Sporednom ulicom do zdravlja

0

zagadjenjePrema nedavnom istraživanju naučnika sa Univerziteta u Leedsu, pješaci mogu sami smanjiti količinu zagađenog zraka koju udišu jednostavnim prelaskom na “pravu” stranu ulice.

Alison Tomlin,  profesorica modeliranja okoliša i glavna istraživačica na studiji, pokazala je da se razine zagađenja zraka dramatično mijenjaju unutar manjih geografskih područja u ovisnosti o obrascima vjetra, lokaciji prometnih gužvi i poziciji i obliku okolnih zgrada.

Rezultati njezinog istraživanja pokazuju da se, u odnosu prema smjeru vjetra na krovovima zgrada, “vruće tačke” zagađenja akumuliraju na strani ulice koja je u zavjetrini. Otkriveno je i da su razine ugljikovog monoksida i do 4 puta niže u paralelnim sporednim ulicama u usporedbi s glavnima.

Tokom istraživanja praćen je protok prometa i razine ugljikovog monoksida tijekom razdoblja od osam tjedana na jednom od najprometnijih raskrižja u Velikoj Brtaniji – sjecištu cesta Marylebone Road i Gloucester Place u zapadnom Londonu.

Zabilježili smo veliku promjenjivost razina ugljikovog monoksida na začuđujuće kratkim udaljenostima. Prema očekivanjima, na samom su raskrižju detektirane visoke razine ovog plina kojeg uzrokuje gust promet, ali skladno smjeru vjetra, njegove su se “vruće tačke” premještale niz ulicu. Uprkos tome, strana ulice koja je bila u zavjetrini imala je konstantno više razine ugljikovog monoksida od vjetrovite strane. Isti trend očekuje se i za druge zagađivače povezane s prometom, poput dušikovog dioksida, pojasnila je Tomlin.

Većina ljudi logički zaključuje i očekuje da će količina zagađenja biti malo manja ako se udalje od glavnog prometnog pravca, ali našim smo istraživanjem utvrdili značajne razlike. Zagađeni se zrak često može ‘zarobiti’ u prometnoj ulici jer se može dogoditi da ga ne zahvate recirkulirajući vjetrovi. Stoga bi biciklisti i pješaci mogli razmisliti o mijenjanju svojih uobičajenih ruta jer umnogome mogu reducirati svoju izloženost zagađenjima premještanjem rute za samo jednu ulicu dalje od glavne.

U skladu sa standardima Europske unije, svaki njezin grad vrši monitoring razine zagađenja na brojnim mjestima na kojima se “vruće tačke” očekuju. Prema autorici studije, postaje za monitoring trebale bi se postaviti u skladu s novim saznanjima koja u obzir uzimaju smjer vjetra i druge meteorološke uvjete koji mijenjaju smjer “vrućih tački”. Trebali bismo razviti modele koji će ove čimbenike uzeti u obzir jer, u suprotnom, ne dobivamo točnu sliku kvalitete zraka u urbanim područjima, zaključuje Tomlin.

ESN

Obrada:IslamBosna.ba

Leave a Reply