IslamBosna.ba- Pitanje: Da li mi je dozvoljeno skratiti kosu i nokte ukoliko želim zaklati kurban ili ne?

Odgovor imama el-Karadavija: Ovo pitanje je jako prošireno ovdje, kod nas u Zaljevu, a posebno u mjestima gdje dominira hanbelijski mezheb. Ovo pitanje nije bilo toliko prošireno u Egiptu, jer je tamo proširen šafijski i malikijski mezheb. Praksa neskraćivanja kose i noktiju zasnovana je na vjerodostojnom hadisu, kojeg prenosi Ummu Seleme, od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., a u kojem kaže: Kada nastupi prvih deset dana a neko od vas želi klati kurban, neka ne krati svoje dlake niti nokte. Hadis bilježi Muslim.

Postavlja se pitanje da li je zabrana spomenuta u hadisu apsolutna zabrana ili je u pitanju pokuđenost. Neki hanbelijski učenjaci kažu da je zabranjeno, dok drugi kažu da je pokuđeno skraćivati u prvih deset dana zul hidžeta. Neki šafijski učenjaci su kazali da ovaj hadis ukazuje na mehruh tenzihen, mekruh na manjem stupnju pokuđenosti, dok drugi kažu da u tom postupku nema nikakve pokuđenosti.

U svakom slučaju, islamski učenjaci su se u ovom pitanju razišli i to razilaženje, je zapravo, milost za muslimane. Ako bismo prihvatili mišljenje da je apsolutno zabranjeno, onda bismo otežali ljudima. Neki ljudi to ovdje smatraju potpunim haramom. To je veoma oštar propis. Naprimjer, hadžija koji obavlja temetu’ hadž obavi umru za dva sata i nakon toga skida ihrame, zatim ih ponovo oblači 8. dan zul hidžeta i to traje oko 48 sati, dok u ovom slučaju punih deset dana on niti sječe nokte, niti krati kosu ili bradu, tako da ovo postaje strožije nego temetu’ hadž. Mnogi ljudi kažu, da, ako je to tako teško, onda neće ni klati kurban. Ja im kažem: Nemojte ostavljati klanje kurbana. Ukoliko čovjek želi da dočeka Bajram sređen, onda ne vidim prepreku u tome. Ukoliko čovjek ima potrebu za tim, onda može to uraditi, njegov kurban je ispravan.

Poznati saudijski alim dr. Selman el-Auda u odgovoru na ovo pitanje kaže:

Nastupili su prvi dani zul hidžeta, te se postavlja pitanje, da li je dozvoljeno skratiti dlake na tijelu ili nokte ukoliko želim klati kurban? O ovome imamo tri stava. Prvi stav jeste da je to dozvoljeno bez ikakve pokuđenosti i to je stav imama Ebu Hanife, Malika i većine selefa. Dokaz im je hadis Aiše, r.a., koja govori da bi Allahov Poslanik, s.a.v.s., uzeo svoj kurban i poslao ga za Mekku, ne zabranjujući ništa od onoga što je Allah dozvolio. Također je ista situacija s ačovjekom koji je obavio umru, pa skinuo ihrame i čeka hadž, on može namjeravati klati kurban, ali mu nije zabranjeno skraćivanje dlaka i noktiju. Drugi stav jeste da je zabranjeno kratidi dlake i nokte onome ko želi klati kurban, zbog Ummu Seleminog hadisa, kojeg bilježi Muslim. Stav o zabrani je stav većine uleme kod nas u Kraljevini, poput šejha Bin Baza, Usejmina. Treće mišljenje je pokuđenost takvog čina ukoliko osoba za tim nema potrebu i to je središnji stav. Ovaj stav objedinjuje i hadis Ummu Seleme i hadis Aiše, r.a. Allah opet najbolje zna. Ovaj propis se veže za onoga ko daje novac, odnosno kupuje kurban, a ne za onoga ko je ovlašten da ga zakolje, jer je on samo izvršilac propisa. Neki ljudi zbog ovog propisa ostavljaju klanje kurbana. To je pogrešno, jer smo spomenuli svu širinu u ovom propisu. Postoji i druga stavka,a to je da ovaj propis treba sprovoditi od trenutka kada se kupi i odredi kurban, a ne samo na osnovu namjere da se zakolje kurban.
IslamBosna.ba