ODBIJEN ZBOG NEPRAVILNOSTI I NEISPRAVNOSTI U SENEDU
Ovdje se misli na vidljivu manjkavost a koje ima četri vrste

1) munkati’ – ‘presječen’ili onaj hadis čiji sened nije spojen. Ovo je mišljenje večine  fakiha i nekih muhaddisa, te usulijina.

Primjer ovog hadisa je hadis:”Doista su najbolji vjernici oni koji su najboljeg morala i koji su najpažljiviji sa svojom porodicom.” Ovaj hadis prenosi Ebu Kalabe od Aiše r.a. a ona od Poslanika s.a.w.s. Njegov lanac je prekinut zbog toga što ga Ebu Kalaba nije čuo od Aiše r.a.

PO ČEMU PREPOZNAJEMO PRESJEČENOST SENEDA ?

 Poznajemo ga po tome što se ravije tog hadisa nisu srele u životu, ili zbog toga što nisu živjeli u istom vremenu ili su pak živjeli ali se pouzdano nisu vidjeli, i sl. U ovome nam mnogo pomaže historija sa biljaženjem datuma ili samo godina rodjenja ili pak smrti dotičnih ravija.

 Munkati’ spada u odbijene hadise zbog neznanja u kome ravije ‘ispadaju’ iz seneda, te se stoga on ne priznaje kao dokaz u bilo čemu kao ni jedan drugi odbijeni hadis.

2) mu’dal – težak, problematičan, mučan. To je onaj hadis gdje se lanac prenosilaca prekida na dva mjesta.

Primjer je govor Imami Malika koji kaže:” Priopčeno mi je od Ebu Hurejre r.a. da je rekao Poslanik s.a.w.s.:” Za one koji se brinu za hranu i životnu opskrbu je u tome poslu dobročinstvo, i oni nisu opterečeni osim sa onim što mogu podnijeti.” On je problematičan zbog toga što ga Imami Malik prenosi od Ebu Hurejre putem dvojice ravija koji se ne ‘uklapaju’ u sened tog hadisa čak izlaze iz njega.

Njegov stepen vrijednosti je kao i kod munkati’a.

3) mursel – To je hadis u čijem senedu nema ashaba koji ga prenosi od Poslanika s.a.w.s.

Primjer je hadis” Rekao je Ibn Sa’d u generacijama, :” Obavjestio nas je Wekia bin Džerrah, obavjestio nas je ‘Ameš a on je čuo od Ebu Saliha da je rekao:” Rekao je Poslanik s.a.w.s.:” O ljudi! Ja sam samo milost upučena” Ebu Salih je tabiin, te nema u senedu ashaba koji taj hadis prenosi od Poslanika s.a.w.s. a Ebu Salih ga svakako nije čuo od Poslanika s.a.w.s.

MOŽE LI SE DOKAZIVATI MURSEL HADISOM?

Ulema o ovome pitanju daje tri mišljenja

1) Može se njime dokazivati uz uslov da tabiin ne prenosi hadis osim od pouzdanog prenosioca. Ovo je mišljenje Ebu Hanife i njegovih drugova, Malika i njegovih drugova, te Ahmeda u jednoj predaji.

2) Ne može se s njime dokazivati. Ovo je mišljenje apsolutne većine muhaddisa od kojih izdvajamo Muslima, Ebu Hatima, Hakima, Ibn Sallaha, Newewija, i Ibn Hadžera.

3) može se njime dokazivati uz tri uvjeta:

a) da ga prenosi drugim putem prenosilaca – drugi ravija.

b) da ga podržava govor nekog od ashaba

c) da se tačno zna da nema mogućnosti podvale i ovo je Šafi’ijino stanovište.

alt

MURSEL U SSAHABIJJ

To je mursel koji prenosi ashab koji nije prisustvovao pripovjedanju tog hadisa.

Primjer je govor Aiše r.a.:”Prvo čime je počela dolaziti Objava Božijem Poslaniku s.a.w.s. su bili istiniti snovi”.

Može li se sa ovakvih murselom dokazivati ?

1) da, jer su svi ashabi bili pošteni, ovo je mišljenje većine muhaddisa

2) ne, osim ako se ne navodi ime ashaba. Ovo je mišljenje večine usulijjina.

EL – MUALLEK

Je hadis iz čijeg seneda sa samog početka ispadne jedan, dva ili više prenosilaca.

Primjer je hadis koji je prenijeo Buhar od Madžšuna a on od Abdullaha bin Fadla, a on od Ebu Hurejre r.a. koji prenosi da je Poslanik s.a.w.s. rekao:” Nemojte davati prednost jednim Vjerovjesnicima nad drugim!”

Kako znamo sigurno da je neki hadis muallek ?

1) da mu bude izbrisan čitav sened

2) da da mu bude izbrisan ( zaboravljen, nepoznat) čitav sened osim sahabije

3) da bude izbrisan čitav sened osim ashaba i tabiina

4) da bude izbrisan samo onaj ko ga pripovjeda

NJEGOVA VRIJEDNOST

On je od vrsta odbijenih hadisa prekinutog seneda zbog neznanja o raviji koji je ‘pobrisan’ ali može biti prihvatljiv (sahih ili hasen)samo ako ima neki drugi put (sened) kojim se prenosi a bez ikakve manjkavosti u prenosiocima, te da prenosioci tog ( drugog) seneda budu iz prve ili druge kategorije prenosilaca hadisa ( po povjerljivosti).

Značajno je spomenuti i to da ovakve muallek hadise tj. koji imaju drugi sened i rivajet ( koji nadopunjuje i pojašnjava prazninu u muallek hadisu) prenose i biljaže Buharija ( 1341 hadis) i Muslim (12 hadisa) u “Sahihima” 

  

2) NEVIDLJIVA PRESJEČENOST U SENEDU, KOJE IMA DVIJE VRSTE

1) Mudellis – podmetnutost (tj. ima osobinu da se u njemu krije mana)

On može imati dvije vrste:

1) obmana ( podmetanje) u lancu prenosilaca. To je hadis kojeg prenosi ravija te kaže da ga prenosi od tog i tog ravije kojeg je sreo ali ga nije od njega čuo. Time se jasno zna da je prvi ravija podmetnuo ime ravije u sened.

Ovakav se hadis apsolutno odbija i ovo je najispravnije mišljenje.

2) obmana s vrijednošću šejha od kojeg se prenosi. To je kada ravija prenosi neki hadis od svoga šejha ali pri ‘davanju’ ovog hadisa drugome kaže da ga je čuo od tog i tog, ukrašavajući ime, porijeklo ili znanje šejha od kojeg ga preosi do te mjere da se ovaj šejh više ne može poznati po tim osobinama uveličavanja. To su uglavnom radili neki da bi dali važnost svome prenošenju dotičnog hadisa.

Primjer ovakvog postupka je slučaj s Atijem bin Sa’d Awfijem koji je dosta sjedio s Ebu Seidom El- Hudrijem te je prenosio od njega. Kada je preselio na Ahiret Ebu Seid el-Hudri, počeo je sjediti sa el-Kelbijem za kojeg se sumnja da je lažac. Pa kada je Atije prenosio od njega govorio bi da prenosi od Ebu Seida te bi time obmanjivao one koji ga slušaju.  

DRUGA PODJELA ‘PODVALJENOG’ HADISA KOJA PRATI PRVU

1) izbacivanje imena slabog prenosioca iz seneda a ubacivanje dobrog prenosioca.

To je kada neki podvaljivač hadisa, zamjeni mjesto slabog prenosioca sa pouzdanim prenosiocem tj. tvrdnjom i podvalom da ga prenosi pouzdani prenosilac a ne slabi.

Primjer je hadis koji je prenio Ishak bin Rahawejje a on od Bekijje koji kaže:”Pričao mi je Ebu Wehb el-Esedi od a on od Nafia prenosi, koji prenosi od Ibn Omera a ovaj od Poslanika s.a.w.s. da je rekao:”Neće ljudi dovoljno zahvaljivati Allahu zbog islama sve dok ne spoznaju veličinu njegove misli” Ovaj hadis je prenijeo Ubejdullah bin Omer od Ishak bin Ebi Ferwe a on od Nafia’ a on od Ibn Omera a on od Poslanika s.a.w.s. U ovome primjeru se daje nadimak drugome raviji Bekijje, dok se ustvari ne radi o tome neko se nadimak stavlja zbog toga da bi se teže otkrila ova podvala jer taj hadis ne prenosi spomenuti ravija te mu se stoga izmišlja nadimak.

2) obmana u kojoj se ‘naginje’ (tj. javlja se pristrasnost koja uzrokuje laž) nekome od ravija.

To je primjer kada se medju dvojicom ravija jednom prepisuje ono što prenosi drugi uz još neke laži. Npr. “Pričao nam je taj i taj od nekog…” ili “Prenosi nam N.N. od N.N..”

Važno je spomenuti da su veliki muhaddisi poput Ibn Hadždžea pisali knjige pojašnjavajući ovakve hadisi te ih jasno navodeći.

Esmir M. Halilović

islamica.blogger.ba

By teha5

Leave a Reply