Tuzlanska so dobra u EU, a u Federaciji BiH ne valja
U FBiH se koristi pravilnik koji je preuzet još iz vremena bivše SFRJ, kojim je određena krupnoća granulacija
Dok Direkcija za ceste Federacije BiH so za posipanje puteva uvozi iz Egipta, jedini domaći proizvođač, tuzlanska “Solana”, svoju so izvozi u zemlje Evropske unije.
Našu so, koja ispunjava sve standarde za korištenje u EU, Direkcija za ceste FBiH odbija kupiti, jer, navodno, nije dovoljno krupna i ne ispunjava uvjete iz pravilnika o kvalitetu soli koja se koristi u FBiH.
Velika potražnja
Ranijih godina ponude “Solane” su redovno odbijane upravo zbog toga što je so, navodno, sitnija od tražene, tako da su u posljednje dvije godine iz ove fabrike uopće više ne prijavljuju na tender.
Samo u posljednjih sedam dana iz “Solane” je u Sloveniju i Austriju izvezeno oko 2.000 tona soli za posipanje puteva.
– Već smo isporučili veće količine soli u Sloveniju i Austriju, a ovih dana kreće isporuka za Italiju i Njemačku. Iz evropskih zemalja, pogotovo nakon nevremena koje ih je pogodilo, imamo veliku potražnju, tako da je vrlo izvjesno sklapanje ugovora s još nekim državama – kaže u izjavi za “Avaz” Džemal Pirić, pomoćnik direktora “Solane” za prodaju.
Inače, dnevna proizvodnja u “Solani” je između 450 i 500 tona, tako da tuzlanska so praktično s trake ide u prodaju.
Uvozni lobiji
Komentirajući činjenicu da proizvod koji se koristi u zemljama EU, navodno, ne ispunjava standarde u našoj zemlji, Pirić kaže da je to posljedica utjecaja uvoznih lobija, te da je pri tome pravilnik na koji se Direkcija za ceste FBiH poziva, samo pokriće.
– U FBiH se koristi pravilnik koji je preuzet još iz vremena bivše SFRJ, kojim je određena krupnoća granulacija. Taj parametar je određen na osnovu morske soli, koja se nekada koristila u bivšoj Jugoslaviji. U Direkciji se sada tog pravilnika drže kao pijan plota, a ne žele razmotriti suštinu – kaže Pirić.
Veća čistoća i otpornost na hladnoću
– Naša so ima čistoću od 99,8 posto, dok uvezena jedva ima 97 posto čistoće, zbog čega je i ne žele koristiti u zemljama EU. To znači da so iz uvoza ima puno više netopivih sastojaka, koji ostaju na putu i dugoročno stvaraju probleme, te oštećuje vozila. Uz to, naša so djeluje na temperaturi do minus osam stepeni, a uvezena do minus četiri – pojašnjava Pirić.
Dva miliona KM firmi iz Hrvatske
Samo ove zime za nabavku soli za posipanje puteva iz inozemstva Direkcija za ceste FBiH platila je privatnim uvozničkim firmama više od dva miliona KM. Posao je dodijeljen kompaniji “Macot” iz Rijeke i njenoj ispostavi u Mostaru “Macot sol”. Tako je, uprkos tome što imamo domaću fabriku soli, više od dva miliona maraka dato firmi iz Hrvatske.
avaz