U kojem smjeru da angažujemo naše misli, I dio

0

books

Prvi put objavljeno u Takvimu IZ, Sarajevo, 1969. godine

Svaki dobronamjeran musliman, osvjedočen u svom islamskom uvjerenju, uviđao je nekad i sada, potrebu djelovanja a ne fatalističkog predavanja sudbini, kako mu to drugi pripisuju, samo što se takav musliman osjećao bespomoćan, jer su potrebe nadmašivale njegove snage. On je znao da treba rad u smislu kur’anskih dobrih djela. On je čak često sasvim tačno znao praktično potrebni cilj kojem treba težiti, ali on je bio prikovan na neaktivnost iz osjećaja nemoći, jer nije znao kako da to izvede.

“Ko se nada susretu sa svojim Gospodarem, neka čini dobra djela i obožavajući Gospodara svoga neka Mu nikoga ne pridružuje.” (XVIII, 111)

“A ko može Ijepšu riječ reći od onoga, koji poziva Bogu i čini dobra djela i kaže: ‘Ja sam musliman’?!” (XLI, 33)

Razdoblje letargije muslimanskog društva izgleda, hvala Bogu, pripada prošlosti. Svuda se osjeća želja za uzdizanjem i napretkom i mnogi se obraćaju izvornim mislima Islama da u njima nađu smisao i podstrek za svoje djelovanje. S mnogih strana čuju se glasna razmišljanja o sredstvima koja bi nam osigurala što brži i djelotvorniji put do ciljeva, kao i u prošlosti, da se ne izgubimo i ne zalutamo u mnogobrojnim teškoćama, te da izgubimo iz vida ono što je potrebno i da tako naše misli, stremljenje i djelovanje ne uputimo stazama koje ne dovode do onoga što je stvarno nužno za naš napredak. Kad listamo naše časopise, listove i knjige, iz dalje i bliže prošlosti, tako često nailazimo na stvari za koje ne postoji nikakva riječ opravdanja, a iziskivale su toliko truda i vremena i pisanog prostora. No, ni mi danas nismo od toga baš potpuno pošteđeni. Mi moramo uočiti koje su bitne činjenice za naš islamski život, a koje su nebitne. To je potrebno zato da bi naš trud dao željene rezultate, a ne da se gubimo u maglovitim razmatranjima, koja izazivaju nesuglasice i trvenja.

Primjera ima dosta i oni se javljaju s vremena na vrijeme kao za neki inad. Tako se nedavno kod nas vodila diskusija o biti zagrobnog života. Ona je vođena o pitanju kako bi trebalo razumjeti islamsko naučavanje o tome. Međutim, ovakva rasprava je bila nepotrebna, suvišna, pa čak i štetna, i na nju se ne bi ni trebalo osvrtati kad ne bi prijetila opasnost da se ovakva i slična pitanja vremenom opet ne pojave. Neshvatljivo je kako se Ijudi upuštaju u polemiku oko ovakvog pitanja (da li je zagrobni život duhovni ili materijalni), kad znaju i vjeruju u kur’anski ajet: “Mi smo odredili među vama smrt, a Mi nismo nemoćni da izmijenimo svojstva i oblike vaše, i da vas po drugi put stvorimo u obliku vama nepoznatom”.

Čemu su potrebne ovakve diskusije među onima koji unaprijed prihvataju Kur’an kao istinu Božju, kao Božju riječ? Šta mi možemo da znamo o životu poslije smrti? Nama je znano samo ono što je dato u Objavi, i od nas se traži da vjerujemo, a ne da raspravljamo šta bi to trebalo da znači. Ovakve polemike su, na kraju krajeva, i opasne, jer se u jedan mah nađemo u situaciji da tvrdimo nešto za što nemamo nikakvih dokaza, nego se povodimo za vlastitim pretpostavkama. Da učinimo jedno poređenje: Šta su mogli znati, ili pak slutiti, veliki umovi davnih vremena kao npr. Aristotel, Platon, Euklid, Arhimed, Sokrat, o današnjem dostignuću tehnike i nauke?

Zar oni ne bi bili zapanjeni kad bi sve ovo danas vidjeli? Oni su poznavali neke naučne istine, pa ipak ne takve koje bi im dozvoljavale pretpostavke za ovakva dostignuća savremenog doba. Oni nisu ni znali, a ni vjerovali, da je moguće ovakvo nešto što danas imamo. Oni nisu pravili ni pretpostavke, jer nisu imali nikakva osnova za to. Šta tek mi imamo da kažemo o zagrobnom životu? Tvrditi da će biti ovakav ili onakav potpuna je besmislica, jer Kur’an sasvim jasno kaže: “Mi najbolje znamo što će od vas ostati…” kao odgovor nevjernicima, koji su tvrdili da sa smrću čovjek potpuno propada i nestaje. Prema Kur’anu, mi znamo da će taj život biti istinit i pravi život, u odnosu na ovaj prolazni, te ako prihvatimo to kao istinu i vjerujemo u nju, to ne znači da sad možemo voditi diskusije, koje bi nas, tobože, trebale dovesti do istinskih saznanja o suštini drugog života. Nama treba biti jasno da smo mi daleko od takve mogućnosti i da je svaka polemika oko toga nepotrebna i štetna. Ona je nepotrebna, jer mi ne možemo ništa više znati nego samo ono što imamo u Kur’anu, a štetna je jer odvlači naše misli od puteva kojim trebamo usmjeriti svoje djelovanje po naučavanju Islama.

Pa, kad bismo konačno tobože došli do istine o biti života poslije smrti, šta bismo time postigli? Zar bi se time uvećalo naše vjerovanje? Zar bismo se time i za dlaku približili i osigurali taj život za sebe? Ono što će nama osigurati taj život je vjera i rad u smislu kur’anskih ajeta: “… oni koji vjeruju i dobra djela čine…”

Potrebno je uočiti da je težište islamskog naučavanja u ovome, a samo ovakvih ajeta – koji povezano zahtijevaju vjeru i dobra djela – ima preko 120! Zaista impresivan broj! Mi bismo trebali da na ovo obratimo pažnju, a ne da upućujemo naše misli sporednim putevima, koji ničemu ne vode.Kad analiziramo islamsko društvo, dolazimo do činjenice da se ovoj kur’anskoj zapovijedi poklanja manja pažnja, nego što je to zaslužila. To je, možda, zbog toga što nam je data suviše uopćeno uz toliko drugih jasnih, potpuno određenih propisa Kur’ana. U nedovoljno ozbiljnom shvaćanju i prihvaćanju ovog kur’anskog principa leži klica našeg nazadovanja.

Ovo nekome može da zvuči neuvjerljivo. Pa ipak je ovo činjenica, samo je mi ne uočavamo. Da je ova konstatacija tačna, osvjedočićemo se nakon razmatranja nekih stvari.Islam podrazumijeva čovjeka kao pripadnika društva i zahtijeva njegovo djelovanje u tom društvu, a i društva na pojedinca, njegov duhovni život i manifestaciju toga života, kao lični život potpuno izolovan i dostatan samom sebi. Nesreća je samo što se u onom velikom periodu našeg nazadovanja takav život prakticirao. Nije da nisu bila poznata načela kojim se muslimani obavezuju na društvenu aktivnost u duhu islamskih propisa – čak je želja za djelovanjem bila tu – ali događalo se nešto neshvatljivo: mirna savjest je carovala u muslimanskoj svijesti, premda je vremenom sve više propadala muslimanska zajednica.Ovakvo ponašanje muslimana, promatrano sa strane, čak i kod nepristranih, stvorilo je onaj utisak, uostalom, sasvim netačan, da Islam sadrži imanentno fatalistički duh, koji svoje sljedbenike navodi na neaktivnost.

Ne, oni nisu bili ravnodušni, kao ni mi danas, prema ruševnom stanju islamskog društva. Oni su priželjkivali nešto boIje. Ali, oni su samo priželjkivali…

Isto tako i mi danas toliko puta susrećemo, počevši od sebe pa nadalje, jedne te iste riječi: “Ja bih učinio to i to…”, a sasvim rijetko: “Ja sam učinio to i to…” Tako mi na svakom koraku susrećemo muslimane samo dobrih želja, a malo muslimana dobrih djela.To svi zapažamo. Zbog toga smo spremni da sami sebe ismijavamo (a to i radimo) i Ijutimo se, i kritikujemo, i optužujemo se. “Mi samo diskutujemo, a ništa ne radimo”, refren je svakidašnjeg našeg jadikovanja.Međutim, mi ovo moramo trijezno razmotriti. Ne treba to pripisivati eventualnoj ljudskoj lijenosti ili pak neiskrenosti. Ovdje leži jedna druga slabost, o kojoj kao muslimani malo vodimo računa, a koja nosi glavni teret krivice našeg nazadovanja.

Svaki dobronamjeran musliman, osvjedočen u svom islamskom uvjerenju, uviđao je nekad i sada, potrebu djelovanja a ne fatalističkog predavanja sudbini, kako mu to drugi pripisuju, samo što se takav musliman osjećao bespomoćan, jer su potrebe nadmašivale njegove snage. On je znao da treba rad u smislu kur’anskih dobrih djela. On je čak često sasvim tačno znao praktično potrebni cilj kojem treba težiti, ali on je bio prikovan na neaktivnost iz osjećaja nemoći, jer nije znao kako da to izvede.

Ovdje dolazimo do istorijske nemile pojave individualiziranja islamskog duha, misli i djela. Musliman je činio dobra djela, no sve njegovo djelovanje svelo se na usamljeni, lični rad, koji se ubrzo iscrpljivao u ograničenim mogućnostima pojedinaca. Njemu je nedostajalo smisla za koordinirani rad. Zato mi ne vidimo neka opipljivo značajna dobra djela kako bismo to očekivali, jer i svi osjećamo da islamski rad u smislu dobrih djela ima ogromno, neiscrpno polje djelovanja. Dobri musliman činio je ‘što može’, i bila mi je mirna savjest, jer je znao da nije zadužen onim što je izvan njegove moći. A ono ‘što može’ je velika samoobmana. Naime, ono ‘što može’ da učini je daleko više nego što on i sluti. Ovdje je srž našeg problema. U smišljenom, koordiniranom, zajedničkom djelovanju leži neograničena mogućnost rada, i to bi trebalo svaki musliman da zna ako hoće da udovolji Božjoj naredbi u dobrim djelima. No, na nesreću, mi nemamo smisla, a ni volje, za dogovoran, planski rad, usmjeren ka jednom cilju, gdje bi se djelovanje pojedinca uklapalo s radom drugih u jednu smišljenu

cjelinu.

Mi nećemo da išta činimo ako nismo u mogućnosti da to sami uradimo, jer nećemo da se vežemo s ‘onim’ ili ‘ovim’ u nekom poslu, pa makar taj posao bio i po našem uvjerenju islamski. Mi ne želimo da smo ičim sputani, ograničeni, opterećeni, obavezni. Mi hoćemo da smo komotni. Nama je dosta i ličnih obaveza! Mi nemamo osjećaja discipline, ni samodiscipline. Mi postavljamo uvjete koji bi samo nama pogodovali, pa makar time i zaobišli Božju naredbu da radimo samo u ime Njega i radi Njega na Njegovu putu. Zato ne treba ismijavati one riječi: ‘Ja bih učinio to i to’, jer one sadrže nedorečen uslov ‘kad bih mogao’, nego treba osuditi što nećemo da sebe disciplinujemo na smišljen, dogovoran i metodičan rad, pa da kažemo: “Pošto ne može sve da uradi jedan čovjek, to ti učini jedan dio, a drugi dio ću ja”. Međutim, to je daleko od nas. Tu leži naša nesreća. Mi smo po svom mentalitetu jako individualizirani. Najradije djelujemo (ako već nešto radimo) pojedinačno. A što je to i koliko je to što smo u stanju da sami učinimo? Istina, bilo je dobrih djela pojedinaca, i danas ih vidimo i koristimo mnoga takva kao iz prošlosti dobra djela pojedinaca koja su trajne istorijske vrijednosti, npr. džamije!

Nastavit će se…

Leave a Reply