Petak je za mene oduvijek bio poseban i ugodan dan. Za svakog muslimana na svijetu, on predstavlja tjedno slavlje kada muslimani obavljaju molitvu petkom i iskazuju svoje jedinstvo i zajedničku predanost Uzvišenom Allahu.Međutim, nakon što sam se preselio na Zapad i posebno ovdje u Britaniji, petak navečer je poprimio drugačija obilježja. Petkom navečer, iz sna me zna probuditi buka koja dolazi s ulice, najčešće oko 1 ujutro. Pogledom kroz prozor vidim kako se odvija poznata scena: tučnjava između dvojice mladića koji su upravo završili dugu noć pijančevanja u susjednoj pivnici, s vrhuncem večeri u toj tučnjavi zbog nekog posebnog ili nikakvog razloga.
Biti pod utjecajem
Izlasci petkom navečer su također postali znameniti jer bolnice očekuju puno ozljeda i rana među ljudima zbog incidenata uzrokovanih alkoholom. Ne računajući pri tom nesreće i tučnjave u autobusima. Za usporedbu, nesreća uzrokovanih pretjeranim konzumiranjem alkohola u 2005. bilo je 15.400.Nema sumnje da je alkoholizam opasan i ozbiljan problem. Usprkos mnogim ograničenjima koje je uspostavio zakon, ipak problem ostaje neriješen i značajno utječe na cijelo društvo.
Nedavno je britanska vlada podigla dobnu granicu za kupovinu alkohola na 21 godinu i možete vidjeti natpise u supermarketima: Ako imate toliko sreće da izgledate mlađe od 21, bit ćete traženi da predočite ispravu o svojim godinama. U mnogim zemljama je strogo zabranjeno voziti pod utjecajem alkohola i osobi koja bude u tome uhvaćena se izriče kazna. No, unatoč svim tim pokušajima, postotak ljudi koji konzumira alkohol je alarmantno visok i opasnosti ostaju jednake.
Kad usporedimo ovu sliku s božanskim pozivom prije 1400 godina zajednici vjernika da je strogo zabranjeno približavati se alkoholu jer je štetnost veća od koristi, i način na koji su se vjernici odazvali toj naredbi, vidimo neusporedivu razliku s gore navedenim primjerom.Time se postavlja interesantno pitanje: koja je to tajna koja je promijenila tu ljubav Arapa prema vinu, da bi u vrijeme Poslanika, s.a.w.s., moglo biti ostvareno društvo bez alkohola?
Između posla i zabave
Tema koja se često zaobilazi dok se priča o alkoholizmu su uzroci koji dovode do pijenja alkoholnih pića. Zašto ljudi piju? Iako je dosta nerealistično očekivati da odgovorimo na to pitanje u jednom članku, možemo kao važan razlog navesti čisto materijalistički način života koji ljudi u Evropi vode.Svakodnevni stres i brige često nisu nadoknađeni alternativnim utočištem koje može umiriti ljudsko srce i ispuniti ga zadovoljstvom.Još jedan od glavnih razloga jest način razmišljanja koji glasi: Od ponedjeljka do petka sam cijeli u teškom poslu, i zato vikend moram iskoristiti i uživati u njemu maksimalno.
Ljudima je potrebno uživanje, nema sumnje. No, neki ljudi imaju samo jedan način da se opuste: ići u pivnicu i napiti se, te tako zaboraviti na život i njegove probleme.
Načelno govoreći, muslimani nemaju takav način razmišljanja jer vjernik uživa u svakom danu i u mogućnosti je ostvariti zadovoljstvo i osjećaj smisla u svakom djelu ili zadatku kojeg poduzima.U islamu, kada shvatimo da za svaki naš čin dobivamo nagradu od Allaha, dž.š., pomažući da stvorimo bolji svijet, to nam pruža zadovoljstvo koje ispunjava bilo koju prazninu u našim srcima.
Uživati ne znači uzaludno trošiti vrijeme ili ne koristiti naše mentalne sposobnosti. Već to znači da ako sjedimo doma s obitelji, da dolaziš s namjerom da provedeš kvalitetno vrijeme s njima. Također, ako izlaziš u kafić s prijateljima možeš to gledati kao jednu vrstu opuštanja. Na ovaj način, sve, čak i dok se zabavljamo, ima smisao i svrhu u islamu.
Snaga vjere i snaga zakona
Htjeli mi ili ne, na temelju naše vjere, odlučujemo o mnogim stvarima u našem životu. Čak i oni koji tvrde da nemaju vjere imaju neke principe kojima vode svoj život.Trgovac koji zatvara svoj dućan i žrtvuje svoj profit samo da bi obavio molitvu petkom, čini to zbog vjere. Student koji uzme mali odmor od svog učenja da bi mogao obaviti klanjanje čini to zbog vjere, jer bez vjere život postaje besmislen. Upravo ta snaga vjere omogućuje i bolesnoj osobi da se bori sa svojom zloćudnom bolešću i da se nastavi smijati sve do posljednjeg trenutka vlastita života.
Islam je prepoznao važnost ove moći i bitnu ulogu koju ima u oblikovanju odluka koje čini čovjek, i zato upotrijebio vjeru svojih sljedbenika kada se odlučio zabraniti alkohol.
Uzvišeni Allah, se obratio svim muslimanima svih vremena riječima: O vi koji vjerujete!
Stvaranje zajednice putem vjere
Poruka je bila direktna i djelotvorna, jer je Poslanik već uspio usaditi vjeru u srca svojih sljedbenika. Trinaest dugih godina u Mekki, Poslanikov glavni cilj bio je izgradnja duhovne strukture i jačanje vjere u srcima muslimana, tako da bi muslimani mogli postati obazrivi i držati sebe odgovornima za svoja djela pred Allahom prije nego što i pomisle na zakone društva.To je osiguralo valjanost i primjenjivost islamskog učenja u privatnoj sferi života prije nego što je primijenjeno na javni život.
Snaga vjere je kod muslimana bila toliko jaka da muslimani nisu stavljali u pitanje nijednu božansku zapovijed koja im je bila donesena. Uobičajen odgovor je bio: Čujemo i pokoravamo se, a razlog tomu jest svijest da Allah brine za nas više nego što mi brinemo za sebe.
Smatram da je snaga vjere itekako potrebna u kontekstu alkoholizma. Ako ljudi znaju izbjegavati odgovornost kada se nešto tiče zakona, ne mogu izbjegavati ono što im nalaže vjera iznutra. U slučaju zakona i društvenih pravila, ako nisi uhvaćen na djelu, onda si nevin, ali u slučaju vjere je tvoja savjest i vjerovanje uvijek tu s tobom.
Bit postupnosti
Često ne uspijemo ostvariti zadane ciljeve stoga što težimo prema brzim rješenjima, umjesto da izaberemo sporiji ali mnogo sigurniji put.
U društvu gdje skoro svi vole piti alkohol i prihvaćaju ga kao dio svakodnevnice, donošenje zakona koji bi čvrsto zabranio konzumiranje alkohola ne bi urodilo plodom, te bi pridržavanje odredbi toga zakona bilo slabo, ako ne i nikakvo.Čisti neuspjeh u zabrani alkohola u SAD-u, Kanadi, Švedskoj i Finskoj na početku 20. stoljeću je najbolji primjer toga.
Budući da je ljudima potrebna postupnost, islam uči da su bolja djela ona koja mogu biti mala ali kontinuirana. Iz istog razloga, Poslanik je preporučio postupnost u svemu, i rekao da bi ljudi trebali izvršavati ovu strategiju u svim područjima vlastita života.Kadgod bi govorio ljudima o islamu, prvu stvar od koje bi počeo bilo bi samo središte islamske vjere: vjera u Jednog Istinitog Boga.
Postupnost je također bila i u slučaju zabrane alkohola. Alkohol je predstavljao veliki izvor zarade za Arape u onom dobu. Trgovina alkoholom bila je veoma važna; možda čak i važnija nego što je slučaj na Zapadu danas.Da je islam naglo zabranio alkohol, posljedice bi bile revolucionarne i uzrokovalo bi velikom dijelu ekonomije potpunu propast.
Zbog toga, Kur’an je počeo s pitanjem vezanim iz trgovinu alkoholom i odgovor Uzvišenog je bila indirektna poruka da bi se iskreni vjernik trebao udaljiti s tog područja, budući da donosi sa sobom puno zla i grijeha.
Kasnije, ograničena uporaba alkohola je naređena kada nije bilo dopušteno vjernicima da obavljaju molitvu dok su pijani. Do tada je sve više rastuća zajednica muslimana bila spremna i za posljednju odredbu koja zabranjuje konzumiranje alkohola.
Zadnja odredba je bila stroga i odlučna, a odaziv je bio trenutni, jer su ljudi bili već pripremljeni za takvu odredbu.
Učiti iz povijesti
Ashabima nije bio potreban zakon kako bi ih prisilio na božansku odredbu zabrane alkohola budući da je njihova vjera već bila dovoljno jaka. Njihova srca su već bila podešena na prihvaćanje Allahovih riječi.
Zemlje u kojima alkoholizam predstavlja ozbiljan problem i izazov, ne mogu riješiti problem samo pomoću nekog strogog zakona koji se donosi preko noći ili pomoću nekih letaka koji se dijele u medicinskim centrima. Da bi se riješio problem alkoholizma potrebno je mnogo više. Potrebna je strategija koja je bila izvršena još prije 1400 godina i koja se pokazala uspješnom.
(Korišteni izvori: Statistika o alkoholu: Odsjek za transport, godišnji izvještaj 2005. Saobraćajne nesreće u Velikoj Britaniji, 2007)
Ovaj članak je treći u nizu članaka pod nazivom “Da Muhammed, s.a.v.s, živi u Evropi” koji pokušavaju pronaći rješenja na probleme koji zahvaćaju evropske muslimane tako da ulaze u karakter i biografiju Poslanika Muhammeda.
Napisao: Ahmed Saad
Izvor: readingislam.com
Prijevod i obrada: Leon G.