IslamBosna.ba- Muslimani, često, prvi dan mjeseca aprila dočekuju s jednim ružnim običajem, koji nije proistekao iz naše kulture, niti je ponikao u našem podneblju. To je običaj koji smo preuzeli iz druge kulture i drugog ambijenta, običaj, koji nazivaju ‘aprilska laž’ ili ‘prvoaprilska laž’.

Ovaj običaj podrazumijeva da čovjek laže drugog čovjeka, ili da prijatelj nazove prijatelja, ili prijateljica prijateljicu i saopći joj neku lažnu vijest, koja nema nikakvog osnova. Ove informacije mogu biti neke radosne vijesti, koje se nisu dogodile, ali većinom su to uznemirujuće, teške riječi, koje unesu tugu i žalost u srce čovjeka, da bi ga kasnije, ista osoba, nazvala i kazala mu da to nije istinito i da je to aprilska šala.

Ovakvi postupci su zabranjeni sa više aspekata. Prvi aspekt je što je to laž, a laž nije osobina vjernika, već osobina munafika. Poslanik, s.a.v.s., je rekao: Tri su svojstva munafika; kada govori – laže, kada obeća – iznevjeri obećanje i kada mu se nešto povjeri – iznevjeri. U drugoj predaji se navodi: Kod koga se nađu četiri osobine, on je pravi munafik. A u trećoj predaji: …pa makar klanjao, postio i tvrdio da je musliman.

Ovaj postupak je zabranjen i zbog toga što je to u suprotnosti sa imanom. U predanjima se navodi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., upitan: Allahov Poslaniče, može li vjernik biti kukavica? Pa je kazao: Da. Može li vjernik biti škrtica? Pa je kazao: Da. A može li vjernik biti lažov, pa je kazao: Ne.

Dakle, laž nije osobina vjernika, a Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: Kod vjernika se može naći svako svojstvo, osim izdaje i laži. Zato kažem da je prvoaprilska šala haram, jer je to očigledna laž, a pored toga, u njoj je i bespravno plašenje i uznemiravanje vjernika, a Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: Muslimanu nije dozvoljeno plašiti muslimana. Ovaj hadis je izrečen u kontekstu događaja koji se desio na jednom pohodu, naime, jedan ashab je, na svojoj jahalici, kihnuo, pa su to iskoristili drugi ashabi i uzeli mu strijelu iz torbe, kako bi je on tražio. Kada je Poslanik, s.a.v.s., vidio uznemirenje ovog ashaba, on je izrekao hadis: Muslimanu nije dozvoljeno plašiti muslimana. I to je zabranjeno makar bilo i u šali.

Treći aspekt zabrane se izvodi iz hadisa Allahovog Poslanika, s.a.v.s., koji je rekao: Kako je velika izdaja i obmana, kao je velika izdaja i obmana, da svome bratu govoriš ono što će on povjerovati, a ti ga svo vrijeme lažeš. Čovjek koji te sluša, čista srca vjeruje u ono što mu pričaš, ozbiljno prihvata tvoje riječi, a ti ga, zapravo, lažeš. Na taj način ti varaš i obmanjuješ svoga brata, i to je jedan od aspekata zabrane ovog običaja.

Četvrti aspekt zabrane jeste što je to slijeđenje običaja drugih, slijepo slijeđenje Zapada, što ne priliči ummetu kojeg je Allah učinio središnjom zajednicom, svjedocima protiv ostalih ljudi. Govoreći o ovoj pojavi, Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao, a prenosi se u dva Sahiha: Slijedit ćete običaje onih prije vas, pa ako bi oni ušli u gušterovu rupu, i vi biste za njima.

Islamski život se temelji na iskrenosti, a ne na lažima i falcificiranju. Pravi musliman je iskren sa sobom, iskren sa ljudima s kojima živi, iskren sa svojom porodicom, iskren sa onima s kojima je u miru, ali iskren i s onima s kojima je u ratu. Vjernik je iskren u svakoj situaciji, jer je iskrenost svojstvo imana.

Nemoj zaboraviti da podijeliš hair!

Autor: dr. Jusuf el-Karadavi

Prijevod i obrada: IslamBosna.ba