Prenosi Ebu Rukajja Temim Ed-Dari, radijallahu ‘anhu, da je Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, rekao: “Vjera je savjet.” Upitali smo: “Prema kome, Allahov poslaniče?” “Prema Allahu, Njegovoj knjizi, Njegovom poslaniku, vođama muslimana i običim muslimanima.” reče.

U ovom hadisu Allahov poslanik čitavu kompletnu vjeru naziva savjetom, mada je mnogo drugih propisa vjere, te su učenjaci na to ponudili odgovor šta je bila namjera ovog hadisa.

1-Kaže Hafiz Ibn Hadžer El-Askalani: “Namjera hadisa je da ukaže na važnost nasihata tj, većina naše vjere je nasihat, kao što je i u hadisu o hadžu rečeno: “Hadž je Arefat.” Tj. Najvažniji temelj hadža je Arefat.

2-Također je rekao: “Moguće je da je namjera hadisa i njegovo vanjsko značenje, jer svako djelo u kojem onaj ko ga čini nije iskren ne smatra se djelom naše vjere.

3- Rekao je Hafiz Ibn Redžeb: “Ovaj hadis upućuje na to da nasihat obuhvata sve osobenosti islama, imana i ihsana, koje su spomenute u hadisu Džibrila, ‘alejhi selam, i sve to je ovdje nazvano vjerom.”

 

Od pojedinih ashaba Allahov Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem je tražio i prisegu da će savjetovati svakog muslimana

 

Od Džerira b. Abdullaha, radiajallahu anhu, prenosi se da je rekao: “Dao sam prisegu Allahovom poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, da ću klanjati namaz, davati zekat i svajetovati svakog muslimana.”

 

Savjetovanje je Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, ubrojao i u međusobne dužnosti muslimana jednih prema drugima

 

Od Ebu Hurejre, radijallahu ‘anhu, prenosi se da je Allahov poslanik rekao: “Musliman ima šest dužnosti prema drugim muslimanima:

-kada ga susretne da ga poselami

-kada ga pozove da mu se odazove

-kada od njega zatraži savjet da ga posavjetuje

-kada kihne i zahvali Allahu da mu nazdravi

-kada se razboli da ga obiđe

-kada umre da slijedi njegovu dženazu.”

 

Nasihat je jedan od najdražih ibadeta Allahu Uzvišenom

 

Prenosi se od Ibn Ummame, radijallahu ‘anhu, da je Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem rekao: “Rekao je Allah Uzvišeni i Plemeniti: Najdraže čime me moj rob obožava je savjet radi mene.”

 

Nasihat je i djelo s kojim je Allah zadovoljan

 

Od Ebu Hurejre, radijallahu ‘anhu, prenosi se da je Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, rekao: “Doista je Uzvišeni Allah od vas zadovoljan sa troje:

-da Ga obožavate i da mu širk ne činite

-da se čvrsto Njegovog užeta držite i da se ne razilazite

-i da savjetujete one koji su vam nadređeni.”

 

Nasihat je suština poziva svih Allahovih poslanika, salavatullahi ‘alejhim edžme’in

 

Tako nas Uzvišeni Allah obaviještava o Nuhu, ‘alejhi selam, i onome što je on govorio svome narodu:

“O narode moj, -govorio je on-nisam ja ni u kakvoj zabludi, nego sam poslanik Gospodara svjetova; poslanice Gospodara svoga vam dostavljam i svako dobro vam želim; ja od Allaha znam ono što ne znate vi.” (Prijevod značenja, El-E’araf, 61-62).

Hud, ‘alejhi selam je svoj narod savjetovao i govorio mu:

“O narode moj, -govorio je on-nisam ja neznalica, nego sam Gospodara svjetova poslanik; dostavljam vam poslanice Gospodara svoga, i ja sam vam iskren savjetnik.” (Prijevod značenja, El-E’araf, 67-68).

Također Uzvišeni Allah nam kazuje o Salihu, ‘alejhi selam, kada je njegov narod odbio poziv te im je on savjetujući ih rekao:

“O narode moj, prenio sam vam poslanicu Gospodara svoga i opominjao sam vas, ali vi ne volite one koji opominju.” (Prijevod značenja, El-E’araf, 79).

 

Pod značenje nasihata ulazi i bratska ljubav bez koje ne možemo upotpuniti svoj iman

 

Od Enesa b. Malika, radijallahu ‘anhu, prenosi se da je Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem rekao: “Niko od vas neće istinski vjerovati sve dok ne bude želio svome bratu ono što želi i sebi.”

 

Nasihat u sebi obuhvata i naređivanje dobra i zabranjivanje zla što ovaj ummet čini najboljim ummetom koji se ikada pojavio

 

Rekao je Uzvišeni Allah:

“Vi ste narod najbolji od svih koji se ikada pojavio: tražite da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćate i u Allaha vjerujete.” (Prijevod značenja, Ali Imran, 110).

 

Nasihat je i dužnost onih koji iz opravdanih razloga izostaju iz borbe ne bi li se grijeha spasili

 

Rekao Uzvišeni Allah:

“Neće se ogriješiti nemoćni i bolesni, i oni koji ne mogu da nađu sredstva za borbu, samo ako su prema Allahu i Njegovu Poslaniku iskreni savjetnici.” (Prijevod značenja, At-Tevba, 91).

 

Posljedice izostavljanja nasihata

 

Posljedica izostavljanja nasihata je prokletstvo i sličnost sa Židovima.

Rekao je Uzvišeni Allah:

“Jezikom Davuda i Isaa, sina Merjemina, prokleti su oni od sinova Israilovih koji nisu vjerovali – zato što su se bunili i uvjek granice zla prelazili: jedni druge nisu odvraćali od griješnih postupaka koje su radili, ružno li je kako su postupali!” (Prijevod značenja, El-Maide, 78-79).

 

Zabrana ulaska u džennet

 

Od Mu’akil b. Jessara, radijallahu ‘anhu, prenosi se da je Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, rekao: “U džennet neće ući nijedan rob kojem Allah povjeri na čuvanje štićenike, pa ih on ne bude obuhvatio svojim savjetom.”

 

Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, negira pripadnost islamu onome ko ne savjetuje muslimane

 

Bilježi Taberani od Huzejfe b. jemana, radijallahu ‘anhu, da je Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem rekao: “Onaj ko se ne brine za stanje muslimana on im i ne pripada, a onaj ko ne omrkuje i ne osvanjuje kao savjetnik Allahu, Njegovom poslaniku, Njegovoj knjizi, vođi muslimana i običnim muslimanima, taj njima i ne pripada.”

 

Griješnici će na Sudnjem danu okačiti se o svoje komšije i optuživati ih jer ih nisu savjetovali

 

Došlo je u hadisu da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao. ”Doći će čovjek na sudnjem danu okačen o svoga komšiju, pa će (komšija) reći: Gospodaru moj, tako mi Tvoje Veličine, nisam ga iznevjerio ni u porodici ni u imetku. A drugi će reći: Istinu je rekao moj Gospodaru, ali on me je gledao u griješenju, a nije mi zabranjivao.”

Rekao je Imam Ahmed b. Hanbel, rahimehullah: “Onaj ko izostaje od namaza čini veliku nepokornost, pa se pričuvaj da ti se sutra ne okači o vrat, i pripazi se njegove tužbe pred Allahom Silnim. Zato ne propuštaj da ga danas posavjetuješ, pa makar te psovao, ezijetio i neprijateljstvom ti uzvratio, jer je njegovo neprijateljstvo danas lakše od njegovog vješanja za tebe sutra, i njegove pritužbe na tebe pred Allahom Silnim, i slabosti tvoga opravdanja na tom veličanstvenom mjestu. Zato izdrži i otrpi njegovo psovanje danas u ime Allaha, i radi Allaha, ne bi li uspio i spasio se sutra uz Poslanike, i njihove sljedbenike u vjeri.”

 

Pripremio: Selmir Hadžić, prof.

By teha5

Leave a Reply