Potom, šejtanski elementi ih izvlače iz vjere, te Allah, dž.š., šalje Poslanike čovječanstvu da ih upozore i da im donesu radosne vijesti.
O ovome moramo malo razmisliti. Znamo da je i među Ademovom djecom bilo onih koji su bili neposlušni i griješni. Ovo vidimo u priči o Habilu i Kabilu. Zaista, čovječanstvo je bilo iskušano i testirano još od vremena kada su Adem i Hava izgnani iz Dženneta. Iz tog razloga moguće je da ajet koji kaže da je čovječanstvo bilo ujedinjeno u vjeri se odnosi na stanje velike većine ljudi tokom tih prvih deset generacija, a ne misli se na svaku osobu. A Allah najbolje zna.
Najbolja zajednica
Allah, dž.š., je rekao: ‘Vi ste bili najbolja od zajednica koja se ikada pojavila: pozivate na činjenje dobrih djela, odvraćate od zla i u Allaha vjerujete .’ (Sura Ali Imran: 110)
Ono što ovaj ajet govori jeste da je ovo zajednica u kojoj se najbolje od čovječanstva može naći. Da su ovo oni koji se ne brinu samo za sebe. Da oni ne zadovoljavaju samo svoje potrebe. Oni su tu za cijelo čovječanstvo, da ih poduče, vode i pokažu im put u Džennet.
Ibn Abbas, r.a., je rekao: “Oni su ljudi koji su preselili sa Allahovim Poslanikom iz Meke u Medinu.”
Omer, r.a., je istakao: “Da je Allahova volja bila, on je mogao reći: ‘Vi ste najbolja od zajednica…”. Umjesto toga, On je rekao: ‘Vi ste bili najbolja od zajednica… “Ovo pokazuje da ajet govori specifično o Poslanikovim pratiocima i onima koji slijede njihov primjer.”
Omer, r.a., je također rekao: “Ovaj ajet se odnosi na prve od nas, a ne na zadnje od nas.”
On bazira ovo tumačenje na korištenje prošlog vremena. Na početku, muslimani su bili kako su i opisani u ajetu. Pozivali su na dobro i odvraćali od lošeg na snazi svoje vjere. A što se tiče onih muslimana koji su zanemarivali svoje dužnosti ili koji su se okupili kao zajednica na osnovama mimo vjere, oni nisu mjerodavni svjedoci za čovječanstvo i ovaj ajet se ne odnosi na njih. Pogrešno je misliti da ova čast, biti najbolja od zajednica, dolazi isključivo od identificiranja s islamom. Ovo nije pripisani status koji zajednica nasljeđuje na osnovu svoje historije.
Katade govori da je Omer, r.a., vidio neke ljude koji su se ružno ponašali tokom hadža. On je recitirao ajet: “Vi ste bili najbolja od zajednica koja se ikada pojavila čovječanstvu..”, a zatim je rekao: “Ukoliko želite da budete dio ove zajednice, onda ispunite uslove koje je Allah postavio.”
Ono što je on mislio jeste da pozivaju na dobro i odvraćaju od zla, ujedinjeni u svojoj vjeri.
Trebali bismo shvatiti da čak tokom Poslanikova, s.a.v.s., života, njegovi pratioci su čitali ovaj ajet sa prošlim vremenom: “Vi ste bili najbolja od zajednica…” Njihovo razumjevanje iz ovog je bilo da se prošlo vrijeme odnosi na prijašnje Allahovo znanje o njihovom stanju kao zajednice.
Najvjerovatnije Omerovo, r.a., razumijevanje zasniva se manje na prošlom vremenu, a više na drugoj grupi ajeta zajedno: “A oni najistaknutiji u vjeri bit će najistaknutiji na onome svijetu… veliki broj ljudi iz najranijih vremena i manji broj iz kasnijeg vremena.” (Sura El-Vaki’a, 10-14)
U svakom slučaju, uslov na koji ukazuje Omer, r.a., je istinska kvalifikacija za svakoga ko želi da se ubraja među najbolje od zajednica. “…pozivati na dobro, odvraćati od zla i vjerovati u Allaha.”
Autor: Šejh Selman el-Auda
Izvor: islamtoday.net
Prijevod i obrada: IslamBosna.ba