Islambosna.ba: Esselamu alejkum i dobro nam došli na portal
IslamBosna.ba. Ujedno, zahvaljujemo Vam se na odvojenom vremenu i zbog
toga što ste pristali da govorite za IslamBosna.ba.

Aleksandar Seksan: We alejkumu selam we rahmetullahi we berekatuhu!

Islambosna.ba: Možete li našim posjetiocima približiti Aleksandra Seksana –  ko je on i odakle dolazi?

Aleksandar Seksan:
Rođen sam u Sarajevu 1968. godine, završio sve od škola što se moze
završiti – također u Sarajevu, zaposlen u Narodnom pozorištu, životarim
od glume!

Islambosna.ba: Je li Vam nešto u rodu Rijad Seksan?

Aleksandar Seksan:
Pa po povratku u islam – jer ja mislim da se mi svi zapravo vraćamo
tamo, u jedino prirodno stanje stvari – razmišljao sam, naravno, i o
promjeni imena. Rijad mi se sviđalo; međutim, nije još konačna odluka.
Još uvijek tražim ime koje će biti i nesvakidašnje i neobično.

Islambosna.ba:
Ono što nas zanima jeste taj put od Aleksandra do Rijada. Kako ste se
odlučili da javno izgovorite šehadet i šta Vas je navelo na taj put –
put povratka u islam?

Aleksandar Seksan: Pa mislim da
sam oduvijek inklinirao ka toj strani, hajmo tako reći. Dijete sam iz
miješanog braka i moji roditelji su uvijek bili jako tolerantni ljudi,
učen sam od malih nogu da poštujem sve ljude i njihova opredjeljenja. A
intenzivnije razmišljanje o Bogu i vjeri došlo je, nažalost, u težim
uslovima, dakle – u toku rata, kada čak i oni koji za sebe tvrde da su
ateisti počinju da se obraćaju Bogu i traže od Njega spas i pomoć, jer
vide da je ljudski faktor apsolutno nemoćan. Imao sam nekoliko
situacija u kojima po logici stvari nisam trebao ostati živ nikako i to
me je nagnalo da intenzivnije počnem razmišljati o svemu. A onda,
obzirom da sam od samog početka bio potpuno uvjeren da sam na pravoj
strani i da je moj izbor jedini mogući, ljudski, tako je i uputa došla
vjerovatno. Allah s.w.t. je milostiv i upućuje onoga koga On hoće.
Hvala Mu na tome!

Islambosna.ba: Kako vidite današnju
kinematografiju u BiH? Na osnovu Vašeg iskustva, koliko Vaš umjetnički
posao ima utjecaj na društvo?

Aleksandar Seksan: Pa
to pitanje odgovornosti se vjerovatno proteže u svim segmentima zivota,
pa tako i u poslu kojim se ja bavim. U Bosni se filmovi ne snimaju
toliko često kao u ostalim zemljama regiona i jako je teško doći do
sredstava za jedan film, pa onda pokrenuti čitavu tu mašineriju koja je
potrebna da bi se isti snimio i ljudi onda obično žele snimiti što
atraktivniji film, pribjegavajući unutar njega samog čak i određenim
stvarima koje se vjerovatno često kose sa konkretno mojim ubjeđenjima.

Ukoliko,
naprimjer, igram negativan lik, po svaku cijenu ću pokušati da ga
uradim tako da negativne osobine koje igram ne predstavim u nekom
afirmativnom svjetlu, pogotovo što znam da će film gledati dosta mladih
ljudi koji se mogu identificirati sa likom koji igram. Tu je negdje taj
emanet koji svi mi koji se bavimo ovim poslom nosimo.

Islambosna.ba:
Da li uspijevate uskladiti obaveze na poslu sa propisima islama i da li
ljudi sa kojima sarađujete imaju razumijevanja za to? Da li, recimo,
možete odbiti neku scenu ukoliko je suprotna islamskim propisima?

Aleksandar Seksan:
Ljudi s kojima ja radim većinom znaju moje opredjeljenje i to je u
redu, nisam imao nekih većih problema oko usklađivanja svojih poslovnih
obaveza i propisa kojima se vodim. Mislim da je, hvala Bogu, tome
doprinio u dobroj mjeri moj odgovoran odnos prema poslu, pa tako onda
ljudi nisu bili u mogućnosti da mi pokušaju uskratiti pravo da
izvršavam svoje vjerske dužnosti ako su to možda nekad i željeli
uraditi.

Islam je u suštini vrlo jednostavan, po mjeri
čovjeka, naš Gospodar je uradio sve da nas ne optereti preko naših
mogućnosti, tako da se sve u suštini moze stići. Oni koji kažu da ne
može i da im je to opterećenje tako razmišljaju samo zbog vlastite
lijenosti i nemara.

Bio sam već u situaciji da sam pojedine
scene, pa čak i uloge odbio iz razloga što su se kosile sa mojim
vjerskim ubjeđenjima, i opet kažem: hvala Allahu da sam u takvoj
poziciji pa to mogu da uradim, jer, nažalost, glumci su u većini
situacija kao vojnici, rade ono što se traži od njih često se intimno
ne slažući sa tim stvarima. Ali treba razumjeti – to je jako težak
posao mada se na prvi pogled ne čini; glumci u Bosni konkretno ne žive
sjajno od posla kojim se bave, bez obzira što su jako talentovani, tako
da nekad treba i progledati kroz prste.

Islambosna.ba: Je li
bh. javnosti, po Vama, zanimljiv neki film u kojem nema mnogo psovki,
nemoralnih scena i vulgarnosti i da li postoji moralna odgovornost onih
koji prave filmove i koji učestvuju u njima prema bh. javnosti?

Aleksandar Seksan:
Ja mislim da je konkretno psovka u našem filmu više kao sastavni dio
našeg govora, nažalost, nego što je tendenciozna i ima za cilj da
uvrijedi. Mi smo narod koji prosto u svom žargonu ima psovku kao dio
jezika ne razmišljajući često o njenom smislu.
Treba puno truda i
korigovanja samih sebe da se te stvari iskorijene iz svakodnevnog
govora, jer ružan govor je svakako loša osobina.
U tom smislu meni
lično jako se sviđa Kod amidže Idriza, topao, osjećajan film, razumljiv
prvenstveno nama koji smo s ovih prostora, bez mnogo psovki u dijalogu.

Islambosna.ba: Možete li izdvojiti najbolji film u kojem ste do sada glumili? Zbog čega Vam je taj film prirastao srcu?

Aleksandar Seksan:
Svaki film u kojem igraš ima svoju čar i bez obzira na veličinu uloge
jednako ozbiljno se treba prići svakom poslu; možda bih izdvojio Remake
kao film u kojem sam imao prvi ozbiljniji zadatak. Onda to je nekako
priča koja se tiče svih nas koji smo bili u ratu ovdje, ja sam kao i
lik koji igram, dijete sa Grbavice. A onda Gori vatra, koje se sjećam
po zaista fantastičnoj atmosferi koja je vladala među ekipom, pa do
Nafake koja mi je do sad najteži glumački zadatak na filmu.

Islambosna.ba:
Jedan od filmova koji na najbolji način oslikava stvarno stanje za
vrijeme agresije u BiH je film „Remake“. Vi ste tu ulogu briljantno
odigrali. Odbrambeni rat, u kojem ste i sami učestvovali, završio se
(ne tako) davno. Vaša borba očitovala se i očituje se i dalje, ne samo
s puškom u ruci, nego i na bini. Da li ste zadovoljni rezultatima koje
ste postigli?

Aleksandar Seksan: Pa generalno jesam
zadovoljan. Ja sam, u principu, mogu reći dosta skroman i male me
stvari zadovoljavaju. Potpuno sam svjestan situacije u kojoj svi živimo
i u okviru toga nastojim raditi svoj posao najbolje što mogu, u isto
vrijeme pazeći da se ni na koji način ne izdižem iznad drugih u
negativnom kontekstu. Zapravo,  jako sam zahvalan svome Gospodaru na
svemu.

Islambosna.ba: Bosna i Hercegovina, koja je uspjela
izdejstvovati svoj biološki opstanak, čini se da se ne snalazi baš
najbolje nakon rata. Mito i korupcija, kriminal i sve glasniji
separatistički povici iz RS-a obilježavaju današnjicu Bosne i
Hercegovine. Kakva je Vaša vizija budućnosti ove zemlje?

Aleksandar Seksan:
Teško je odgovoriti na to pitanje. Po logici stvari, na osnovu svojih
ubjeđenja ja bih trebao biti optimista – i jesam optimista kada je u
pitanju razmišljanje o konačnom rezultatu, a to je da će svi dobiti ono
sto su zaslužili i da će se dobro izdići iznad lošeg. Ali kada je
konkretno narod u pitanju, često se sjetim ajeta: ‘Allah neće
izmijeniti stanje jednog naroda dok taj narod ne promijeni sebe’. I tu
me ponekad obuzme tuga, jer vidim da ljudi baš i ne rade na tome da
izmijene svoje stanje na bolje. Pogrešne stvari se prezentuju kao
društvene vrijednosti, kriteriji su potpuno pomjereni i za vjernika je
ovo danas teško okruženje.

Islambosna.ba: Svjedoci smo
patološke hajke na one koji su na bilo koji način povezani sa
aktivističkim islamom, tj. islamom kome nije mjesto samo u džamiji i u
budžaku kuće, već i na ulici, na radnom mjestu, školi,…
Posljednji
primjer je, recimo, Abu Hamza, koji je 20 dana štrajkovao glađu samo
zbog toga što je želio da pravda presudi. Čitav državni aparat se
potrudio u nastojanju da ga odvoji od njegove bosanske porodice, čiji
članovi su svi državljani iste te države, te da ga deportuje u državu u
kojoj mu prijeti smrtna kazna.
Kako komentarišete to i činjenicu
da ga trenutno uglavnom zlostavlja čovjek protiv koga se on, kao
pripadnik Armije BiH, u ratu borio?

Aleksandar Seksan:
To je, nažalost, rezultat ovakve Bosne koju smo dobili završetkom rata.
Abu Hamza je, nažalost, samo jedna u nizu žrtava veće svjetske politike
koja je očito uperena protiv islama i muslimana, to je evidentno. Naša
bruka i sramota je u tome što društvo nije učinilo ništa da takve ljude
protiv kojih nema nikakav drugi dokaz, osim onog da su malo tamnije
boje kože i duže brade, zaštiti i omogući im osnovna ljudska prava na
slobodu, život i mišljenje.
Jer ako se već zalažemo za neku
demokratsku državu, onda ona apsolutno isključuje bilo kakvu vrstu
diskriminacije, a koliko sam ja upućen, protiv njega konkretno nije
bilo nikakvih težih optužbi. Licemjerno od strane vlasti kojoj su u
jednom momentu ti ljudi i njihova pomoć odgovarali, da bi u drugom
uslijedilo pranje ruku od istih.

Islambosna.ba: Šta mislite
je li naše društvo netolerantno prema manjinama i raznim potrebama
određenih manjina? Ovo pitanje postavljamo jer nas zanima vaš stav o
Queer festivalu koji je otvoren 24. Ramazana 1429. godine?

Aleksandar Seksan:
Apsolutno sam protiv bilo koje vrste nasilnih metoda prema bilo kojoj
skupini ljudi, mislim da je to kontraproduktivno i nije, u da’wetskom
smislu, način na koji se neki rezultat može ostvariti. Mi, izgleda,
zaboravljamo ovdje koliku zapravo odgovornost nosi svaki onaj koji za
sebe kaže da je musliman, a naša djela najbolje govore. Činjenica je da
mnoge ljude, konkretno one koji su bili pretučeni za vrijeme pokušaja
održavanja Queer festivala, teško da će biti moguće ubijediti da je
islam vjera tolerancije jer su djela govorila suprotno, što mislim da
je šteta, jer da jedan čovjek nasim sebebom pređe na islam, bolje nam
je nego dunjaluk i sve na njemu. Dakle, radi se o tome da metod nije
bio dobar.

S druge strane, tu večer su iskoristili pojedinici
da bi pravili nasilje i nered, a ne da bi odbranili čast vjere i
spriječili uvredu u Ramazanu, i to je činjenica, jer je bilo ljudi koji
su pretučeni na lokacijama koje nisu imale veze sa festivalom, a to je
opet nanijelo najveću štetu skupini muslimana koja je izašla da
protestuje sa ispravnim nijjetom, etiketirajući ih kao glavne krivce i
vinovnike incidenta. Ne mogu da se ne zapitam zašto nije uslijedila
takva reakcija kad je objavljena vijest da su na Sedreniku trojica
starijih maloljetnika mjesecima seksualno zlostavljala devetogodišnjeg
dječaka tjerajući ga na razne gadosti pod prijetnjom smrću, što će
vjerovatno ostaviti teške posljedice na njegovo mentalno zdravlje.
Zašto tada nije bila slična reakcija? 
S druge strane, ne mogu
odobravati ništa vezano za sam festival, jer to nisu vrijednosti koje
ja smatram ispravnim ni po kojoj osnovi, ali sam za drugačije metode
rješavanja problema.

Odgovornost ljudi koji su organizatori
festivala je također prisutna, mada se oni čine žrtvama, jer ne mogu
prihvatiti tvrdnju da se danas, u doba interneta kada se može
izračunati datum za narednih pedeset godina, tvrdi kako oni nisu znali
da festival pada baš za Ramazan. Smiješno.

I da rezimiram:
smatram samo da ljudi ne smiju uzimati pravdu u svoje ruke mimo nekih
zakona po kojima živimo, jer sutradan nekome može zasmetati upravo što
neka skupina ima duže brade, pa će odlučiti da ih napadnu, ili ne znam,
plavu kosu, itd, itd. Da nas Allah sačuva od djela zbog kojih bi ljudi
mogli zamrziti islam!

Islambosna.ba: Kako komentarišete film „Go West“ Ahmeda Imamovića?

Aleksandar Seksan:
Mislim da je tu bilo puno više buke i pompe od samog rezultata. Ahmed
nije realizovao film uopšte na način na koji se to očekivalo u
javnosti, i znam da njegova namjera nije bila praviti film kojim bi
šokirao javnost nekim homoseksualnim scenama. U medijima je sve to
ispalo puno žešče od onoga što se moglo vidjeti. On sam u dobroj mjeri
je izmijenio prvobitni scenario.

Islambosna.ba: Možete li uputiti neku poruku posjetiocima portala IslamBosna.ba?

Aleksandar Seksan:
Da budemo od onih kroz koje će ljudi shvatiti i sagledavati suštinu i
ljepotu islama, na onaj način kako je to radio naš Poslanik Muhammed
s.a.v.s. Molim Allaha Uzvišenog da nam se svima smiluje i učini nas
onima čija će lica na Sudnjem danu biti nasmijana, amin!

Islambosna.ba: Hvala Vam puno na ovom ugodnom i iskrenom razgovoru!

Aleksandar Seksan: Es selamu alejkum we rahmetullahi we berekatuhu!

Islambosna.ba: We alejkumu selam we rahmetullahi we berekatuhu.

By teha5

Leave a Reply