Poigravanje sa smrću

0

351876-2904-72638-262kmh500EBrzina koju neoprezni vozači postižu na bh. putevima zvanično dostiže i 194 kilometra na čas što, prema tvrdnjama stručnjaka, u slučaju saobraćajne nesreće, dovodi do sigurne smrti osoba koje su u vozilu.

Istraživanje “Nezavisnih”, koje je bazirano na informacijama iz više policijskih struktura u BiH, pokazalo je da u gotovo svakom Ministarstvu unutrašnjih poslova (MUP), odnosno Centru javne bezbjednosti (CJB) bilježe poražavajuće podatke o prekoračenju brzine bahatih vozača.

Cjelokupna bh. javnost bila je šokirana kada je 26. juna u mjestu Dobrič kod Širokog Brijega, stacionarni radar snimio BMW koji se kretao brzinom od 146 km/h, na dijelu puta na kome je brzina ograničena na 60 km/h.

“Divljanje” BMW-om: Policajci su utvrdili da je tim vozilom upravljao D.Lj. (42) iz Donjeg Crnča, opština Široki Brijeg, zahvaljujući čijem “divljanju” je slika osvanula u medijima.

On je, kako su pojasnili u policiji, upravljajući neregistrovanim vozilom, višestruko prekoračio dopuštenu brzinu, te na taj način počinio naročito težak saobraćajni prekršaj.

A suludom brzinom od 260 kilometara na sat vozili su obijesni mladići na dionici magistralnog pravca Prnjavor – Derventa, otkrio je snimak postavljen prije dvije godine na videoportal YouTube.com.

Snimak, koji je svojevremeno šokirao bh. javnost, pokazuje mladiće kako u mercedesu “jure” magistralom, dok kazaljka brzinomjera dotiče cifru od 260, na dionici gdje je brzina ograničena na 60 kilometara na sat.

“Drži volan”, govorio je suvozač, dok se mladom vozaču, tokom sulude vožnje, od silne brzine volan otimao iz ruku. Drugi snimak famoznog tandema, takođe načinjen mobilnim telefonom, otkriva veliki broj kršenja saobraćajnih propisa i ugrožavanja gotovo svih koji su imali nesreću da se tog dana nađu na putu.

Mladići su više puta upadali u “makaze” i velikom brzinom preticali na punoj liniji.

U CJB-u Banjaluka potvrđeno je da je najveće zabilježeno prekoračenje brzine kretanja stacionarnim radarskim sistemom na području grada Banjaluka evidentirano u Ulici krajiških brigada, a vozilo kojim je počinjen prekršaj kretalo se brzinom od čak 194 km/h.

“Ograničenje brzine tu iznosi 60 km/h. Inače, prosječno prekoračenje brzine kod prekršaja evidentiranih stacionarnim radarskim sistemom je između 20 i 30 kilometara na sat više od dozvoljene brzine”, kaže Gospa Arsenović, portparol CJB-a Banjaluka.

Kažnjeni sa 32.000 KM: Darko Ćulum, načelnik tog CJB-a, naglašava da su u prvom mjesecu rada stacionarnog radarskog sistema na području Banjaluke, odnosno, tokom juna, evidentirana 6.262 prekršaja u vezi s prekoračenjem brzine.

“U dosadašnjem periodu rada izdata su 534 prekršajna naloga vozačima koji su počinili prekršaje. Izdatim prekršajnim nalozima izrečeno je ukupno 32.180 KM novčanih kazni”, dodaje Ćulum.

U CJB-u Doboj potvrđeno je da je u prvih šest mjeseci ove godine na putevima koje operativno pokriva taj CJB evidentirano 7.346 prekršaja prekoračenja brzine za koje su izdati prekršajni nalozi.

“Policijska stanica za bezbjednost saobraćaja Doboj zabilježila je brzinu kretanja vozila od 167 km/h, gdje je ograničenje brzine 80 km/h. Vozaču je izrečena novčana kazna u iznosu od 100 KM, jedan mjesec zabrane upravljanja i dva kaznena boda”, kaže Ljerka Stanimirović, portparol CJB-a Doboj.

Prema riječima Damira Čuture, portparola MUP-a Zapadnohercegovačkog kantona (ZHK), najveća evidentirana brzina kretanja vozila, izmjerena radarom u tom kantonu u ovoj godini jeste ona koja iznosi 155 kilometara na čas na dionici puta gdje je ograničenje 50.

Tragaju za vozačem: Josip Dominković, viši inspektor u Upravi policije Posavskog kantona, potvrđuje da policajci još tragaju za vozačem audija stranih registarskih oznaka, koji je prije izvjesnog vremena napravio “duplo” prekoračenje brzine.

“Kretao se 170 km/h, na dionici gdje je ograničenje 80 kilometara na sat, a nakon toga nije se zaustavio na zapovjed prometnog policajca, te još vršimo identifikaciju vozača tog audija. Inače, u prvoj polovini ove godine registrovali smo 17.907 prekoračenja brzine na podučju Posavske županije “, kaže Dominković.

Prekoračenje brzine kretanja je najčešći uzrok saobraćajnih nesreća, kažu stručnjaci iz oblasti saobraćaja, koji naglašavaju da je ponekad prevrtanje ili udarac vozila u tvrd objekat, pri brzini čak i od 80 kilometara na sat, “sigurna vožnja u smrt”.

Složni su da su podaci o prekoračenjima brzine na našim putevima, kojim raspolažemo, alarmantni.

“Stacionirani radari u Banjaluci, na zapadnom tranzitu, koji su nedavno postavljeni, pokazali su katostrofalne podatke o brzini kretanja vozila. Voziti brzinom od 200 km/h iziskuje brzu cestu ili autoput, a BiH takvih nema. U svakom slučaju, fatalne posljedice se ponekad dešavaju i pri brzini od 80 kilometara na sat”, upozorava Milenko Jaćimović, predsjednik Udruženja za unapređenje bezbjednosti saobraćaja Banjaluka.

Dok iz policije apeluju na vozače da vožnju prilagode uslovima na putu i ne voze brzinom većom od dozvoljene, podaci iz policijskih struktura širom BiH pokazuju da se ta upozorenja uglavnom ne shvataju ozbiljno.

Područje                           Razvijena brzina   (km/h)      Dozvoljena brzina (km/h)

Posavski kanton                            170                                            80

Zapadnohercegovački kanton    155                                            50

Bosanskopodrinjski kanton        147                                            60

Sarajevski kanton                          151                                            60

Livanjski kanton                             161                                            60

Tuzlanski kanton                            120                                            70

CJB Doboj                                       167                                            80

CJB Banjaluka                                194                                            60

Anketa
Na više portala u posljednjih nekoliko godina građani su se izjašnjavali o razlozima zbog kojih se, prema njihovom mišljenju, događaju saobraćajne nesreće, a zajedničko im je to što se većina anketiranih izjasnila da je najveći “krivac” brzina.

Drugi uzrok, prema mišljenju ispitanih osoba, su loši vozači, dok slijede vožnja pod uticajem alkohola i nekvalitetni putevi.

Darko Ćulum
Izdatim prekršajnim nalozima izrečeno je 32.180 KM novčanih kazni.

Damir Čutura
Izmjerili smo tri puta veću brzinu od dozvoljene.

Ljerka Stanimirović
Zabilježili smo brzinu od 167 km/h, gdje je ograničenje brzine 80 km/h.

(Nezavisne)

Leave a Reply