Širite selam

0

Belief_in_God_part_1_of_3_001

Slabljenjem volje za izučavanjem islama kod muslimana i nestankom uleme među masama mnoga obilježja islama se gube među muslimanima, tako da neki kasnije tumače da su to u stvari običaji, a ne stvari od vjere. U prilog ovome se može navesti dosta primjera iz života, a među te stvari spada i selam.

Ne kažem da muslimani ne znaju da je to islamski pozdrav i da nisu za njega ranije čuli, nego mislim na vrijednost toga pozdrava, nagradu kod Allaha za njega, i bereket koji nosi sa sobom taj pozdrav.

Može se desiti da neko od muslimana, na postavljeno pitanje šta je to selam, kaže: To je pozdrav kod muslimana, kao što i kršćani i jevreji imaju svoje pozdrave – ne znajući da je taj pozdrav propisan od Allaha. Primjetno je tkđ. davanje prednosti bilo kojem pozdravu nad selamom, kao “merhaba” i sl.

Ono što nam je nagovijestio Poslanik, s.a.v.s., od predznaka Sudnjeg dana je i selam samo među poznanicima tj. da će čovjek selamiti samo onoga koga zna što se može primjetiti u našoj svakodnevnici. U narednih nekoliko redova govorit ću ukratko o selamu i njegovim odlikama koje posjeduje.

Jedna od prvih odlika selama je da je on pozdrav stanovnika Dženneta kao što nam na to plemeniti Kur’an ukazuje: I pozdrav u njemu će im biti selam. Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: Nećete ući u Džennet dok ne budete vjerovali, a nećete vjerovati dok se ne budete voljeli. Hoćete li da vas uputim na stvar koju ako budete radili voljet će te se? Širite selam među sobom. (Muslim)

Kršenjem Poslanikove naredbe vjernička srca su se udaljila i postala daleka jedna od drugih. U vjerodostojnom hadisu kojeg bilježe Buharija i Muslim prenosi se da je neki čovjek upitao Poslanika, s.a.v.s.: Koje djelo je nabolje? Da nahranis gladnog i da nazivaš selam onome koga znaš i onome koga ne znaš.

U navedenom hadisu vidimo koliko nas Poslanik, s.a.v.s., potiče na širenje selama, kao i da ne treba nazivati selam samo onome koga znamo, već općenito svim muslimanima.

Abdullah ibn Mes’ud, jedan od ashaba, bi praktikovao da ode na pijacu samo da bi ljudima nazivao selam, pa bi nazivao selam svakome koga bi sreo. Selam je jedan od znakova poniznosti muslimana jednih prema drugima i čišćenje od zavisti i mržnje. U pravo muslimana prema muslimanu spada i to da mu nazove selam. Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: Pet stvari su obaveza jednog muslimana prema njegovom bratu: odgovoriti mu na selam; ako kihne reći mu “jerhamukellah” (Allah ti se smilovao); odazvati se na njegov poziv; obići bolesnog i slijediti njegovu dzenazu. (Muslim)

Od Ebu Se’ida El-Hudrija, r.a., se prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: Klonite se sjedenja po putevima. Mi se moramo sastajati i razovarati – rekoše ashabi. Ako baš hoćete da sjedite, onda dajte putu njegovo pravo. A koje je to pravo puta – upitaše. Obaranje pogleda, ne činjenje ezijeta, uzvraćanje na selam i naređivanje dobra i odvraćanje od zla – odgovori on. (Muttefekun alejhi)

Imam el-Nevevi, jedan od poznatih islamskih učenjaka, kaže: Znaj da je nazivanje selama sunnet, a uzvraćanje na selam farz, pa ako jedan iz grupe nazove selam, skinuo je dužnost sunneta sa ostalih, a ako pak svi nazovu, onda su svi izvršili sunnet. Ako onaj kome je nazvan selam bude sam onda mu je farz da odgovori na njega, a ako bude grupa, onda je obaveza da jedan od njih odgovori, pa ako jedan odgovori, onda je sa ostalih spala dužnost, a najbolje je da kada se nađe grupa svi nazivaju selam i uzvraćaju na njega kada im se nazove.

Načini nazivanja selama

Selam se može nazvati na slijedeći način: Selamun alejkum ili es-selamu alejkum, a potpunije od toga je es-selamu alejkum ve rahmetullah, a još potpunije je es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu.

Nagrada za selam

Prenosi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., jednoga dana sjedio sa svojim ashabima u mesdžidu, pa je ušao čovjek i rekao: es-selamu alejkum! Poslanik, s.a.v.s., reče: Ve alejkumus-selam. Deset. Potom uđe drugi čovjek, pa reče: Es-selamu alejkum ve rahmetullah! Poslanik, s.a.v.s., reče: Ve alejkumus-selam ve rahmetullah. Dvadeset. Zatim uđe treći i reče: Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu! Poslanik, s.a.v.s., reče: Ve alejkumus-selam ve rahmetullahi ve berekatuhu. Trideset. (Ebu Davud, Tirmizi) Značenje riječi deset, dvadest i tridest u hadisu je broj selama, što znači da nagrada za selam zavisi i od izraza koji se upotrijebi.

Adabi selama

Prilikom nazivanja selama treba obratiti pažnju na slijedeće:

1. Od sunneta je da jahač ili onaj koji je u prevoznom sredstvu nazove selam pješaku, a pješak onome koji sjedi, manja grupa većoj, kako to bilježi imam Muslim.

2. Musliman ne smije davati prednost bilo kojem pozdravu nad selamom, nego prvo naziva selam, a potom govori što želi poput dobrodošlice ili riječi “merhaba” i sl..

3. Lijepo je da musliman kada uđe u svoju kuću nazove selam. Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: Kada uđes u svoju kuću nazovi selam, to će biti bereket tebi i tvojoj porodici. (Tirmizi) Ukoliko ne bude nikog u kući reći će: Es-selamu alejna ve ‘ala ibadillahis-salihin. (Muslim)

4. El-Mikdad prenosi da bi Poslaniku, s.a.v.s., davali mlijeko, pa bi on dolazio ponoći i nazivao selam takvim tonom da ne bi probudio spavača, a čuo bi ga onaj koji je budan.

5. Lijepo je da se nazove selam ako se ljudi razdvoje, pa makar to bilo i na kratak period. Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: Kada neko od vas sretne svoga brata, neka mu nazove selam, pa ako ih razdvoji drvo, ili zid, ili kamen (stijena), pa ga ponove sretne, neka mu nazove selam. (Ebu Davud)

6. Ukoliko čovjek bude daleko od svoga brata i nije u stanju čuti njegov glas, pa nazove selam uz išaret, te onaj vidi dovoljno je jer je išaret znak selama (pozdrava).

7. Lijepo je da onaj koji napušta sijelo nazove selam kako se to prenosi od Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: Kada neko od vas dođe na sijelo, neka nazove selam, pa kada htjedne napustiti sijelo, neka nazove selam, jer prvi selam nema nikakve prednosti nad drugim. (Ebu Davud)

8. Lijepo je da se rukuje prilikom selama. Allahov Poslanik, s.a.w.s., kaže: Kada se susretnu dva muslimana, pa se rukuju, biće im oprošteno prije nego se razdvoje. (Ebu Davud, Tirmizi) Enes b. Malik kaže: Kada bi Poslanik, s.a.v.s., susreo čovjeka i rukovao se s njime, ne bi puštao njegovu ruku sve dok taj čovjek ne bi pustio Poslanikovu ruku. (Tirmizi)

9. Treba praktikovati da se prilikom selama čovjek nasmiješi svome bratu. Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: Da se nasmiješiš svome bratu je sadaka. I kaže: Nemoj smatrati ni jedno dobro djelo bezvrijednim pa čak i da susretneš svoga brata nasmijana lica. (Muslim)

10. Lijepo je nazivati selam djeci kako bi to praktikovao Poslanik, s.a.w.s., da bi se od malena mladima usadila ljubav u njihovim grudima za tim.

11. Nije dozvoljeno muslimanu da naziva selam nevjerniku. Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: Ne nazivajte židovima i kršćanima selam, pa ako ih neko od vas susretne u putu, nek ga stjera u uži dio puta. (Muslim) I kaže: Ako vam židov ili kršćanin nazove selam, recite: Ve alejkum (i vama). (Muttefekun alejhi)

12. Dozvoljeno je čovjeku nazvati selam ženi i obrnuto ukoliko to ne bi prozrokovalo neko zlo, ali nije dozvoljeno rukovanje ukoliko nije od mahrema (uže rodbine).

Nakon što smo vidjeli vrijednosti selama koje on nosi sa sobom, na nama je da ga što više oživimo među muslimanima, jer je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao da onaj koji oživi jednu stvar od vjere ima nagradu za to, a i nagradu svih onih koji to budu praktikovali.

Preveo: Muhammed Ikanović
Fakultet šerijatskog prava

Leave a Reply