Istragu SIPA-e protiv Dodika zaustavili su lobisti iz SAD
RS je u 2010. potrošila skoro 5 miliona dolara u SAD-u, a u totalu skoro 13 milona, u periodu od 2007 do 2011 godine. U prvoj polovici 2011. godine, Vlada RS je potrošila preko 1,7 miliona dolara na jednu firmu, Picard Kentz i Rowe * Više novca za lobiranje troše jedino Kajmanski otoci i Ujedinjeni Arapski Emirati * Ko je sve angažiran i za koliko novca, te kakve su posljedice po Bosnu i Hercegovinu
Dok se Bosna suočava sa najvećom krizom od rata-godina je prošla od oktobarskih izbora 2010. godine, a još uvijek nema državnu vladu-Republika Srpska, troši milione dolara svake godine na lobiranje u SAD-u. Prema obaveznim podacima proslijeđenim američkim institucijama, po članu registracije stranih zastupnika, RS je u 2010. potrošila skoro 5 miliona dolara u SAD-u, a u totalu skoro 13 milona, u periodu od 2007 do 2011 godine. U prvoj polovici 2011. godine, Vlada RS je potrošila preko 1,7 miliona dolara na jednu firmu, Picard Kentz i Rowe.
Analize sprovedene od strane Sunlight fondacije, nevladine organizacije koja digitalizuje i procesira podatke vlade, pokazuje da je od svih stranih vlada u 2009. godini RS bila treći najveći potrošač u lobiranju. Prema tom izvještaju, Kajmanski otoci su bili na prvom mjestu te godine, trošeći 7,8 milona dolara, većinom na turizma. Ujedinjeni Arapski Emirati su na drugom mjestu po potrošnji od 5,3 miliona, prvenstveno lobirajući za ekonomske interese. Republika Srpska je na trećem mjestu sa preko 4,6 miliona dolara.
Federacija ne troški skoro ništa
Direktor Sunlight fondacije Bill Allison,kazao je za Balkan Insight da je “rijetkost je da akter koji je zapravo pod-država ima tako ogromne troškove u Washingtonu”.
“Vidjet ćete mjesta kao što je grad London ili Hong Kong da troše mnogo na procvat turizma, ali da pri tome ne kontaktiraju mnogo vladinih zvaničnika. Ali takav slucaj nije i sa Republikom Srpskom. Čak štaviše, Federacija Bosne i Hercegovine, veći politički entitet koji je pod dominacijom Bošnjaka i Hrvata, ne troši skoro ništa na lobiranje u SAD-u.”
Allison priznaje da ovoliki troškovi mogu imati veliki uticaj na mišljenja vladinih zvaničnika SAD-a.
“Uzevši u obzir koliko troše, vjerovatno imaju program koji im očito prolazi u hodnicima Kongresa, jer su oni jedini (u SAD iz BiH) koji mogu biti veoma efikasni, iako nemaju istu uključenost druge strane”, dodaje Allison.
Prisustvo zapadnjačkih PR-savjetnika može biti od velike pomoći u prevazilaženju kriza u nekim okolnostima, kazao je za Balkan Insight, bivši visoki internacionalni zvaničnik koji je radio u Bosni.
“Lobiranje može funkcionisati u oba smjera”,objašnjava on.
“Kada sam želio prenijeti poruku Dodiku, mogao sam se obratiti nekim njegovim predstavnicima u Washingtonu i koristiti njih kao kanal ako sam želio da nešto bude urađeno”.
Zvaničnik tvrdi da su lobisti mogli upozoriti zvaničnike bosanskih Srba o tome kakvo bi mišljenje tok neke njihove akcije mogao izazvati u Washingtonu, što je naravno moglo imati drugačiji efekat u planiranu akciju. Isti zvaničnik tvrdi da lobisti vjerovatno nisu uspjeli poboljšati sliku RS-a, ali da su njihovim savjetima i radnjama vođe ovog entiteta mogli imati druge koristi.
Lobisti protiv stranih tužilaca i sudija
Krajem 2009., naprimjer, SAD su obrnule svoj prethodni stav da međunarodne sudije i tužioci koji se fokusiraju na organizirani kriminal trebaju nastaviti sa radom u Bosni i Hercegovini. To je uznemirilo bivšeg bosanskog glavnog tužioca, Milorada Barašina i predsjednicu bosankog Državnog suda, Meddžidu Kreso. Međunarodne sudije i tužioci koji rade na organiziranom kriminalu i korupciji su degradirani na niži položaj-status savjetnika-što je naravno rezultat dogovora posredstvom internacionalne zajednice. Strani tužioci su morali predati sve svoje neokončane istrage i slučajeve lokalnim sudijama. Jedino je međunarodnim tužiocima koji rade na suđenjima ratnih zločina dozvoljeno da ostanu na svome mjestu. Nakon ovakvog toka događaja, istrage vezane za Dodika, tada premijera bosanskih Srba, uključujući istrage o sukobu interesa, pronevjeri i prevari, koje je protiv njega pokrenula Državna agencija za istragu i zaštitu u februaru 2009., su “preseljene” na niži sud, u Republiku Srpsku. Po svemu sudeći ovi slučajevi vjerovatno neće ponovo doći na red, kazao je zvaničnik.
Isti diplomata se sjeća da su otkazivanja ovih istraga bila prioritet lobistima, koji su mjesecima pitanje suda predstavljali kao takozvana “proganjanja Srba, a naročito Dodika”.
“Oni su “sijali” ideje da međunarodna zajednica mora izvući Dodika iz ovoga jer, po svemu sudeći, iza tih istraga se krije puka nacionalistička retorika.”
U to vrijeme, on je tvrdio da firma koja predstavlja RS posjeduje kopije dokumenta koji navodno sadrže informacije vezane za istrage, koje ne pokazauju nikakve dokaze protiv njega.
“Velike zvjerke” rade za RS
Picard Kentz i Rowe LLP, je predstavljala RS u SAD-u od maja 2009. Po Zakonu o registraciji stranih agenata, sve firme koje lobiraju u ime strane vlade, moraju objelodaniti sve aktivnosti koje poduzimaju u ime svojih klijenata, kao i svu finansijsku dobit koju ostvare za svoje usluge. Ove evidencije također moraju sadržati i interakcije sa uposlenicima Vlade SAD-a. U svojim evidencijama Picard Kentz i Rowe navode da usluge pružene entitetu bosanskih Srba uključuju slijedeće: Usluge odnosa s vladama, razvijanje razumne medijske strategije u SAD-u, nadgledanje strategija odnosa vlade u odnosu sa EU i UN-om, te razvijanje komunikacijskih strategija.
Kompanija je objavila web stranicu www.bihdaytonproject.com, koju opisuje kao “mjesto za razmjenu podataka o vijestima, školarinama, i ključnim dokumentima o BiH i Dejtonskom sporazumu”. Stranica vijesti koje kritiziraju Ured visokog predstavnika(OHR), međunarodnog administratora zaduženog za nadgledanje implementacije Dejtonskog sporazuma. Ova web-stranica također objavljuje sadržaje, u svom uredničkom stilu, koji kritiziraju državne institucije i predstavljaju decentralizovanu viziju BiH, u kojoj bi entiteti mogli dobiti više moći koja je sada u rukama centralnih državnih institucija.
Quinn Gillespie i Associates LLC, također iz Washington-a, predstavljali su vladu RS-a u preiodu od januara 2007. do kraja 2010 god. Između ostalog, ova firma je uposlila velike “zvjerke” za prikupljane sredstava, Johna Quinna i Ralpha Johnsona, koji su radili kao zamjenici direktora Visokog predstavnika od avgusta 1999. do jula 2001. godine u BIH. U drugoj polovici 2010. Johnson je naplatio više od 34.000 dolara za putne troškove u Washington, New York, Beč i Beograd, u ime Republike Srpske.
Dok Picard Kentz i Rowe nastavlja predstavljati vladu bosanskih Srba, Ministarstvo za ekonomske odnose i regionalnu saradnju ovog entiteta je 2011. godine angažovalo još jednu firmu, Laurus Group LLC , koja je i prije bila angažovana od strane Quinn Gillespie i Associates LLC. Ministarstvo za ekonomske odnose i koordinaciju je platilo Laurus Grupi 495,000 dolara za jedanaest mjeseci njihovog poslovanja. Ugovor određuje da će kompanija: Informirati vodeće političare SAD-a, nadgledati strategije vladinih odnosa u odnosu na međunarodnu zajednicu, te razvijati komunikacijske strategije.”
Ministarstvo je u međuvremenu platilo 275,000 dolara Myrmidonu za pet mjeseci njihovog rada u kom su se kako se navodi u ugovoru “fokusirali na materijalno povećanja uloga stranih investitora i druge tipove kapitalnih dotoka u RS.”
RS kao uspješniji entitet
Za svoje predstavnike u Evropi RS je unajmila Hill i Knowlton od 2007. do decembra 2010. godine. U klijente ove firme su se u to vrijeme ubrajale velike multinacionalne korporacije poput Johnson i Johnson, Pfizer i Visa.
Kompanija je prošle godine pridobila Floriana Biebera, balkanskog stručnjaka u Centru za jugoistočne evropske studije na Univerzitetu u Grazu, za njegovo mišljenje o RS. Bieber je kazao Balkan Insight-u da su bosanski Srbi trošili novac da “promovišu sliku RS-a kao uspješnijeg entiteta.” Ideja je bila da se RS predstavi kao funkcionalna, a ostatak BiH kao disfunkcionalan. Ono što nedostaje ovoj slici je činjenica da je veliki faktor disfunkcionalnosti države BiH upravo vodstvo RS-a, dodaje Bieber.
Bieber navodi da bi bosanskim Srbima vjerovatno bili bolje trošiti novac na promovisanje turizma ili ekonomije, nego u sprovođenju političkih planova.
U principu, nema ništa nelegalno u trošenju novca na strane lobi-firme. U julu 2009. godine Ustavni sud BiH je odbacio tužbu jednog od predsjednika države, Harisa Silajdžića, da su budžetska izdvajanja RS-a za “predstavljanje vani” i dogovore izmedju RS-a i registrovanih agenata, neustavna.
Ali Svetlana Cenić, bivša ministrica finasija ovog entiteta, koja je istraživala budžet entiteta, kaže da izvori sredstava nisu transparentni kao što bi trebali biti.
“Većina sredstava nije odobrena od strane Skupštine RS”, kazala je za Balkan Insight.
“Ako pogledate u budžet, većina ili više od polovine sume potrošene na lobiranje nije prikazana trasnparentno. Nisam ni sigurna da je to RS odobrila. A kako se sjećam, neki iznosi potrošeni na lobiranje su uzeti iz rezervi budžeta”, kazala je ona.
Vlada Republike Srpske nije odgovorila na ponovljene molbe za komentar na ovaj izvještaj, niti putem e-maila, niti telefonom.
(Izvještaj BIRN Balkan INsight-u, objavljen 16 spetembra)
(bportalba)