Osnovno o hadisu (Sabahudin Sijamhodžić)
Sva hvala i zahvala pripada Allahu dž.š.(dželle še’nuhu) i neka je salavat i selam na našeg dragog Poslanika Muhammeda s.a.v.s. (sallallahu alejhi we sellem), na njegovu časnu porodicu i na sve njegove sljedbenike do Dana sudnjega.
Islamska braćo !
Neka Vas Allah nagradi što ste se odazvali našem pozivu da prisustvujete prvom predavanju u seriji predavanja iz oblasti hadisa Muhammeda s.a.v.s., koja će se održavati svakog četvrtka nakon podne-namaza u Centralnoj džamiji u Bužimu. Iskreno se nadamo da ćete biti stalni slušalac ovih predavanja i da ćete se, ako Bog da, okoristiti njima.
Tako se mnogo riječi koristi, a da se njihovo pravo značenje često i ne zna. Termini sunnet i hadis su dvije riječi koje su postale riječi naše svakodnevnice. One se u hadiskoj literaturi koriste kao sinonimi, iako termin sunnet ima općenitije značenje.
Hadis u arapskom jeziku znači vijest i govor uopće. U hadiskoj nauci riječ hadis ima stručno značenje. Tamo hadis znači “ono što je Muhammed s.a.v.s. rekao, uradio ili vidio da neko radi te to svojom šutnjom odobrio i dotičnog opomenuo.”U hadis spadaju i one vijesti koje govore o osobinama i svojstvima Muhammeda s.a.v.s..
Sunnet u arapskom jeziku znači postupak i način vladanja. Kao vjerski termin sunnet označava postupak Muhammeda s.a.v.s. kao i njegov način vladanja. Sunnet nekad označava sve hadise Muhammeda s.a.v.s., pa se kaže da je prvi izvor šerijatskog prava Kur’an a.?. (azimu še’nuhu), a drugi je Sunnet. Sunnet u fikhu označava ono što je Muhammed s.a.v.s. preporučio da se čini i ne spada u kategoriju farza ili vadžiba.
Čitajući islamsku literaturu često se susrećemo sa terminima kojima baš i ne znamo pravo značenje. Neki termini su:
metn- sami tekst hadisa
sened- lanac ljudi koji su hadis prenosili jedan od drugog sve dok taj hadis nije bio zabilježen u pismenoj formi
ravija- osoba koja prenosi hadis i tako čini osnovnu komponentu seneda (lanca prenosilaca)
Sened je vrlo važan dio hadisa jer se na temelju njegove spojenosti i osobina ravije ocjenjuje stepen vjerodostojnosti hadisa.
Najosnovnija podjela hadisa jeste na tri grupe: sahih, hasen i daif.
Sahih hadisi su oni hadisi čiji je lanac prenosilaca (sened) sastavljen od poštenih i sigurnih ljudi, u sebi nema nikakve skrivene mane i ne protivi se sebi jačem hadisu.
Hasen hadis je sličan sahih hadisu, ali je razlika u tome da prenosioci hasen hadisa nisu toliko na glasu po svome poštenju, pravednosti, pobožnosti isl. kao oni koji čine sened sahih hadisa.
Sahih i hasen hadisi služe kao vjerski argument i na temelju njih se mogu dokazivati vjerska pitanja.
Daif hadisi su oni hadisi kojima nedostaje jedan ili više uvijeta koji se traže kod sahih ili hasen hadisa. Ovi hadisi ne mogu služiti kao argument u stvarima vjere.
NAJVAŽNIJE ZBIRKE HADISA I NJIHOVI AUTORI
1.Buhari – Sahih
2.Muslim – Sahih
3.Ahmed ibn Hanbel – Musned
4.Ebu Davud – Sunen
5.Tirmizi – Džami’
6.Nesai – Džemi’
7.Ibn Madže – Sunen
Dva najčuvenija djela iz oblasti hadisa su svakako Sahihi Buharija i Muslima. Mi ćemo, ako Bog da, u našim predavanjima oslanjati se na Muslimovu zbirku hadisa i to sa komentarom od imama Nevevija ( najvećeg komentatora Muslimovog Sahiha).
NAPOMENA: Tekst napisao Sabahuddin Sijamhodžić