HADIS SA STANOVIŠTA DOSPIJEVANJA DO NAS

MUTEWATIR

1) Značenje mutewatira:

S jezičke strane mutewatir je particip aktivni od tewatere a što znači neprestalno slijediti. Kaže Uzvišeni Allah:”I poslanike, jedne za drugim slali” (el-Mu’minun 44)

Terminološko značenje mutewatira je da je to onaj hadis koji prenosi velika skupina u svakoj generaciji seneda od druge skupine (ranije), gdje se običajima ne daje prostor (da na bilo koji način utiču na mutewatir), i svi su složni i jedinstveni u odbacivanju svake laži od mutewatira, jer se oslanjaju na posebno sigurne izvore.

USLOVI MUTEWATIRA SU:

a) mnogobrojnost prenosilaca

b) prisutnost ove većine prenosilaca od početka seneda pa do kraja.

c) jedinstvenost u sigurnosti od svake laži

d) da se njegovo prenošenje oslanja na potpuno jasne svari bez ikakve sumnje

VRSTE MUTEWATIRA SU :

a) doslovni mutewatir tj. same riječi su mutewatir primjer za ovo je hadis : “Ko na me hotimično slaže neka se pripremi za mjesto u vatri”

b) smisaoni mutewatir tj. smisao hadisa je mutewatir pa makar same riječi i ne bile takve. Primjer za ovo su hadisi koji govore o dizanju ruku pri učenju dove.

DA LI MUTEWATIR HADIS USLOVLJAVA BROJ PRENOSILACA?

Ulema o tome daje dva mišljenja:

a) tačan broj je uslovljen i on je po jednima četvorica prenosilaca, po drugima 5 po trećima 7; po četvrtim 12: zatim 40: zatim jedni kažu 70, zatim od 313 do 319 a ima i drugih mišljenja.

b) tačan broj prenosilaca nije uslovljen, nego je uslovljena svaka nemogućnost pristupa laži ovome hadisu. Ovo mišljenje je ispravnije.

PRIMJERI MUTEWATIRA:

a) hadis: “Ko hotimično na mene slaže neka sebi pripremi za mjesto u vatri”

b) hadisi koji govore o meshu po mestvama

c) hadisi koji govore o šefaatu

d) hadisi koji govore o “hawdu”

e) hadisi koji govore o zabrani uzimanja kabura za mjesta na kojima se klanja

f) hadisi koji govore o dedždžalu

g) hadisi koji govore o spuštanju Isaa a.s.

AHAD HADISI

Ahad hadisi su oni hadisi koji ne ispunjavaju sve uslove mutewatir hadisa.

PODJELA AHAD HADISA:

a) MEŠ HUR HADIS

Mešhur je onaj hadis kojeg prenose trojca ili više ravija u svakoj generaciji seneda a koji ne dostiže vrijednost mutewatira.

Primjer ovog hadisa je hadis:” Zaista Allaha neće uzeti znanje uzimanjem od svojih robova …” prenose ga dva ashaba: Ibn Omer r.a. i Ebu Hurejre r.a. i jedna ashabijka – majka pravovjernih Aiša r.a.;

alt

MEŠ HUR HADIS MOŽE BITI I SAHIH,I HASEN I DAIF.

Značajno je spomenuti jednu osnovnu primjedbu kod mešhur hadisa. A to je da mešhur (ar.: rašireni) hadis nije kod muhadisa onaj hadis koji je raširen hadis među svijetom, nego isključivo onaj koga prenose trojica ili više ravija. Što se tiče raširenog (mešhur) hadisa među ljudima on može biti čak i : mutewatir; ahad ; daif ; sahih; hasen ; ili čak i lažan …

b) AZIZ HADIS

O definiciji ovog hadisa postoje dva mišljenja:

1) To je onaj hadis koga prenose u svakoj generaciji seneda po dvojica ravija

2) Aziz hadis je onaj hadis koji u svakoj generaciji seneda prenose najmanje dvojca ravija a koji opet prenose od druge dvojice (različitih ravija)

Primjer ovog hadisa je hadis:” Neće vjerovati nijedan od vas dok mu ja ne budem draži i od roditelja i od djece” Prenose ga dvojca ashaba: Enes i Ebu Hurejre r.a. Od Enesa r.a. ga prenose dvojca: Katade i Abdul-Aziz bin Suhejb; od Katade ga prenose dvojca: Ĺ u’be i Seid, a od Abdul-Aziza bin Suhejba ga prenose dvojca: Ismail bin Ulejhi i Abdul -Waris bin seid. A od svakog od njih ga prenosi skupina ravija.

AZIZ HADIS MOŽE BITI I SAHIH I HASEN I DAIF.

c) GARIB HADIS

To je hadis kojeg prenosi jedan ravija u bilo kojoj generaciji seneda.

Primjer ovog hadisa je hadis:” Zista se djela vrijednuju prema nijjetima i zaista svakom čovjeku pripada ono što je naumio….”

Ne prenosi ga od Poslanika s.a.w.s. niko do Omer bin Hattab r.a. a ne prenosi ga od Omera r.a. niko do Alkame bin Wekas el-Lejsi, a od Alkame ga ne prenosi niko osim Muhammeda bin Ibrahima et-Tejmija a od Muhammeda ga ne prenosi niko do Jahja bin Seid el-Ensarij.

GARIB HADIS MOŽE BITI SAHIH I HASEN I DAIF.

Vrste garib hadisa:

1) potpuno osamljeni

Ovo je hadis čija se usamljenost nalazi u samom korijenu seneda tj. čiji je prvi prenosilac sam u prenošenju tog hadisa. Primjeri ovog hadisa su hadis koji smo naveli : “Djela se vrednuju prema namjerama… ” te hadis koji govori o zabrani prodavanja stare i ishabane odjeće.

2) usamljenost po porijeklu

To je onaj hadis čija se usamljenost u prenošenju nalazi na više mjesta u senedu.

Primjer ovog hadisa je hadis koji prenosi Malik od ez-Zehrija a ovaj od Enesa da je Poslanik s.a.w.s. ušao u Mekku a na glavi mu je bila kaciga. Jedini ga Malik prenosi od ez-Zehrija.

VRSTE GARIB HADISA

1) onaj koji je vezan za pouzdanog raviju. Primjer je hadis koga prenosi Ebu Wakid da je Vjerovjesnik s.a.w.s. učio suru “Kamer” u vrijeme adhaa i fitra.

Jedini ga preosi Damre bin Seid od Ubejdullaha bin Abdullaha a ovaj od Ebu Wakida. A od pouzdanih prenosilaca ga ne prenosi niko osim on.

2) onaj koji je vezan za stanoovnike jednog mjesta. Primjer je hadis koga prenosi Ebu Dawud od et-Tajalesija a ovaj od Hammama a ovaj od Katade a ovaj od Ebu Nadre a ovaj od Ebu Seida gdje kaže “Naredjeno nam je da učimo fatihu i ono što nam je lahko iz Ku’rana” Kaže Hakim: “Usamljenost u spomenutoj stvari je u tome što ovaj hadis prenose samo stanovnici Basre od prvog do poslednjeg (ravije).”

3) onaj koji je vezan sa svojom ograničenošću samo na jednu posebnu osobu.

Primjer ovog hadisa je hadis koji prenosi Sufjan bin Ujejne od Waila bin Dawuda a on od svoga sina Bekra bin Waila a on od ez-Zehrija a on od Enesa r.a. a on od Poslanika s.a.w.s. hadis koji se posebno odnosi samo na Safijju r.a.

Ne prenosi ga od Bekra niko do Vail a od Vaila niko osim Ibn Ujejne.

EL-‘ITIBAR – ISPITIVANJE GARIB HADISA

Ovo je postupak istraživanja traga hadisa za kojeg se smatra da je garib da bi se ustanovilo ima li hadisa koji ga slijede ili bar sličnih njemu.

EL-MUTABI’A – HADISI KOJI SLIJEDE GARIB HADISE

To su oni hadisi čiji se ravija složi da taj isti hadis prije njega prenosi drugi ravija ili više njih, od istog ravije ili drugog koji je ispred njih u senedu.

El-Mutabi’a se dijeli na dvije vrste: potpuni mutabi’a i nepotpuni mutabi’a.

EĹ -Ĺ AHID – To je hadis koji svjedoči istinitost garib hadisa jer mu je sličan ili čak isti po tekstu ili smislu, a prenosi se od drugog ashaba.

POJAŠNJAVAJUĆI PRIMJER

Prenosi Hammad bin Selemeh hadis od Ejjuba a on od Ibn Sirina a on od Ebu Hurejre koji ga prenosi od Poslanika s.a.w.s. Pa kada se gleda da li ovaj hadis prenosi i drugi pouzdani ravija osim Ejjuba od Ibn Sirina, pa ako se ne nađe onda se traže i drugi prenosioci sem Ibn Sirina (a koji su povjerljivi), a koji prenose ovaj hadis od Ebu Hurejre r.a., pa ako se niko ne nađe onda se gleda da li taj dotični hadis prenosi iko drugi od ashaba – osim Ebu Hurejreta. Sav ovaj postupak se naziva EL-‘ITIBAR.

Nastaviće se inšaAllah

Esmir M. Halilović

By teha5

Leave a Reply