Poslovna etika u islamu
IslamBosna.ba – Važno je naglasiti da kada se muslimani budu držali etičkih principa u svakodnevnom životu, oni će postati dobar primjer da se i drugi ugledaju na takvo ponašanje. Oni će pomoći da se isprave iskrivljene slike o islamu u današnjem svijetu, a time će postati i dostojni predstavnici svoje vjere.
Svemogući Allah kaže:
“I Medjenu – brata njihova Šuajba. ‘O narode moj’, – govorio je on – ‘Allahu se klanjajte, vi drugog boga osim Njega nemate, i krivo na litru i na kantaru ne mjerite. Vidim da u obilju živite i bojim se da vas jednog dana ne zadesi kazna, pa da svi nastradate. O narode moj! Pravo mjerite ne litru i na kantaru i ne zakidajte ljudima stvari njihove i ne činite zlo po zemlji praveći nered. Bolje vam je ono što Allah ostavlja kao dozvoljeno, ako hoćete da budete vjernici; a ja nisam vaš čuvar.’
‘O Šuajbe’, – govorili su oni – ‘da li vjera tvoja traži od tebe da napustimo ono čemu su se naši preci klanjali ili da ne postupamo sa imanjima našim onako kako nam je volja? E baš si ‘pametan’ i ‘razuman’!’ ‘O narode moj’, – govorio je on – shvatite da je meni jasno ko je Gospodar moj i da mi je On dao svega u obilju. Ja ne želim da činim ono što vama zabranjujem; jedino želim da učinim dobro koliko mogu, a uspjeh moj zavisi samo od Allaha; u Njega se uzdam i Njemu se obraćam.”
(Hud, 11:84-88)
Allahov poslanik Šuajb, neka je mir na njega, je bio poslan ljudima Medjena u vrijeme života poslanika Musaa, neka je mir na njega. Poslanik Šuajb je poslan ljudima koji su bili dosta poslovno aktivni. Bili su veoma ponosni na svoje poslovno znanje i uspjeh, ali su bili nepošteni. Poslanik im je rekao da se drže etičkih principa u poslovanju. Ali ljudi su se naljutili na njega govoreći mu: “Ne miješaj vjeru i posao.” A Kur’an nam kaže kako je Allahova kazna stigla te ljude, a poslanik Šuajb i njegovi sljedbenici su bili spašeni.
Uistinu treba ozbiljno shvatiti da se svako treba pridržavati etičkih standarda u poslovanju. Posao i etika nisu razdvojeni, već su međusobno povezani. Allah u Kur’anu kaže:
“Vi u Allahovom poslaniku imate divan uzor…” (El-Ahzab, 33:21)
Poslanik Muhammed, neka je mir i salavat na njega, je bio idealno ljudsko biće vrijedno poštovanja. Bio je najbolji učitelj, vaiz i lider, najbolji državnik, zakonodavac, sudac, diplomata, pregovarač i vojni komadant, najbolji porodični čovjek, dobar suprug, samilostan otac i djed, dobar susjed, i prijatelj svoga naroda. Bio je također veoma pošten i uspješan poslovan čovjek.
Muhammed, neka je mir na njega, je odabran od Allaha da bude posljednji poslanik kada je imao 40 godina. Prije toga je bio veoma poslovno aktivan. Rođen je u Meki, koja je tada bila veoma poznata kao trgovački grad. Karavani iz Sirije, sa sjevera, i iz Jemena, sa juga, prolazile su pored Meke. Muhammed, neka je mir na njega, im se često pridruživao. Prenosi se da je putovao u Siriju, Jemen, Bahrein, te u mnoga druga odredišta u Arabiji. Neki historičari sugerišu da je vjerovatno putovao i u Irak i Etiopiju.
Od svoje mladosti, bio je uključen u trgovinu. Imao je dobru reputaciju kao vrijedan, pošten, iskren i vrlo uspješan poslovan čovjek. Imajući u vidu ovakvu reputaciju, hazreti Hatidža, koja je tada važila za bogatu poslovnu ženu, ga je uposlila. Mnogo ljudi u Meki je tražilo njenu ruku radi braka i mnogi ljudi su radili za nju ali često nije bila zadovoljna njima jer su je ili varali ili nisu valjano obavljali svoj posao. Najzad, čula je za Muhammeda, neka je mir na njega, koji tada još nije bio poslanik, i uposlila ga. Slala ga je karavanom da trguje za nju, a njegov rezultat je bio više nego uspješan. Bila je impresionirana njegovim radom jednako kao i njegovim karakterom, poslije su se vjenčali.
Nakon vjenčanja s Hatidžom, Muhammed, neka je mir na njega, je nastavio s radom i išao je na nekoliko putovanja radi trgovine u razne dijelove Arabije. U to vrijeme Arabija je imala trgovačke sajmove u skoro svakom glavnom gradu regije, te ih je Muhammed, neka je mir na njega, najvjerovatnije posjećivao. Nakon što je postao poslanik, manje se bavio trgovinom, mada je povremeno učestvovao u nekim poslovnim ugovaranjima. Iskustvo koje je stekao u trgovini mnogo mu je pomoglo da se s velikom pažnjom odnosi s ljudima. Često je spominjao narode i plemena koje je upoznao na svojim putovanjima, a ljudi su bili često zapanjeni tim njegovim znanjem.
Poslanik, neka je mir na njega, je naglasio da su poštenje i ljubazan odnos s klijentima tajne uspjeha u poslovanju. Ebu Se’id, Allah bio zadovoljan njim, prenosi od Poslanika, neka je mir na njega, u tom pogledu sljedeci hadis: “Iskren i pouzdan trgovac bit će u društvu vjerovjesnika, iskrenih i šehida!” (hadis bilježi Tirmizi)
Džabir ibn Abdullah prenosi da je Muhammed, neka je mir na njega, rekao: ‘Allah se smilovao čovjeku koji je velikodušan kada kupuje, kada prodaje i kada svoj dug traži.’ Poslanik, neka je mir na njega, je mnogo podučavao o ekonomskim i poslovnim pitanjima, te je pokrio gotovo svaki aspekt poslovanja i ekonomije. Evo samo nekoliko glavnih načela fer poslovanja prema islamu.
1. Nema prevare niti obmane; zabilježeno je da je Poslanik, neka je mir na njega, rekao: “Kada se održava prodaja, reci: ‘Nema varanja.'” (hadis bilježi Buhari) Znači da treba ukazati na nedostatke robe ukoliko isti postoje, u suprotnom to bi značilo varanje kupca.
2. Prodavci treba da izbjegavaju prečesta zaklinjanja prilikom prodaje robe; Ebu-Hurejre, Allah bio zadovoljan njim, prenosi da je Allahov Poslanik, neka je Allahov mir i spas na njega, rekao: “Budite oprezni s čestim zaklinjanjem Bogom u trgovini, jer iako to pomaže u zaradi (privremeno), na kraju ono odnosi blagoslov onoga što je bilo zarađeno.” (Muttefekun alejhi)
3. Potrebna je međusobna saglasnost pri trgovanju; to se temelji na hadisu Allahovog Poslanika, neka je Allahov mir i spas na njega, koji prenosi Abdullah b. Omer, Allah bio zadovoljan njim: “Prodavac i kupac mogu slobodno da odustanu od pogodbe sve dok se ne raziđu ili kupoprodaju ne potvrde!” (hadis bilježi Buhari)
4. Biti tačan pri vaganju i mjerenju; Muhammed, neka je mir na njega, je rekao: “Kad narod vara pri mjerenju i vaganju, njihova je odredba odsječena od njih” (hadis zabilježen u El-Muvetti imama Malika). Islam je uspostavio jasne kriterije u pogledu mjerenja i vaganja, vage moraju biti podešene tako da ne zakidaju mušterije, jer je Vjerovjesnik, neka je mir na njega, naglasio: “Povjereno vam je dvoje na čemu su propali narodi koji su živjeli prije vas!” (hadis bilježi Tirmizi ).
5. Muhammed, neka je mir na njega, je zabranio monopol: “Ko god monopolizira, griješnik je.” (hadis bilježi Ebu Davud) Ovdje se posebno misli na gomilanje hrane i drugih roba radi skuplje prodaje u vrijeme oskudice.
6. Slobodna trgovina, cijene roba ne bi trebalo da budu fiksne, osim ukoliko je u pitanju krizna situacija ili krajnja nužnost.
7. Privremeno zadržavanje robe u cilju povećanja cijena je zabranjeno.
8. Transakcija robe koja je haram (naprimjer, sve što opija) je zabranjeno.
Poslanikov, neka je mir na njega, opći savjet za sve ljude: Ebu Abdullah En-Numan ibn Bešir prenosi da je čuo Božijeg poslanika, neka je mir na njega, gdje kaže: “Što je dozvoljeno jasno je, a što je zabranjeno jasno je. Među njima ima sumnjivih poslova koje ne poznaju mnogi ljudi. Ko se čuva sumnjivih poslova, sačuvao je čistoću svoje vjere i svoju čast, a ko padne u sumnjive poslove, sličan je pastiru koji napasa stado oko zabrane u koju ono može lahko upasti. Znajte da svaki pastir ima svoju zabranu, a upamtite da su Božije zabrane na njegovoj zemlji poslovi koje je On zabranio.” (hadis bilježi Buhari)
Uloga poslovne etike danas
Treba podsjećati poslovne ljude i njihove korporacije na uloge i odgovornosti koje nose. Na sljedeća pitanja danas treba obratiti pažnju:
1. Globalizacija bi trebalo da znači da su svi ljudi obuhvaćeni u jednu porodicu, zajednicu. Sva ljudska bića treba da budu tretirana s poštovanjem, podjednako i pravedno. Eksploatacija jedne grupe ljudi od strane druge grupe treba prestati. Ne treba da bude nikakvih razdora među ljudima zbog njihove rase, boje kože, nacionalnosti, spola itd.
2. Resursi Zemlje nisu samo za nas, ovu biosferu dijelimo s drugim vrstama i treba da pazimo da li ćemo im naštetiti ili ih istrijebiti.
3. Zemljine resurse treba da koristimo s velikom pažnjom i da zapamtimo da imamo dužnost ostaviti ovaj svijet u boljem stanju radi generacija koje dolaze poslije nas.
4. Sva ljudska bića su jedna porodica, iako posjeduju razlike. Raznolikost je prirodna i lijepa. Treba da imamo razumijevanja za religije i kulture drugih ljudi, i treba da budemo obazrivi prema njihovim emocijama.
5. Univerzalno zlatno pravilo kaže: “Želi drugima ono što želiš sebi.” Treba da pokušamo osnažiti druge i da radimo na iskorjenjivanju siromaštva, gladi, nepismenosti, bolesti i nehigijenskih uslova življenja da bi ljudi u svijetu mogli živjeti mirno i zadovoljno.
6. Sve kompanije bi trebalo da promovišu etičko ponašanje u svojim poslovanjima, kao i u svijetu u cjelini. Ljudi koji su poslovno aktivni treba da budu uvijek pošteni, iskreni i da ispunjavaju zadata obećanja i obaveze. Moramo eliminisati prevaru, zloupotrebu i suženi krug konkurencije.
7. Treba više da promovišemo i političku slobodu i otvorene debate.
8. Moramo ohrabriti i podržati obrazovni sistem koji promoviše otvorenost. Naša djeca trebaju biti podučavana mnoštvu perspektiva i jedna treba biti otvorena za druge tačke gledišta.
Napisao: dr. Muzemmil Siddiki, predsjednik Vijeća za fikh u Sjevernoj Americi
Izvor: IslamOnline.com
Za IslamBosna prevela: A.K.U.