Azerbejdžan: Zabrana hidžaba pokrenula oštre debate o ulozi islama
IslamBosna.ba– Nezvanična zabrana hižaba u javnim školama pokrenula je žestoke rasprave o ulozi islama u svakodnevnom životu.Islam je brzo dobio na popularnosti u Azerbejdžanu nakon raspada Sovjetskog Saveza 1991. Iako ne postoje službeni statistički podaci, lokalna nevladina organizacija Institut za mir i demokratiju, procjenila je da oko 7 odsto od ukupne populacije, koja broji 9 miliona, aktivno praktikuje islam.
Znakovi islama su uobičajena pojava. Mnoge velike komapnije imaju posebne prostorije gdje njihovi zaposlenici mogu obavljati namaz tokom radnog vremena. Osim toga, žene s hidžabom, često modernih, privlačnih dizajna, uočljive su na svakom koraku glavnog grada Bakua.I pored svega toga aktivne su rasprave da li treba dozvoliti njegovo nošenje. Iako Ustav jamči pravo na vjersku slobodu, Ministarstvo obrazovanja je zabranilo njegovo nošenje u školama, navodeći kao razlog Zakon o odgoju i obrazovanju kojim je predviđeno da učenici javnih škola nose uniforme.
Protesti protiv neformalne zabrane hidžaba u javnim školama započeli su 10. decembra kada je oko 1.000 vjerskih aktivista uzvicima “Hidžab je naša čast!” i “Dopustite hidžab!” blokiralo cestu ispred Ministarstva obrazovanja na oko sat vremena. Petnaestero je uhapšeno, i osuđeni su na sedam do deset dana zatvora.Uprkos hapšenjima, protesti su se nastavili. Oko 150 ljudi se okupilo u gradu Masally, 230 km južno od Bakua 15. decembra. Tri dana kasnije, u konzervativnom predgrađu Bakua okupilo se 200 aktivista i tom prilikom su spalili sliku ministra obrazovanja, Misira Mardanova, ali tad se policija nije mješala.
Pro-opozicioni politički analitičar, Zafar Guliyev, tvrdi da kontraverza oko hidžaba odražava ono što on naziva vladinom islamofobijom. “Zvanični oprez prema islamu”, dodaje on, “je faktor nedavnih vladihih akcija zatvaranja džamija i organičavanja širenja vjerske literature. Ukoliko vlada ne bude oprezno postupila po pitanju hidžaba, opseg emocionalnih vjerskih protesta će se sigurno povećati’, predviđa Guliyev.
Azerbejdžanski provladin orijentiran viši alim Allahšukur Pašazade, predsjednik Vjerskog Vijeća Kavkaza, je 1. decembra izjavio da je ‘Hidžab propisan od Allaha i Njegov je zakon, i da ga muslimani trebaju slijediti’ ali i ‘ da se državni zakoni također ne mogu kršiti’.
Pojedina civilna društva se slažu da zabrana hidžaba u školama krši ustavno pravo na slobodu ispoljavanja vjere. Humay Hajiyeva, predstavnica Centra za slobodu savijesti i i odbranu vjere (DEVAMM), tvrdi da nošenje hidžaba ne ometa proces učenja. „Roditelji imaju pravo da utječu na formiranje pogleda na svijet svoje djece“, rekla je Hajieva tokom javne rasprave održane u decembru u Bakuu.
Vlada do sada nije pokazala nikakve indicije da će preispitati svoju politiku. „Mi smo svi muslimani i van škole svako je slobodan da nosi što želi“, izjavio je ministar odbrane Mardanov 14. decembra na konferenciji za novinare.
Dok se zabrana još ne primjenjuje na nastavno osoblje i studente, pojedini aktivisti civilnog društva tvrde da se studentice koje nose hidžabe suočavaju s problemima. Tako, naprimjer, nije dozvoljeno fotografisanje u hidžabu za lične karte ili pasoše.
Neimenovani zvaničnik ministarstva obrazovanja je izjavio da sukobi u školama u Bakuu, a koji se tiču hidžaba, nisu neubičajeni. Tokom novembra 2010. roditelji su tražili da se jedna devetogodišnja djevojčica s hidžabom izoluje od ostalog razreda, jer je navodno izjavila da će djevojčice koje ne nose hidžab gorjeti u džehenemu. Škola se povinovala zahtjevu roditelja.
Predstavnik ministarstva smatra da incident pokazuje da hidžabi, ili nošenje druge vjerske odjeće, može uzrokovati napetost među učenicima premladim da shvate vjerske doktrine.
Slično tome, izvjesni provladini političari osudili su ono što oni nazivaju pokušajem politiziranja islama u Azerbejdžanu. „Nakon dosezanja zrelosti, žene su slobodne da odaberu stil odjevanja i vlada ne treba da se mješa“, izjavia je predsjedavajuća parlamentarnog Odbora za ljudska prava Rabiyat Aslanova za Turan novinsku agenciju.
Drugi zvaničnici su zabrinuti jer bi dozvoljavanje hidžaba u javnim školama moglo dovesti do uvođenja odvojenih škola za dječake i djevojčice, česte prakse i u muslimanskim i nemuslimanskim zemljama, što je zabranjeno u Azerbejdžanu.
Mardanov tvrdi, bez ikakvog pojašnjenja, da su protesti od 10. decembra ‘organizovani od pojedinih grupa unutar i van zemlje. Zabrana nije usmjerena protiv islama ili muslimanskog svijeta. I neka niko ne sumnja da će zabrana hidžaba u školama ostati na snazi”, rekao je Mardanov.
IslamBosna.ba