Štrajk kamiondžija u RS-u

0

Ministar transporta i komunikacija BiH Rudo Vidović izjavio je u četvrtak 14. oktobra da će primjena Pravilnika o izdavanju licenci za obavljanje međunarodnog drumskog prevoza biti prolongirana do 30. juna naredne godine i da autoprevoznici iz Republike Srpske (RS) prekidaju blokadu carinskih terminala.

"Sporazum koji smo postigli je veoma dobar i autoprevoznici iz RS se mogu vratiti obavljanju redovnih poslova", rekao je Vidović nakon sastanka sa predstavnicima štrajkačkog odbora autoprevoznika iz RS, ministrom saobraćaja i veza RS Nedeljkom Čubrilovićem, federalnim ministrom saobraćaja i komunikacija Nailom Šećkanovićem, te predstavnicima Spoljnotrgovinske komore BiH i Privredne komore RS.

Novinari magazina "Slobodna Bosna" istražili su pozadinu štrajka štrajka kamiondžija u RS, koji je, kako to navode iz ovog magazina "bez sumnje, politički dirigiran". Tekst prenosimo u cjelosti.

Blizu hiljadu prijevoznika koji punih sedam dana onemogućavaju normalan promet roba na svim graničnim prijelazima i carinskim terminalima u Republici Srpskoj i dalje će nastaviti štrajk, uprkos milionskim finansijskim štetama koje je njihova blokada već prouzrokovala! Prema tvrdnjama Nikole Grbića, predsjednika Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS-a, štrajk će potrajati sve do ispunjenja zahtjeva, odnosno, obustave primjene Pravilnika o uslovima i postupku izdavanja licenci za obavljanje međunarodnog cestovnog prijevoza putnika i tereta koji je na snazi od 8. oktobra.

Ohrabreni političkom podrškom koja im je stigla od Vlade RS-a (gdje je scenario blokade graničnih prelaza najvjerovatnije i osmišljen), ali i izostankom adekvatne reakcije državnih institucija na nedopustivu demonstraciju sile i bezobrazuluka na državnim granicama, pobunjene kamiondžije od ministra transporta i saobraćaja BiH Rude Vidovića ultimativno traže suspenziju važećih zakonskih propisa, bez ijednog valjanog argumenta. Ne računajući, naime, politikantske istupe premijera Republike Srpske Milorada Dodika i ministra saobraćaja i veza Nedeljka Čubrilovića koji su otvoreno podržali nezadovoljne demonstrante, upornu šutnju predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH Nikole Špirića, kao i medijske dezinformacije koje posljednjih dana svjesno plasiraju novinari u RS-u, činjenica je da će se tek primjenom ovog Pravilnika konačno uvesti reda među bh. prevoznicima, bez obzira iz kog entiteta oni dolazili.

Međutim, da bi apsurdnost zahtjeva dijela prijevoznika iz RS-a (koje su u Federaciji BiH podržali jedino predstavnici sarajevskog Centrotransa) bila jasnija, potrebno je najprije cijelu situaciju objasniti sa zakonskog stajališta.

Pravilnik o uslovima i postupku licenciranja međunarodnih prijevoznika donesen je u ljeto 2005., u vrijeme mandata državnog ministra komunikacija i prometa Branka Dokića, a na osnovu Zakona o međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prijevozu koji je na snazi još od 2002. godine. Kako je, međutim, primjena Pravilnika u više navrata prolongirana, licenciranje međunarodnih prevoznika su u posljednjih pet godina privremeno obavljala resorna entitetska ministarstva, iako taj posao nikada nije bio u njihovoj nadležnosti.

U tom su smislu, dakle, svi navodi o izmjenama Pravilnika kada je posrijedi nadležnost za izdavanje licenci najobičnija laž, jer je Zakonom precizno utvrđena nadležnost Ministarstva komunikacija i prometa BiH. Igor Pejić, stručni suradnik za licence u državnom Ministarstvu komunikacija i prometa, pojašnjava kako su, jednako tako, netačne i tvrdnje o nerealnim uslovima i visokim kriterijima koje Pravilnik propisuje. "Pravilnik je u cijelosti usklađen sa smjernicama i direktivama Vijeća Evrope, koje mi moramo poštivati", kaže Pejić, objašnjavajući kako se to odnosi na tehničku opremljenost vozila, finansijsku sposobnost prevozničkih kompanija i profesionalnu osposobljenost menadžera i vozača, ali i dobru poslovnu reputaciju.

To konkretno znači da, osim odgovarajućeg broja vozila (autobusa ili kamiona) i potvrde o njihovoj tehničkoj ispravnosti, vlasnici prevozničkih komapnija moraju priložiti i dokaze o izvorima finansiranja i imovini: iznosu i vrsti osnivačkog kapitala, poreznu karticu, ZK-izvadak o vlasništvu nad nekretninama, bankovne garancije… Od domaćih se prevoznika traži i da posjeduju Certifikat o profesionalnoj osposobljenosti za obavljanje cestovnog prevoza, ali i potvrda o nekažnjavanju. Što se pak tiče licenciranja vozača, oni moraju priložiti ugovor o radu vozača, dokaz o stručnoj spremi, te ovjerene kopije prijave penzijsko-invalidskog i zdravstvenog osiguranja. Kako saznajemo od Igora Pejića, Ministarstvo komunikacija i prometa je do 13. oktobra izdalo ukupno 13 215 licenci: uslove iz Pravilnika zadovoljilo je 770 prevoznika, više od 3.400 vučnih vozila, preko 900 autobusa… U istom je roku licence dobilo i preko 4.700 vozača, što upućuje da su svi prevoznici koji posluju shodno važećim propisima, bez ikakvih poteškoća, stekli odobrenja za rad prema evropskim standardima.

Međutim, kako sada stoje stvari, probleme je isprovociralo dvjestotinjak nezadovoljnih prevoznika koji, posve opravdano, nisu dobili licence. Među njima je, dakako, i predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS-a Nikola Grbić koji, kako tvrde njegove kolege prijevoznici, nema ni registrirane firme, ni sredstava za rad. "Grbić je, istina, imao kamion koji već dvije godine nije u voznom stanju", otkriva jedan banjalučki prevoznik, koji je zamolio da mu ne objavljujemo ime.

"Ja imam firmu u Njemačkoj i u Švicarskoj, i nigdje ne mogu raditi ako nemam licence. Ko želi da se bavi međunarodnim prevozom putnika i roba mora i ispunjavati međunarodne norme. Sve su ozbiljne firme i svi ozbiljni direktori prihvatili Pravilnik, jer se više ne smije tolerisati da jedni uredno izmiruju sve obaveze prema državi, a da drugi duguju milione maraka, da ne prijavljuju radnike. I svaka čast onima koji su konačno počeli da uvode red", stav je Muje Kantića, direktora kompanije Kantić Touristik iz Tešnja.

U njegovoj kompaniji radi blizu sto uposlenih, u voznom parku imaju više od 40 modernih autobusa, koji saobraćaju na međunarodnim relacijama. "Podržavam Ministarstvo komunikacija i transporta BiH, jer svugdje u svijetu postoji licenciranje i firmi i vozača. Radi se o Pravilniku koji je usklađen sa evropskim normama i ako želimo ići u Evropu mi to moramo uraditi, jer BiH nije Kazahstan. Ljudi koji štrakuju, koji su izašli na granice, očigledno, ne žele da izmire obaveze prema državi. Oni bi da duguju milione maraka, a da i dalje nesmetano rade", smatra Kantić.

Njegovo mišljenje dijeli i Rajko Zelenika, dugogodišnji direktor kompanije Globtour iz Međugorja koja raspolaže sa 50 autobusa i ima stotinjak zaposlenih vozača. "Oni koji danas štrajkaju su imali pet godina da svoje poslovanje prilagode Pravilniku, posebno jer se ne radi o uslovima koje je nemoguće ispuniti. Ja čak nisam siguran koliko su ovdje u pitanju ekonomski, a koliko politički interesi. Ma što god neko pričao, Pravilnik ne diskriminiše prevoznike, jer ista pravila važe i za one u Federaciji BiH, i za one u Republici Srpskoj", kaže Zelenika.

Podsjećajući da Globtour ima registrovanu firmu i u Hrvatskoj, Rajko Zelenika dodaje kako je u toj državi istovjetan postupak licenciranja međunarodnih prevoznika izvršen prije nekoliko godina, a u Sloveniji mnogo ranije. "Zaista ne vidim razloga zašto se i BiH ne bi prilagodila evropskim standardima. Ako je Zakon donesen, mora se i poštivati, ne mogu se državne institucije povinovati pred zahtjevima rulje", rezolutan je ovaj sagovornik. Predrag Peđa Mitrašević, vlasnik kompanije Mitrašević transport&logistika iz Distrikta Brčko, kazao je u razgovoru za Slobodnu Bosnu da je šest vozila njegove firme već danima blokirano, i da procijenjena šteta iznosi preko deset hiljada eura. "Štrajk je potpuno neosnovan i mi očekujemo da se svi granični prelazi i carinski terminali što prije deblokiraju, da se prevoznicima omogući da normalno rade.

Zahtjeve koje su postavili ti štrajkači niko normalan ne bi ispunio, a morate znati da su to uglavnom ljudi koji skoro da nemaju prijavljenog prometa, ili nemaju nijednog prijavljenog vozača. Što se mene tiče, ja smtaram da se primjenom Pravilnika po prvi put uvodi red, i da na tome treba insistirati", poručuje Mitrašević. Primjenu Pravilnika o licenciranju međunarodnih prijevoznika ranije je podržao je i predsjednik banjalučkog udruženja Međunarodni transport Milan Gačić.

Međutim, za razliku od ovih sugovornika, Nikola Grbić u razgovoru za "SB" ponavlja da prekida štrajka neće biti. "Naš jedini zahtjev je da se Pravilnik koji je stupio na snagu 8. oktobra stavi van snage i da se pristupi izradi novog pravilnika koji će biti pristupačan svim prevoznicima u BiH".  Na pitanje zašto članovi Udruženja koje on predstavlja nisu ranije reagovali, budući da je Pravilnik usvojen prije pet godina, Grbić kaže da je u međuvremenu bilo dopuna, u korist raznoraznih "mešetara".

"Nama je najspornije što su od nas prevoznika uzeli po 7.000 KM za edukaciju, odnosno, knjige koje su oni pisali, a čega nema nigdje na svijetu. Vozač koji vozi po 30 godina mora da izađe pred nekakvu komisiju koja će da ga obučava kako da vozi, i treba da plati 400 KM, ili ako hoće da bude menadžer firme 1.200 KM. Sporno je i deponovanje sredstava – po 9.000 KM za jedan kamion i za svako naredno vozilo 3000 eura", odlučan je Nikola Grbić, sa kojim smo razgovarali neposredno poslije njegovog sastanka sa premijerom RS-a Miloradom Dodikom i ministrom Nedeljkom Čubrilovićem. Međutim, kada smo Grbića zamolili da nam kaže kako se zove njegova kompanija i koliko radnika upošljava, ljutito je odbrusio: "Ne znam zašto je bitno kako se zove moja firma", i odmah završio razgovor.

(24sata.info)

Leave a Reply