Dodatno, ja mislim da se borba Muhammeda, s.a.v.s., može podijeliti na sedam faza, odnosno stepena razvoja. Svaki stepen donosi sa sobom drugačiji aspekt njegove ličnosti i ističe drugačiji vid njegove misije. Izučavanje različitih faza Poslanikove misije i analiziranje njene unutrašnje dinamike je važno jer nam pruža primjere koji imaju velik i relevantan značaj za situaciju danas. Njegov život je bolje dokumentovan nego životi ostalih poslanika i vođa svjetskih religija, te je zbog toga moguće graditi ovu analizu na historijskim temeljima.

1 .U potrazi za svjetlom u vremenu tame: Tragač za istinom

U biografiji Poslanika, s.a.v.s., nalazimo ga kako godinama razmišlja o društvenim pošastima. Društvo u kojem je rođen je bilo u stanju moralnog, religijskog, ekonomskog i socijalnog haosa. Teško je ne povući paralele između stanja društva sedmog vijeka i moralnog stanja današnjeg društva na početku novog milenija. Tradicionalna, dvoroditeljska porodica sa relacijom muškarac-žena, kao oslonac i jezgro društva se na Zapadu uveliko razorila. Besramno seksualno iskorištavanje u medijima je normalno, a zabranjeni seks je oprošten, pa čak i prihvaćen. Nasilje u kući, prema ženi, djeci i nasilje na ulicama su rutina. Korištenje droga je rašireno, sa SAD-om kao najvećim korisnikom droge u svijetu. Alkoholizam je raširen, posebno kod srednjoškolaca, a da se po tom pitanju ne poduzima ništa značajno. Afroamerikanci su se oslobodili ropstva prije skoro stoljeća i po, ali se mnogi još uvijek nalaze u neprekidnom krugu siromaštva i diskriminacije, a to je, na jedan način, ekonomsko ropstvo. Zbog sistema koji dozvoljava neobuzdano nagomilavanje bogatstva bez poticanja pravedne redistribucije, ekonomske nejednakosti i nepravde se nastavljaju sa alarmantnim porastom.

Postoji mnogo pozitivnih karakteristika u zapadnim društvima, posebno u SAD-u, a što podrazumijeva slobodu misli, govora i okupljanja, tolerantan odnos prema ekscentričnostima ljudske prirode, te ambiciju da bude pravedno i milosrdno društvo. Ipak, ovi kvaliteti prosječnog Amerikanca nisu uvijek odraženi u državnim i političkim vođama.

Razmršavanje (ne)moralnog klupka u današnjem društvu mora biti prilično prisutno u mislima svjesnih pojedinaca. Oni mogu izvući ličnu utjehu i inspiraciju iz života Poslanika, s.a.v.s. Arapsko plemensko društvo sedmog stoljeća, čija je struktura bila izgrađena na pohlepi, razvratu i nasilju, je promijenjeno u vrlo kratkom vremenu utjecajem Poslanika, s.a.v.s., u društvo sa jednim od najjačih moralnih standarda u historiji. Samilost, poniznost, odanost Bogu i ravnopravnost je zamijenila stare, ustaljene, plemenske principe ponosa bogatstvom, familijom i pozicijom u društvu, te egocentrično ponašanje. Žene su prvi put u historiji dobile prava i ponos, a ranjivi i slabi dijelovi društva dobivaju zaštitu. Seksualnost je uklonjena sa javne scene, te tako postala stvar privatnog života i zdravog odnosa. Bogatstvo je stavljeno u opticaj tako da je energija ulijevana i u najsiromašnije dijelove društva, te je siromaštvo postalo skoro nepostojeća pojava.

2. Opominjavač i savjetnik

Pri jednim od svojih meditativnih putovanja u pećinu u blizini Mekke, Poslanik Muhammed, s.a.v.s., prima Objavu. Uzvišena objava je potvrda činjenice da je nebesko znanje od velike važnosti u usmjeravanju urođenog, ograničenog ljudskog intelekta. Dubina spoznaje da je on primalac ove božanske objave i veličina zadatka ga prestrašuje. Sprva dijeli ovaj događaj samo sa najbližom familijom i nekolicinom bližih prijatelja. Fascinantno je i poučno da je čak i ova osoba, koja će se kasnije ocijeniti kao osoba s najviše utjecaja na čovječanstvo u njegovoj historiji, u početku imala period sumnje i nesigurnosti u vezi s svojom misijom. Ohrabrivanje i smiraj su došli kroz Kur’an, kroz povjerenje i podršku njegove žene Hatidže (Allah joj se smilovao), te kroz bliske prijatelje koji su mu pružili podršku koja mu je bila potrebna – velika pouka za nas obične smrtnike!

3. Nepokolebljivi optimista

Sljedeći korak u njegovom životu je unošenje proaktivne promjene pozivom ljudi u islam (dawa). Sa ovim neminovno dolazi i neprijateljstvo već ustaljenih snaga u društvu. Promjena je uvijek prijeteća, a što je promjena veća, veći je i osjećaj prijetnje. Ovo je tačno za društvo sa osnovanim i ustaljenim sistemom – bez razlike o kojoj promjeni se radilo – bila ona ekonomske prirode, socijalne ili prirode ponašanja. Ovo je također tačno kada se radi o ličnim promjenama kao što je prelazak na nošenje pristojne odjeće, prestanak promiskuiteta ili konzumiranja opojnih sredstava. Mijenjanje principa koji su vrijednovali i uzvisivali ponos na bogatstvo i domovinu ili status u društvu i boju kože iznad svega ostalog za bolje principe je bio težak zadatak. Nimalo iznenađujuće, borba za promjenu je postala opasna po život. Muhammed, s.a.v.s., je morao staviti svoj život u opasnost, a u više navrata se tek nastalo muslimansko društvo nalazilo blizu mogućeg istrebljenja. Smionost i duševna snaga pred nedaćom i neprijateljem je istaknuto obilježje ove faze. Strpljenje i nepokolebljivost Muhammeda, s.a.v.s., kroz ovaj period je bio izvor snage mnogim muslimanima koji su se našli u naizgled bezizlaznim situacijama.

4. Pluralistički vođa

Hidžra, migracija koja obilježava početak sljedeće faze, uključuje detaljno planiranje i tačnu provedbu plana. Poslanik, s.a.v.s., ovim pokazuje da oslanjanje na vlastite snage (trud) i oslanjanje na Allaha idu zajedno, i da je oboje važno za uspjeh. Sa nominacijom i izabirom za vođu medinskog društva, pokazuje nam se još jedan aspekt njegove ličnosti: kapacitet i snaga da stvori jedno uistinu raznoliko, pluralističko društvo sa pravičnošću i ponosom za sve religijske i etničke grupacije. U veoma kratkom periodu poslije migracije u Medinu, Muhammed, s.a.v.s., dokazuje da je u stanju da ujedini različite frakcije stvarajući jedan uzoran standard za njihovu suradnju. Neprimjetno prelazi iz stanja progonjene osobe u stanje jednog vođe sa mnogim administrativnim i zakonskim odgovornostima. “Medinska povelja”, dokument koji pruža pravila života u jednom pluralističkom društvu, je dokument koji bi se trebao detaljno prostudirati i sprovesti u današnjem multireligioznom i multikulturalnom svijetu.

5. Hrabri, ali neradi ratnik

Poslije kraćeg oporavka u Medini, njegova misija je preplavljena potrebom za borbom za preživljenje. Tri rata u četiri godine: Bedr, Uhud i Ahzab, pored sadržavanja fizičke prijetnje, su morali zahtijevati veliki dio njegovog vremena i energije. Ipak, razvoj i gradnja društva se nastavlja.

Važno se podsjetiti na činjenicu da Poslanik, s.a.v.s., i njegovi sljedbenici nisu započeli nijedan rat, iako su se suočavali sa veoma agresivnim protivnicima. Muhammed, s.a.v.s,. i muslimani su u ove bitke ulazili sa strogom disciplinom, izbjegavajući nanošenje povreda nedužnim, te korištenjem samo potrebne ratne snage i sile. Žene, djeca i civili se nisu smjeli napadati. Kada je neprijatelj zaustavljao svoju borbu, davalo bi mu se utočište. Napadajući neprijatelja u stanju ljutnje nije bilo dozvoljeno, čak ni u bitci. Poslanik, s.a.v.s., koristi inovacijske strategije u bitkama, kao što je korištenje rovova pri odbrani. Pri kopanju rovova, on je aktivni saučesnik. Često se savjetuje sa vijećem svojih sljedbenika (Šura) i radi po mišljenju većine (Idžma), čak i kada se odluka nekada protivi njegovom mišljenju.

6. Državnik par excellence i učitelj

Kroz sljedeću fazu nam pokazuje kapacitet za kompromis i predstavlja pogled unaprijed i mudrost kojom shvaća da je mir, pa čak i pri naizgled neodgovarajućim uslovima, bolji nego neprijateljstvo, odnosno rat. Oni koji pregovaraju sa svojim suparnicima trebaju prostudirati i ugledati se na “Ugovor na Hudejbiji”. Dobitak mira na osnovu ovog ugovora sa Kurejšijama je važan i prouzrokovao je eksponencijalni rast broja muslimana.

Ovaj primjer također omogućava izgradnju modela pravednog društva koje funkcioniše na jedinstven način. Nagomilavanje bogatstva je dozvoljeno, ali istovremeno treba da se ubrizgava i u najmanje kapilare ekonomskog sistema društva. To je jedno egalitarno društvo sa pravičnošću i pravom za sve, vođeno obostranim konsultovanjem, društvo ravnopravnosti pred zakonom, te koje zaštićuje najslabije članove – ženu, djecu, siročad i robove.

Kao što je to predstavljeno u više slučajeva u ovom dijelu njegovog života, Poslanik, s.a.v.s., se dokazuje kao izvrsni državnik. Razriješava konflikte, razvodnjava potencijalne eksplozivne situacije sa lahkoćom, omogućavajući stranama u konfliktu da se rastave kao prijatelji i saveznici. Ne boji se rizika, ali nikada nije bezobziran i pravi kompromise radi mira. Njegovi poslanici drugim nacijama nose poruku suradnje tražeći zajedničku riječ. Kada nešto obeća, to i održi. Ako suparnik prekine ugovor ili prekrši obećanje, ne odustaje od mjera koje su primjerene da bi se održala nepovredivost ugovora.

7. Samilosni vladar i duhovni vođa

Posljednja faza razvoja počinje sa oslobođenjem Mekke, što je demonstracija brižnog planiranja i korištenja velike, nadmoćne vojske u cilju pobjede bez gubljenja života na obje strane fronta. Zapanjujuća velikodušnost i poniznost pri pobjedi koju je Muhammed, s.a.v.s., zajedno sa svojim ashabima pokazao je neponovljiva i posebna u historiji. Ponizan je pri pobjedi, sažaljiv, te prašta čak i tvrdokornim protivnicima.

Zadnji govor učvršćava socijalne, ekonomske i moralne promjene koje su došle u društvo. Vrijeme je da se pripremi za kraj.

Anatomija misije, njen rast i evolucija, na određeni način nalazi paralele u stepenima i fazama samog ljudskog života. Ovi stepeni ne samo da nam prikazuju razvoj sofisticiranosti poruke, već i jedno povećanje zrelosti onih kojima je ona namijenjena. “Slušaoci” poruke sazrijevaju u svom shvatanju težine zadatka prenošenja poruke na potomke. Poslanikova misija u svojoj najosnovnijoj analizi je bila tumačenje

Kroz vrijeme, mnoge razlike osnovane na dogmama, politici, sektama i uzvisivanju ličnosti su se pojavile među sljedbenicima islama. Ipak, uprkos mnogim heterodoksnim sektama, jezgro poruke Kur’ana i njegova realizacija u životu Poslanika, s.a.v.s., su živi i neodoljivi, još uvijek pružajući duhovnu utjehu, intelektualno zadovoljstvo i socijalnu disciplinu mnogim ljudima i čineći islam religijom u svijetu s najbržim porastom broja pristalica.

Napisao: Džavid Ahter
Izvor: islamcity.com
Prijevod i obrada: IslamBosna.ba

By teha5

Leave a Reply