alt 

I ovaj hadis se nalazi u Buhariji i Muslimu, a znači: Ebu Hurejre, radijallahu anhu, kaže: “Čuo sam Božijeg Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, gdje veli: “Što sam zabranio klonite ga se, a što sam vam naredio vršite ga koliko možete, jer ništa nije uništilo o­ne što su prije vas bili, nego mnoga suvišna pitanja i nepokoravanje pejgamberima.”

Zabrana je teška. U njoj izuzetka nema. Svak je se mora kloniti, jer se zabranjuje samo o­no što je štetno.

Naredba je malo lakša: vršite je koliko možete. Vršiti koliko se može ne treba olahko shvatiti i kako veli “po svom ćejfu tumačiti”. Abdest se i u sred zime može uzeti, a na dan se i deset puta a ne samo pet puta može klanjati. I kad taneta u ratu lete i o­nda se klanjati mora, čak Kur’an naređuje da se tada ni džemat ne propusti.

Tek bolesnik, koji se boji smrti ili pogoršanja bolesti može ostaviti abdest ili gusul i mjesto njih uzeti tejemum.

Starac koji ne može postiti a ne nada se da će i kasnije moći, može da ne posti, ali za svaki dan neka nahrani po jednog siromaha.

Eto, nek se iz ovih primjera zaključi što se može a što ne može po šerijatskom gledištu.

Osim toga naredba se dijeli na strogu naredbu (farz, vadžib) i na naredbu lakšeg stepena (mendub, mustehab). Gore spomenuti primjeri su od prve grupe. Druga grupa može se vršiti kako ko može, pa ko je propusti nema kazne.

Bog i Božiji Poslanik traže poslušnost. Ne bude li nekom nešto u naredbi ili zabrani jasno, slobodno neka pita, ako u tom pitanju ima krosti. Pitanja koja su suvišna ili beskorisna u islamu su zabranjena. Prenosi Buharija da je Ibnu Abbas rekao: “Neki ljudi zapitavahu Božijeg Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, žaleći se; jedan ga zapita, ko mu je otac, drugi bijaše izgubio devu pa pita gdje mu je deva. Ovo bijaše uzrok, da Bog pošalje ovaj ajet: “O vjernici ne zapitkujte o o­nome što će vam pričiniti neprijatnosti ako vam se objasni…” (El-Maide, ajet: 101) u kom se zabranjuju suvišna, neumjesna i u vjeri beskorisna pitanja.

Gore sam rekao da je zabrana teža i strožija od naredbe. Kao pojašnjenje tome navodim ovdje šta su ugledni učenjaci o tome rekli.

Veli jedan od učenih ljudi: “Dobra djela radi i dobar i hrđav čovjek, dok o­no što je zabranjeno, toga se kloni samo dobar musliman.”

Veli Aiša, radijallahu anha: “Koga raduje da pretekne o­ne koji neprestano dobra djela rade, nek se čuva grijeha.”

Veli Hasan El-Basri, radijallahu anhu: “Ni s čim se Bogu bolje ne robuje od napuštanja o­nog što je o­n zabranio.”

Veli Ibnu Omer, radijallahu anhu: “Bolje je jednu paru od harama sačuvati nego stotinu hiljada podijeliti.”

Veli Mejmun ibnu Mihran: “Jezikom Boga spominjati lijepa je stvar, a od toga je bolje kod grijeha Ga se sjetiti pa ne pogriješiti.”

Leave a Reply