Trgovački lanci reketiraju domaće proizvođače

0

trgovinaVeliki trgovački centri u BiH uništavaju bh. proizvođače koji se, među hiljadama uvezenih proizvoda, pokušavaju izboriti za svoj komad tržišnog kolača.

U našu zemlju uvozi se više od 11.000 raznih proizvoda, među kojima su i voda, meso i mesne prerađevine, zatim mlijeko i mliječni proizvodi, razne vrste voća i povrća, koji raznim lobiranjima dobivaju prednost nad domaćima.

Ogromni dugovi

Naplaćivanjem visokih cijena ulaska u markete, ulistavanja svakog novog proizvoda te kojekakvih komisija koje određuju koji će se proizvodi naći na njihovim policama, bh. proizvođače, prije svega one robe široke potrošnje, stavljaju u zapećak.

Predsjednik Udruženja “Kupujmo i koristimo domaće” Admir Kapo kaže za “Dnevni avaz” da tržni centri koji dolaze iz Hrvatske, Slovenije i Srbije favoriziraju svoje proizvode, dok su bh. firme izložene maltretiranjima.

“Da bi naša firma ušla u tržni centar, prilikom potpisivanja mora pristati na akcijske prodaje proizvoda po odluci lanaca za njihovo pokretanje, zatim određeni rabat i superrabat koji podrazumijeva dodatno obaranje cijena proizvoda”, kaže Kapo.

Istraživanje koje je uradilo ovo udruženje govori da je prisustvo bh. proizvoda u trgovačkim lancima od deset do 15 posto. Osim toga, domaće firme potražuju od trgovačkih lanaca ogromne količine novca za svoju robu i niko pouzdano ne zna koliki su dugovi.

Trgovački lanci naplaćuju osnovni rabat od deset do 15 posto za sve artikle, prodajno mjesto, zavisno od vrste proizvoda i veličine prostora, košta i do 1.000 KM mjesečno, povećani su rokovi za odgođeno plaćanje sa 30 na 60, pa čak i 90 dana, naknada za dobru saradnju iznosi 1,7 posto od cijene proizvoda, a neki centri uvjetuju da bh. proizvode izlože s njihovom robnom markom.

Lakše u inozemstvu

Mnoge firme ne žele govoriti o torturama kroz koje prolaze, jer se, kako kažu, plaše da ne pokvare poslovne odnose. U jednoj od najvećih bh. firmi, Tvornici deterdženata Dita iz Tuzle, kratko su nam kazali da nemaju problema s trgovačkim lancima te da je sve na nivou korektnih odnosa.

U Vispaku iz Visokog, domaćem proizvođaču kafe, kažu da su do sada imali dobru saradnju, da trgovački lanci postaju sve zahtjevniji i da je ponekad lakše uvrstiti proizvode u trgovačke lance u inozemstvu nego ih prodavati na domaćem tržištu.

“Traže se veći rabati, redovni ili vanredni, ulistavanje asortimana, širenje prodajne mreže i pozicioniranje proizvoda na policima. Vanredno pozicioniranje, kao što je godišnje ili paletno, poskupjelo je i do 100 posto”, kaže direktor prodaje Vispaka Malik Čabaravdić.

Optužbe i u Hrvatskoj

Zastupnik u Hrvatskom saboru Slavko Linić ranije je optužio koncern Agrokor, koji je u vlasništvu Ivice Todorića, da ucjenjuje domaće proizvođače i naplaćuje ogromne iznose za mjesto na policama Konzumovih trgovina.

Izvor: Avaz

Leave a Reply