O mutevatir predajama o postu (Zehruddin Junuzović)

0

quranU hadiskoj nauci postoji vrsta predaja ili Poslanikovih, sallallahu alejhi ve sellem, izjava koje se nazivaju mutevatir. To su o­ne predaje koje prenosi brojem neodređena grupa ljudi, u svakom dijelu seneda, koje ne mogu biti laž, i njihovo prenošenje mora biti čulom vida ili sluha (da ga je čuo ili vidio).

 

Po mišljenju većine učenjaka, potrebno je da ga prenose najmanje četiri, dok za najveći broj nema granice.

Imajući u vidu ovaj podatak, saznajemo da su mutevatir predaje, zapravo najjači i najpouzdanijji putovi prenošenja izreka Allahovog Poslanika.a.s.

Imam El-Kettani je sakupio djelo koje je nazvao ‘En-nazmu el mutenasir fi ehadisi el mutevatir’ u kojem je pokušao da sakupi sve mutevatir predaje na jednome mjestu. U ovome tekstu pokušat ću da spomenem mutevatir predaje koje govore o postu. Radi se o sljedećim predajama:

1- Postite na osnovu njegovog viđenja i mrsite se na osnovu njegovog viđenja.

Tahavi u djelu Šerh ma’ani el-Asar u poglavlju ‘Čovjek koji sumnja u ispravnost svog namaza’  direktno navodi da je ovaj hadis mutevatir.

2- Hadisi koji podstiču na požurivanje sa iftarom i kašnjenja sa sehurom su mutevatiri. Prenose ih: U ‘Fethu-l Bariju i komentaru Muvatte’ od Zerkanija da su rekli da je Ibn Abdul Berr rekao za ove hadise: Hadisi o požurivanju sa iftarom i kašnjenju sa sehurom su mutevatiri.

3- Naredba sehura i podstrek na njega.

4-Da ga je (Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem) ponekad stizala zora neokupana (džunub), pa bi se nakon toga okupa i postio. Tahavi u djelu ‘Šerhu-l-ma’ani El-Asar’ spominje da se po ovom pitanju od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, prenose mutevatir predaje.

5-Da je ljubio dok je bio postač. U ‘Šerhu ma’ani El-Asar’ je rekao: Od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, se prenose mutevatir predaje da je ljubio za vrijeme posta. Zatim je naveo mnoge predaje, a pogotovo od Aiše, svojim lancima prenosioca.

6- Hadisi koji govore da je pokvrio post o­naj koji pušta krv/hadžim, i o­naj kome se pušta krv/mahdžum. Ovaj hadis kao mutevatir predaju zabilježio je autor El-Ezhar el mutenasira fil ehadisi el mutevatira:

7- Da se popeo na mimber i triput rekao amin:

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, se ispeo na minber i tom prilikom tri puta glasno izgovorio Amin, pa kada je upitan zašto je to učinio odgovorio je: Došao mi je Džibril pa rekao: Muhammede!

-Ko doživi jednog ili oba roditelja pa umre i ode u Džehennem, Allah ga udaljio od svoje milosti! Muhammede reci: Amin!

-Ko doživi mjesec ramazan, a ne uspije da mu budu oprošteni grijesi, Alah ga udaljio od svoje milosti. Muhammede, reci Amin!

-U čijoj prisutnosti se spomene tvoje ime, a taj ne donese salavat, Allah ga odaljio od Svoje milosti! Muhammede reci Amin!

I ja sam mu rekao Amin.

8-Da je izjavio : Ne spada u dobročinstvo postiti na putovanju.

Autor El-Ezhar el mutenasira fil ehadisi el mutevatira je ovaj hadis uvrstio u mutevatir predaje prenoseći ga od sedam ashaba. Abdureuf el-Munavi prenoseći od Sujutija ovaj hadis smatra mutevaturom.

9- Da je rekao: Ko posti ramazan i nakon njega šest dana ševvala kao da je cijelu godinu postio.

10- Da je rekao: Post Ašure je iskup za grijehe prethodne godine a da je post na dan Arefata iskup za dvije.

I, da su dani tešrika dani jela i pića (a ne posta)

 

Zehrudin Junuzović

Leave a Reply