O najbogobojaznijem
O IZJAVI VJEROVJESNIKA, SALLALLAHU ALEJHI VE SELLEM: „JA SAM MEĐU VAMA NAJZNANIJI O ALLAHU“ I O TOME DA JE SPOZNAJA ALLAHU AKT SRCA (UMA I RAZUMA).
To se temelji na riječima Uzvišenog Allaha: „Allah će vas uzeti na odgovornost za ono što su učinila vaša srca.“
20. PRIČAO NAM JE Muhamed b. Selam
i kazao da ga je obavijestio Abde prenoseći od Hišama, (on) od svoga oca, a (ovaj) od Aiše, da je rekla:
– Kada bi Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naređivao nešto svojim drugovima, naređivao je samo ono što su mogli podnijeti.
– Allahov Poslaniče – govorili su oni – mi nismo kao ti! Allah je tebi oprostio minule grijehe, a i one kasnije. On bi se na to rasrdio toliko da mu se srdžba primjećivaše na licu, a potom bi rekao: „Ja sam među vama najbogobojazniji i najznaniji o Allahu.“1
1. Jačina vjerskog uvjerenja ukazuje na jačinu spoznaje Allaha. Što god čovjek ima čvršće uvjerenje, on ima jaču i višu spoznaju o Allahu, dželle šanuhu. Zbog toga se u gornjem poglavlju naglašava da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, po svemu najupućeniji o pitanju spoznaja Allaha Uzvišenog, a on je bez sumnje bio i najjačeg vjerskog uvjerenja i poimanja Allaha, dželle šanuhu.
Gornjim poglavljem aludira se da je shvatanje i spoznaje Allaha dželle šanuhu, sastavni dio islamskog vjerovanja. Konkretni hadis demantuje stav sekte keramija, da je iman samo očitovanje jezikom. Prema mišljenju keramija, licemjerac je egzoterički (po vanjštini) musliman i s njim se na ovom svijetu postupa kao sa svakim muslimanom, dok samo u odnosu na zagrobni život, treba ga smatrati nemuslimanom.
Buharija ovim hadisom odbacuje stav keramija i ističe da je stvarno vjerovanje akt srca bez koga nema potpunog vjerovanja (imana), i da se vjerovanje u čovjeku može povećati, odnosno umanjiti i oslabiti.
Vjernici su bili i bit će na raznolikim nivoima spoznaje Allaha, dželle šanuhu, dok je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, bio na najvišem stepenu te spoznaje. Vjersko uvjerenje i čvrstina u vjeri može biti jača ili slabija zavisno od stepena spoznaje Allaha, dželle šanuhu, i obavljanja Njegovih naredbi.
Iz hadisa se može zaključiti:
– dobra djela uzdižu čovjeka na viši duhovno-moralni stepen i čuvaju ga od moralnog pada i raznolikih poroka;
– umjereni vjerski obredi koji se konstantno obavljaju imaju osobiti vrijednost za moralno uzdizanje ljudi;
– ne treba se oslanjati samo na svoja ranije učinjena dobra djela nego ih treba činiti tokom cijelog života;
– islam je vjera logičnih i za ljude korisnih propisa;
– želja ashaba za radom dobrih i Allahu, dželle šanuhu, ugodnih, a za ljude korisnih djela.
islambosna.ba