Cijene goriva podiže ko, kad i kako hoće!

0

alt

Vijeće ministara BiH nema volje ili sposobnosti da uredi tržište naftom i zato kod nas vlada haos u ovom sektoru privrede, mišljenje je stručnjaka iz ove oblasti koje najkraće i najbolje oslikava stanje na tržištu nafte i naftnih derivata u BiH.

Iako se već godinama priča o tome da ovo unosno tržište treba urediti na državnom nivou, kako bi se spriječilo neopravdano i često podizanje cijena goriva, još uvijek nema ni zakona o nafti i naftnim derivatima, niti su u entitetima doneseni bilo kakvi pravilnici o načinu utvrđivanja cijena naftnih derivata, piše ”San”.

Pravilnicima o utvrđivanju cijena naftnih derivata, kojim se određuju uslovi za promjenu cijene goriva u Srbiji se na primjer cijene mogu korigovati jednom mjesečno, a u Hrvatskoj jednom u dvije sedmice. U Federaciji i RS-u to se može uraditi bilo kojeg dana! Dok se u susjedstvu uslov za promjenu cijene goriva stiče onda kada se ukupna cijena nafte promijeni najmanje za 3,5 posto naviše ili naniže, kod nas se cijene usklađuju svake sedmice, a formiranje cijena je sasvim slobodno.

Zahtjevi prometnika gorivom odobravaju se u entitetskim Ministarstvima trgovine. Naša zemlja je inače jedina država koja nema propise kojim bi se regulisalo tržište nafte na kojem se od 2000. godine primjenjuje sistem slobodnog formiranja cijena. Tako su trgovcima ostale odriješene ruke da svaki čas podižu cijenu za 3 do 10 feniga, a puno rijeđe je spuštaju za dva do tri feniga, te uzimaju maržu od 25 do 30 posto, što je daleko više od njihovih kolega u Evropi.

U federalnom Ministarstvu energetike, industrije i rudarstva kažu kako je istina da je federalno tržište nafte i naftnih derivata trenutno neuređeno, ali da Ministarstvo radi na elaboratu koji će odrediti buduće strateške pravce razvoja ovog sektora.

”U svakom slučaju zagovarat ćemo da se ova oblast uredi na državnom nivou”, kažu u Ministarstvu.

Opće je mišljenje da na tržištu, zbog slobodnog formiranja cijena naftnih derivata, vlada anarhija, gdje radi ko, šta, kad i kako hoće. Dragovan Petrović, iz pokreta potrošača RS kaže kako ovaj entitet ima Zakon o nadzoru nad cijenama i trebalo bi da na bazi tog zakona onemogući “divljanje” cijena.

Do prave prave panike i to u profesionalnim autoprevozničkim krugovima je došlo kada je u RS-u i u Federaciji raspravljano o mogućnosti povećanje cijena goriva uvođenjem takse od pet feninga po litri goriva kako bi se finansirale entitetske željeznice, što bi dovelo do kolapsa transportne industrije. Prema mišljenju Izudina Kešetovića, profesora na Ekonomskom fakultetu u Tuzli, takav potez i odnos vlasti prema ovom sektoru je nedopustiv.

”Veliki problem kod nas je nedostatak robnih rezervi. Sve dok se ne reguliše pitanje i korištenje naftnih terminala i obaveznih rezervi koje bi država trebala da ima za najmanje 90 dana, cijene goriva će biti slobodan prostor za manipulaciju”, kaže Kešetović.

Iako u udruženju trgovaca naftom i naftnim derivatima kažu da su cijene u BiH najniže u regionu, s obzirom na visinu životnog standarda i mjesečnih primanja, prema nekim istraživanjima BiH cijenom goriva iza sebe ostavlja zemlje kao što je Norveška, Monako, Velika Britanija, Holadnija, tvrdi ”San”.

(24SI)

Leave a Reply