Halal proizvodi osvajaju tržišta
IslamBosna.ba – Mnoštvo muškaraca u crnim elegantnim odijelima, žene također elegantno odjevene ali pod hidžabom, na svakom postavljenom stolu proizvodi s halal oznakama, prizori su sale prestižnog hotela u Nju Džersiju.
U hotelu su se okupili oglašivači, predstavnici prehrambene industrije, istraživači tržišta. Muškarci su odjeveni u tamna elegantna odjela, a žene pod hižabima. Na svakom stolu sale stoji čokolada u skladu s islamskim zakonima prehrane.
Navedene slike su prizori s Konferencije američko-muslimanskih potrošača, čiji je cilj promoviranje muslimana kao novog tržišnog segmenta američkih kompanija. Dok korporacije Evrope imaju dugu tradiciju kateringa, taj isti biznis u SAD-u je tek u nastajanju. Američki muslimani žele više priznanja na tržištu tvrdeći da kompanije mogu više dobiti nego izgubiti ukoliko dopru do muslimanske zajednice. “Mi ne govorimo ‘Podržite nas’”, kaže Mesud, diplomant Univerziteta Illinois u Chicagu i konsultat menadžmenta. “Ali želimo da razumiju naše vrijednosti”.
Postoje znakovi da je ova grana industrije uzbudljiva. Fejsal Mesud, izvršni direktor s Wall Streeta, koji je organizirao ovo okupljanje, kaže da je prošle godine okupljanju prisustvovalo samo oko 200 zainteresiranih, dok su ove godine imali problem s ograničavanjem broja koji mogu prisustvovati, tako da su odlučili da broj 400 bude gornja granica.
Svjetsko tržište halal robe poraslo je godišnje za više od pola milijarde dolara. Meso zaklano na halal način postalo je glavno težište, ali halal industrija uključuje znatno više od mesa: hranu i začine koji isključuju alkohol, proizvode od svinjskog mesa, ali i druge zabranjene sastojke, skupa s kozmetikom, finansijama i odjećom.
Velike korporacije se ‘dodvoravaju’ muslimanskim imigrantima Evrope već nekoliko godina. Nestle, naprimjer, ima oko 20 fabrika u Evropi s halal certifikatom i svoje proizvodne linije muslimanskoj zajednici zapadne Evrope nudi pod sloganom ‘Ukus doma’. Nestle namjerava povećati svoju etničku i halal ponudu u Evropi narednih godina. U SAD-u, kompanije poput McDonald’s-a (koji već na područjima van SAD-a ima halal meni) i Wal-Mart ulaze u prostor halal proizvoda.
Tokom augusta, Whole Foods gigant u ponudi prirodne hrane počeo je prodavati svoj prvi nacionalno distribuirani halal prehrambeni proizvod- smrznuto indijsko jelo pod nazivom Saffron Road.
Zajedno s novim kupcima, kompanije se suočavaju s kritikama i mogu postati mete ideološke borbe koja se tiče islama i navodnog islamskog terorizma.
Abdalhamid Evans, projekt direktor Svjetskog halal foruma, koji radi s globalnom halal industrijom, izjavio je da su nedavni svjetski događaji potakli pojedine mainstream kompanije Evrope da smanje reklamiranje svojih halal proizvoda ili da povuku svoje ponude.
U Velikoj Britanij, nakon što je Kentucky Fried Chicken na svoje menije uvrstio halal proizvode, lanac restorana je povukao isti meni u nekoliko svojih restorana iz straha od protesta. Kritičari su meni prozvali ‘teror piletinom’. Prošlog septembra, Daily Mail iz Londona je izjavio da su brojni britanski supermarketi, lanci fast-foodova, bolnice, škole, krčme i sportski stadioni poput Wembley-a služili samo halal meso i perad bez prethodnog obavještavanja javnosti. Veliki dio mesa koje se prodaje u Britaniji dolazi iz Novog Zelanda gdje su klaonice proširile halal proizvodnju kao dio njihove akcije povećanja izvoza islamskih zemljama.
Nakon pisanja Daily Maila – Barnabas Aid, grupa koja se bori protiv progona kršćana širom svijeta, pokrenula je peticiju u Britaniji protiv onog što su oni nazvali ‘nametanjem’ halala, kako grupa ističe ‘to se može protumačiti činom islamske prevlasti’.
Američke kompanije su se također suočile s otporom, iako u manjem obimu.
Prošle godine, Best Buy Inc. bio je preplavljen s pozivima, e-mailovima i pismima žalbi da je kompanija antiamerička nakon što je u svojim nacionalnim reklamama čestitala Kurban bajram. Te godine Kurban bajram se poklapao s proslavom Dana zahvalnosti, tako da se u reklami koja je išla za Dan zahvalnosti na dnu stranice u obliku balončića pojavila reklama- čestitka i za Bajram. Kritičari su se onda obrušili na Best Buy Inc.
“Oni koriste vrlo pogrdan jezik”, rekao je Naušina Husar, marketing menadžer Best Buy Minnesote. “To je prilično tužno.”
Uprava Best Buy-a ostala pri svojim odlukama, i kompanija je vidjela prazničnu čestitku kao dio približavanja potrošačima različitih kultura. Ubrzo, muslimani su počeli pozivati i zahvaljivati se Best Buy kompaniji.
Tokom ove godine, Ogilvy & Mather, globalna kompanija za reklamiranje, krenula je s međunarodnim islamskim konsultovanjem brendova pod nazivom Ogilvy Noor s posebnim naglaskom na američke muslimane. Muslimani masovno dolaze u SAD da bi doktorirali, postali inžinjeri ili stekli prestižna medicinska zvanja. Istraživanja pokazuju da je značajan postotak muslimana koji su bolje obrazovani a i bogatiji od ostalih Amerikanaca, stoga je to kompanijama jako bitan dio potrošačkog društva.
Joohi Tahir, potpredsjednik marketinga i prodaje Crescent Foods-a, proizvođača halal piletine iz Chicaga, izjavio je da su se direktori Wal-Marta obratili Crescent Foods-u priije dvije godine u potrazi za dobavljačem halal piletine, zatim su od njih tražili savjete kako da se približe muslimanskim potrošačima. Iste godine, Wal-Mart otvorio je supercentar u Dearbornu, Mičigen, području s najkoncentrisanijom muslimanskom i arapskom populacijom u zemllji. Radnja se usmjerila na potrošače s Bliskog istoka, nudeći širok raspon halal proizvoda, čak i specijalno pripremljenu hranu.
Glasnogovornik Wal-Marta Bill Wertz je izjavio kako se proizvodi u svakoj radnji mogu razlikovati u skladu s potrebama društva i okoline, pa je teško znati tačan broj radnji u SAD-u koje imaju halal proizvode. Ali nekoliko njih u Michiganu i barem jedna radnja u Kanadi nude halal proizvode.
Jack Acree, izvršni potpredsjednik American halal Co, koja proizvodi Saffron Road, ističe da proizvodi nisu samo halal već su prirodni i humano uzgojeni, bez antibiotika i hormona. „Muslimani su visoko obrazovani i žive u oblastima metroa, i kupuju kod nas“, izjavio je Errol Schwizer, viši globalni koordinator radnji Whole Foods. „Ukoliko imamo radnju u oblasti koja je naseljena većinom muslimanima, ima smisla da udovoljavamo njihovim potrebama.“ Schweizer nije htio direktno odgovoriti na pitanje da li se iko žalio na rad kompanije zbog ponude halal proizvoda. On je samo izjavio da će halal hrana biti u ponudi isto kao i svaki drugi proizvodi, i da se rukovode po tome koliko kojih proizvoda prodaju.
Za muslimane, halal proizvodi nisu samo stvar ubjeđenja. Priznanje velikih kompanija je važan znak prihvatanja nakon borbe da budu sastavni dio SAD-a. Oni slijede američke Jevreje, koji su se decenijama borili za opće prihvaćenost košer hrane i judaizma.
Uprkos ponekad neprijateljskoj klimi za muslimane, Evans iz Svjetskog halal foruma, kaže da je neizbježno da veliki broj kompanija pokuša da udovolji muslimanskim potrošačima, s obzirom na bogastvo i veličinu muslimanskog stanovništva, što je više od milijarde ljudi širom svijeta, a i na njihovu prisutnost na Zapadu. „Nije pitanje da li će to učiniti ili ne, sada je pitanja gdje, kada i kako“, izjavio je Evans.
IslamBosna.ba